A közösségi finanszírozás modellje minden résztvevő számára új, ezért nem ritka, hogy komoly hibák, csúszások vagy akár teljes kudarc követi a céljukat akár többszörösen túlszárnyaló projekteket is.
Alaposan keresztbe tett a Kickstarteren közel 1,5 millió dollárt gyűjtő Elevation Dock projektnek az Apple múlt heti bejelentése, miszerint az iPhone 5 - a korábbi pletykáknak megfelelően - teljesen új csatlakozót kap. A kilenc éve változatlan, iPodokról örökölt széles csatlakozó tehát a múlté, így az almás telefonokhoz megálmodott dokkolónál is kénytelenek újratervezni, átalakítóval használhatóvá tenni a terméket az új iPhone-hoz.

A kiíráskor mindössze 75 ezer dollárt megcélzó, de elsöprő támogatást kapó tervben azonban nem ez az első "bukkanó". A termék piacra dobását támogatóknak ugyanis az eredeti elképzelés szerint már áprilisban meg kellett volna kapniuk a dokkolót. Ehhez képest a gyártási folyamatb során számos nem várt probléma ütötte fel a fejét, és még jelenleg is vannak olyanok, akik nem jutottak hozzá a sok hónappal ezelőtt befizetett pénzük ellenértékéhez.

Elméletben működik  A fenti példa több szempontból is rávilágít a közösségi finanszírozásban rejlő veszélyekre. A Kickstarter és más hasonló crowdfunding oldalak első ránézésre kockázatmentes utat kínálnak egy-egy ötlet megvalósításához, hiszen a projektgazdának csak ki kell számolniuk, mennyi forrást igényel a tervük és azt mikorra tudják ebből megvalósítani. Ha elegendő támogatást kapnak, akkor nincs más hátra, mint végigvinni a projektet. Ez azonban csak egy elméleti idill, az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy sokszor elszámítják magukat a kiírók, aminek egyenes következménye, hogy egy idő után a pénzüket hitbizományba adó embereknél elszakad a cérna. Így lesz egy eszményinek indult kapcsolatból keserű egymásra utaltság.

Érdekes módon a legtöbb probléma a rendkívül sikeres, megabefektetéssé avanzsáló tervekkel adódik. Persze van erre magyarázat: minél inkább elrugaszkodik az eredeti elképzelésektől és a forgatni kívánt pénzösszegtől egy projekt, annál valószínűbb, hogy annak gazdája nem képes átlátni, kezelni, koordinálni a nem várt érdeklődéssel kísért tervet.  

Segítség, nyertünk!  A maga 10 millió dollár feletti bevételével mindmáig csúcstartó Peeble ötletgazdája például kénytelen volt külön embert alkalmazni arra, hogy a tízezres nagyságrendben levelesládájába zúduló emaileket kezelje. Elmondása szerint rendkívül stresszes dolog az, ha a semmiből hirtelen 65 ezer megrendelője lesz egy terméknek, amelyet még csak most kezdenek gyártásba küldeni.

Persze joggal mondhatjuk, hogy van az a pénz, amiért az ember elviseli a stresszt, de közösségi finanszírozás keretében sikeresen támogatott projektek között is akad szép számmal olyan, amely végül teljesen befuccsol. Ilyenre példa a szép reményekkel startoló Diaspora, amely a Facebook egyfajta alternatívája kívánt lenni. A négy fiatalemberből álló gárda 10 ezer dollárt tűzött ki célul a Kickstarteren, helyette záráskor 200 ezer felett állt meg a mutató. Hiába azonban a hússzoros támogatás, a projekt az elmúlt években teljesen szétesett, és az időközben sajnálatos módon egy öngyilkosság miatt háromra fogyatkozó ötletgazdák végül más vállalkozásba kezdtek, a Diaspora kódját pedig felajánlották bárkinek, aki lát fantáziát a munka folytatásában.

Technológiai bakik  A bukás vagy a nem várt csúszások egyébként szinte bele vannak kódolva a technológiai jellegű projektekbe. Egy amerikai egyetemi kutató például a kérdéskört vizsgálva arra jutott, hogy az ilyen ötletek 75 százalékánál fordul elő határidőtúllépés vagy egyéb probléma. Fontos látni, hogy önmagában a kitűzött időpontok túllépése még nem okoz komoly kárt a támogatók és a projektgazda kapcsolatában. A legtöbb közösségi finanszírozó erős érzelmi kötődéssel viseltetik a terv iránt, ami mögé állt, így ezt csak extrém csúszással vagy a kommunikáció elmaradásával lehet lerombolni.

A crowdfunding modellje nagyjából most ért el ahhoz a ponthoz, amikor az elmúlt évek tapasztalataira támaszkodva már mind a támogatók, mind az ötletgazdák kezdik megérteni, hogy teljesen más üzleti modellről van szó, mint mondjuk egy hagyományos webshopban vagy gyártói oldalon indított tranzakció esetében. A felismerés vélhetően segíti majd, hogy üzletileg, logisztikailag átgondoltabb tervekkel álljanak elő az ötletükkel házalók, ami önmagában garanciát jelenthet arra, hogy a támogatói oldalnak sem kell majd túl gyakran csalódnia. Legalábbis nemzetközi szinten, mert itthon meglehetősen gyászos eredményt hoztak az év elején futószalagon nyitott Kickstarter-klónok.

10 millió dollár felett kaszált egy Kickstarter projekt
Nem nagyon megy nálunk a közösségi adakozás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.