Szemfüles netezők nemrég szúrtak ki valami furcsát Mark Zuckerberg egyik korábban körbeküldött motivációs üzenetében. A csatolt, bélyeg méretű képen egy frissen fejlesztett, saját keresőt véltek felfedezni. Lesz saját Facebook Search, és mit szól majd hozzá a Google?
Mark Zuckerberg februárban, még a Facebook tőzsdére menetelének bejelentését követően küldött körbe egy motivációs üzenetet egy csatolt képpel, mely saját asztalát ábrázolja - ezen a notebookja mellett egy "fókuszálj és teljesíts" feliratú plakát látható, ám nem ez az üzenet keltette fel a legnagyobb érdeklődést. A fiatal vezető facebookos adatlapjára is kikerült apró fotón ugyanis a közösségi oldal fut, ám a fejlécben egy hosszabb fehér sáv látszik, amely a közvélemény szerint a régóta rebesgetett saját keresőszolgáltatás tesztváltozata lehet.

Leguglizom vagy lefészelem? A keresés jelenleg nem kiemelt fontosságú a közösségi szolgáltatáson belül. A mostani kezelőfelület kisméretű keresősávja csupán arra szolgál, hogy egyéb felhasználókat, csoportokat találhassunk meg a segítségével. Ráadásul a Bing motorját használó jelenlegi megoldásra sok panasz is érkezik, ugyanis nem épp a pontosság mintaképe, gyakran olyan felhasználókat sem talál meg, akiket más módon gyorsan és kényelmesen lehet azonosítani.



A kereső ráadásul funkcionalitását tekintve sem túl izmos: ha beírjuk az "XYZ cég" kifejezést, nem csak az adott vállalat profilját hozza fel, hanem más vállalkozásokat is, ilyen helyen dolgozó embereket - és nem is feltétlenül releváns sorrendben. Februárban a ComScore szerint 336 millió keresést indítottak a Facebookon, amely eltörpül a Google szolgáltatásán lefuttatott sokmilliárdhoz képest.

Különféle forrásokból származó információk szerint a képről kikövetkeztetett saját kereső nem kacsa: állítólag kéttucatnyi fejlesztő dolgozik a Facebookon belül a saját keresési megoldás összeállításán, vezetőjük pedig egy volt Google-szakember, Lars Rasmussen.

Nem ugyanaz, de majdnem A tőzsdei bevezetés miatt még erősebb hírzárlatot tartó közösségi szolgáltatásról kiszivárgott hírek szerint a Facebook új keresője nem lenne annyira általános célú, mint a Google vagy épp a Bing megoldása, de az eredmények mégsem korlátozódnak majd kizárólag a Facebookon belüli adatokra.

Egyrészt megújul a relevancia kezelése, a találatoknál előnyt élveznek a pontos kifejezések és a szorosabban kapcsolódó profilok. A közösségi oldalról úgy "lóg majd ki" a szolgáltatás, hogy azokról a weboldalakról is képes lesz találatokat behúzni, amelyeket a Facebookon valaki "lájkolt", ajánlott vagy megosztott.

Tőzsdére indul a Facebook
Százmilliókat fizetett 750 szabadalomért a Facebook
A legforróbb márkák is küszködnek Facebookon

Támadás vagy megkönnyebbülés? Ha valóban igaz, és így igaz a hír, az a Google számára hosszú távon természetesen fenyegetést jelent. Ők ugyanis épp most terjesztik ki eddigi keresési gyakorlatukat a hagyományos web irányából a közösségi szolgáltatások felé, többek között a Google+ alatt megosztott tartalmak, felhasználói adatlapok és egyéb oldalak beépítésével. A Facebook épp az ellenkező irányból, de ugyanerre támad, a saját belső találatai mellett behálózva minden olyan webes tartalmat is, amit valaki valaha egyetlen szállal (lájkolással) a Facebookhoz kapcsolt.

Ennek ellenére rövid távon mégis inkább segítséget jelent a Google számára, ha a Facebook valóban új keresőt indít. A Google ugyanis egyre több kritikával és jogi vádaskodással néz szembe az átfogó szolgáltatás-kínálat, a közösségi találatok, valamint az adatkezelési elvek miatt. Ha azonban a nagy riválisnál is megjelenik egy hasonló funkcionalitású kereső, a Google máris védekezhet azzal: már nem mi vagyunk az egyetlenek, nem vagyunk Nagy Testvér vagy autokrata monopólium.

Természetesen egyik fél sem kommentálta az értesüléseket és terveket, így arról sincs információ, hogy mikor indulhat el a Facebook saját keresője (ha egyáltalán valóban elindul), pontosak-e a funkcionalitással kapcsolatos információk, és vajon továbbra is a Bing motorjára épül-e az új szolgáltatás, vagy teljesen saját lábra állnak.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.