Szemfüles netezők nemrég szúrtak ki valami furcsát Mark Zuckerberg egyik korábban körbeküldött motivációs üzenetében. A csatolt, bélyeg méretű képen egy frissen fejlesztett, saját keresőt véltek felfedezni. Lesz saját Facebook Search, és mit szól majd hozzá a Google?
Mark Zuckerberg februárban, még
a Facebook tőzsdére menetelének bejelentését követően küldött körbe egy motivációs üzenetet egy csatolt képpel, mely saját asztalát ábrázolja - ezen a notebookja mellett egy "fókuszálj és teljesíts" feliratú plakát látható, ám nem ez az üzenet keltette fel a legnagyobb érdeklődést. A fiatal vezető facebookos adatlapjára is kikerült apró fotón ugyanis a közösségi oldal fut, ám a fejlécben egy hosszabb fehér sáv látszik, amely a közvélemény szerint a régóta rebesgetett saját keresőszolgáltatás tesztváltozata lehet.
Leguglizom vagy lefészelem? ■ A keresés jelenleg nem kiemelt fontosságú a közösségi szolgáltatáson belül. A mostani kezelőfelület kisméretű keresősávja csupán arra szolgál, hogy egyéb felhasználókat, csoportokat találhassunk meg a segítségével. Ráadásul a Bing motorját használó jelenlegi megoldásra sok panasz is érkezik, ugyanis nem épp a pontosság mintaképe, gyakran olyan felhasználókat sem talál meg, akiket más módon gyorsan és kényelmesen lehet azonosítani.
A kereső ráadásul funkcionalitását tekintve sem túl izmos: ha beírjuk az "XYZ cég" kifejezést, nem csak az adott vállalat profilját hozza fel, hanem más vállalkozásokat is, ilyen helyen dolgozó embereket - és nem is feltétlenül releváns sorrendben. Februárban a ComScore szerint 336 millió keresést indítottak a Facebookon, amely eltörpül a Google szolgáltatásán lefuttatott sokmilliárdhoz képest.
Különféle forrásokból származó információk szerint a képről kikövetkeztetett saját kereső nem kacsa: állítólag kéttucatnyi fejlesztő dolgozik a Facebookon belül a saját keresési megoldás összeállításán, vezetőjük pedig egy volt Google-szakember,
Lars Rasmussen.
Nem ugyanaz, de majdnem ■ A tőzsdei bevezetés miatt még erősebb hírzárlatot tartó közösségi szolgáltatásról kiszivárgott hírek szerint a Facebook új keresője nem lenne annyira általános célú, mint a Google vagy épp a Bing megoldása, de az eredmények mégsem korlátozódnak majd kizárólag a Facebookon belüli adatokra.
Egyrészt megújul a relevancia kezelése, a találatoknál előnyt élveznek a pontos kifejezések és a szorosabban kapcsolódó profilok. A közösségi oldalról úgy "lóg majd ki" a szolgáltatás, hogy azokról a weboldalakról is képes lesz találatokat behúzni, amelyeket a Facebookon valaki "lájkolt", ajánlott vagy megosztott.
Támadás vagy megkönnyebbülés? ■ Ha valóban igaz, és így igaz a hír, az a Google számára hosszú távon természetesen fenyegetést jelent. Ők ugyanis épp most terjesztik ki eddigi keresési gyakorlatukat a hagyományos web irányából a közösségi szolgáltatások felé, többek között a
Google+ alatt megosztott tartalmak, felhasználói adatlapok és egyéb oldalak beépítésével. A Facebook épp az ellenkező irányból, de ugyanerre támad, a saját belső találatai mellett behálózva minden olyan webes tartalmat is, amit valaki valaha egyetlen szállal (lájkolással) a Facebookhoz kapcsolt.
Ennek ellenére rövid távon mégis inkább segítséget jelent a Google számára, ha a Facebook valóban új keresőt indít. A Google ugyanis
egyre több kritikával és jogi vádaskodással néz szembe az átfogó szolgáltatás-kínálat, a közösségi találatok, valamint az adatkezelési elvek miatt. Ha azonban a nagy riválisnál is megjelenik egy hasonló funkcionalitású kereső, a Google máris védekezhet azzal: már nem mi vagyunk az egyetlenek, nem vagyunk Nagy Testvér vagy autokrata monopólium.
Természetesen egyik fél sem kommentálta az értesüléseket és terveket, így arról sincs információ, hogy mikor indulhat el a Facebook saját keresője (ha egyáltalán valóban elindul), pontosak-e a funkcionalitással kapcsolatos információk, és vajon továbbra is a Bing motorjára épül-e az új szolgáltatás, vagy teljesen saját lábra állnak.