Brutális ünnepi hajrá, az elemzőket is meglepő bevételek, és az első 50 milliárdos év: a Google-nek a számok szerint bejött 2012. Persze a részleteket megnézve már nem minden rózsaszín.
Tűkön ülve várták az informatikai szakértők a Google éves pénzügyi jelentését, hiszen idén a vállalat az első a nagy internetes cégek közül, amely beszámol teljes tavalyi évéről. Míg a hardvereket vagy épp szoftverlicenceket forgalmazók eredményeiről viszonylag könnyebb előrejelzéseket adni és pontos számokkal követni a piac alakulását, a jóval megfoghatatlanabb szolgáltatási és hirdetési világ alakulásáról csak ilyenkor lehet pontos képet alkotni. A Google például jól meg is lepte a kevesebbre számító elemzőket.
Sergey Brin a Google okos-szemüvegének prototípusában metrózik: kellenek
az új ötletek, mivel a bevételek terén még mindig egy lábon áll a vállalat Kis karácsony? Nagy karácsony! ■ A jelentés szerint egyértelműen az év végi, ünnepi szezon húzta fel leginkább a Google számait. Az utolsó tavalyi negyedévben a vállalat 14,42 milliárd dolláros forgalmat ért el, amely 36 százalékkal fejeli meg a 2011 végi eredményeket, a profit viszont megállt "szerény" 2,89 milliárdon, ami csupán 190 millió dollárral, 8 százalékkal magasabb az előző Q4-nél. Ez egyrészt azt is jelentheti, hogy szolgáltatásait (főleg hirdetéseit) összességében csak olcsóbban tudta eladni a cég, de akadnak azért komolyabb mínuszos területek is.
A legfontosabb ezek közül a Motorola Mobility, melynek felvásárlása - legalábbis közvetlen pénzügyi terkintetben - nem igazán sült el jól a Google számára, az egykori mobilcég teljesítményének következtében 353 millió dollárt kellett leírni veszteségként.
Összességében azonban a tavaly elért 50 milliárdos forgalom fontos mérföldkő, ilyen magas bevételt még nem ért el eddig a vállalat - 2011-ben az egész évet tekintve 38 milliárdon állt meg a számláló. A negyedéves 14,42 milliárd pedig az online piacot jóval kisebbre becsülő elemzőknek jelentett meglepetést, az előzetes várakozások ugyanis kétmilliárd dollárral kevesebbet jósoltak az év utolsó három hónapjára.
Apróbb egyenetlenségek ■ Persze azért még így is akad fejcsóváló szakértői vélemény. Többen azt teszik szóvá, hogy a Google hirdetéseire vonatkozó cost per click érték, tehát a bevétel egy kattintásra vetített összege 6 százalékkal csökkent. Az sem túl jó hír, hogy Android és Nexus ide, Google TV oda, a bevételek elsöprő többsége még mindig az online reklámokból érkezik, az év végi 14,42 milliárdból pontosan 12,9.
Végül pedig azt is nehezebb kezelni, hogy a bevételek aránya egyre inkább elcsúszik az Amerikán kívüli területekre (az Egyesült Államokból az ünnepi negyedévben 6 milliárd folyt be a Google kasszáiba), így a cégnek vagy adózási trükköket kell bevetni, vagy a helyi szabályozások miatt kénytelen az óceánon innen hagyni bevételei egy részét.