Igen, a cím így igaz, nem elírás, nem tévedés. A Google-t ugyan a legtöbben keresője, internetes szolgáltatásai vagy épp az Android rendszer kapcsán ismerik, a hatalmas webes jelenléthez szükséges vasakat házon belül tervezik.
Az ezredforduló óta tervezi saját szervereit a Google, amellyel kiszolgálja saját online birodalmát a keresőtől a Gmailen át a felhőszolgáltatásokig és közösségi megoldásokig. A vállalat évekig nem beszélt erről a váltásról, mivel ez a megoldás sokáig erős pénzügyi előnyt eredményezett, ám az utóbbi időben itt-ott már elejtenek néhány infómorzsát.
Legutóbb a Google pénzügyi igazgatója,
Patrick Pichette említette meg a tényt egy részvényesek számára rendezett eseményen, ahol úgy fogalmazott: a vállalat valószínűleg a világ egyik legnagyobb hardvergyártója. A sokak által még ma sem közismert tény már csak azért is érdekes, mert némileg a feje tetejére állíthatja a cloud terjedésére reagáló hardvergyártók jövőképét.
Patrick Pichette a Google befektetői eseményén
Saját lábakon ■ A korábban neves gyártók (például Dell és HP) szervereit használó Google vezetősége egy bő évtizeddel ezelőtt döntött úgy, hogy a rendszereit kiszolgáló hardverekért inkább a forráshoz megy, oda, ahol a többi gyártó is dolgoztat: Ázsiába. Tajvani és kínai beszállítókkal kezdett dolgozni olyan szerverek előállításán, amelyek teljesen saját tervezés alapján készülnek, kifejezetten a Google szolgáltatásaira szabva.
A Wired
Urs Hölzle-t, a Google adatközpontjait felügyelő vezetőt idézve számol be arról, hogy az elmúlt évtized alatt a vállalat odáig is eljutott, hogy már az adatközponti hálózati eszközök egy része is házon belül készül. A szakembert a vállalat fejlesztői konferencián kérdezték meg arról, mennyi igaz a saját tervezésű, Ázsiában készülő szerverek híréből. Hölzle némi humoros felütéssel válaszolt: "Ez nem teljesen igaz, de el is mondom, miért nem az. Egy részük ugyanis már nem Ázsiában készül."
A szakember megerősítette, hogy 12 éve saját tervezésű szervereket gyárta(t)nak, ám részleteket nem árult el sem a gyártási folyamatokról, sem pedig a műszaki adatokról. Jó oka volt erre, mivel lassacskán más webes szolgáltatók is felismerték a Google által régóta kiaknázott alapigazságot, és szintén a saját gyártás felé mozdulnak.
Átrendeződő erőviszonyok ■ A Google példáját (inkább a piaci szükségszerűségek, mint a versenytárstól megszerzett információk nyomán) egyre többen követik. Jelek és elejtett megjegyzések utalnak arra, hogy a Yahoo és a Facebook is saját (bér)gyártású adatközponti hardverek mellett döntött.
Az AOL "hűtője" és az eBay "konténerei" - egyre több harapás a szerverpiacból
Az AOL pedig épp a napokban számolt be Nibiru elnevezésű projektjéről, amely szintén adatközponti hardvert takar, ráadásul egy érdekes csavarral. A vállalat egyfajta mini-adatközpontot tervezett, amely egy hűtőszekrény méretű házban lakik, telepítéséhez pedig szinte csak egy áram-csatlakozó és egy adatkábel szükséges. Az AOL célja, hogy saját vállalati infrastruktúra-szolgáltatásait könnyedén kiterjeszthesse bárhová, ahol helyileg van szükség egy erősebb rendszerre. Hasonló módszert választott az eBay is, áprilisban érkeztek hírek konténer méretű mobil adatközpontokról, melyekkel az e-kereskedelem nagyágyúja szintén saját magát szolgálja ki.
Út a forráshoz ■ Az új módi érdekes megvilágításba helyezi a jól ismert szervergyártók helyzetét. Ezek ugyanis igyekeznek saját bevételeik jó részét a felhő alapú megoldások elterjedésével reklámozni, ám úgy tűnik, a legnagyobb szolgáltatók mégsem tőlük vásárolnak, hanem megtalálták az utat a forráshoz.
Gondolatébresztőnek elég csak megnézni, hogy a Google körülbelül 3,4 milliárd dollárt költött fejlesztésekre 2011-ben, amelynek jelentős részéből x86 szerverek "születtek" a vállalat több mint 40 nagy adatközpontjában és még ki tudja, mennyi kisebb telephelyén. Az x86 szerverpiac 2011-es negyedik helyezettje, a Fujitsu összesen 1,3 milliárd dollárnyi x86-os szervert értékesített ugyanebben az évben...