A felhő alapú email-szolgáltatások már a vállalati piacon is megvetették a lábukat: jelenlegi 3-4 százalékos részesedésük öt éven belül 20 százalékra nő.
A Gartner nemrég publikált kutatása szerint a felhő alapú email-szolgáltatások lassan érett korba lépnek, piaci részesedésük pedig az 5 ezer fős vagy annál nagyobb létszámú szervezetek körében is gyors növekedés előtt áll. Bár a cloud megoldások nem képesek kielégíteni a nagyvállalatok összes igényét, így a valóban komplex elvárásoknak továbbra sem felelnek majd meg, a felhő alapú levelezés jelenlegi, 3-4 százalék körüli piaci jelenléte öt éven belül 20 százalékosra bővül, 2020 körül pedig már a gazdasági szervezetek több mint fele használ majd ilyen szolgáltatást.
4 millió
üzleti vállalkozás használja a Gmail-t világszerte, számuk pedig naponta 5 ezerrel növekszik - állítja a Google saját statisztikája. A szolgáltató vállalatméret szerinti lebontásban nem tett közzé adatokat.
A Gmail pillanatnyilag 1 százalékos részesedéssel bír a nagyvállalati szektorban, ami a cloud alapú levelezés terjedésével néhány év múlva sokszorosára nő. A piackutató szerint a Microsoft Exchange-en kívül a Gmail az egyetlen olyan termék, amely az elmúlt időszakban prosperált a szegmensben: a Novell GroupWise és az IBM Lotus Notes/Domino teret vesztett, a Cisco elkaszálta saját levelezőprojektjét, a VMware Zimbra pedig mostanában pozicionálja át magát erre a területre.
Nagyvadakat ejtett ■ A Google levelezője viszont olyan ügyfeleket söpört be, mint az utóbb felvásárolt Motorola Mobility a maga 22 ezer felhasználójával, a hasonló nagyságrendű amerikai kormányzati szervezetek, a Jaguar Land Rover vagy az InterContinental szállodalánc. A jelentés szerint a Gmail az utolsó 12 hónap alatt több tucatnyi alapvető változtatáson ment keresztül a biztonsági vagy felügyeleti lehetőségek terén, amelyekkel már a felhő alapú Exchange, illetve a nemrég útnak indított Office 365 teljes értékű kihívója lehet.
A Gmail legnagyobb problémája az az "áttekinthetetlenség", amely egyébként a cloud szolgáltatásokat általában is jellemzi: a Google csak minimális betekintést enged hozzáférés-kezelési rendszerébe, a kimaradások esetén felhasznált offline backup működésébe és még számos olyan dologba, amely nagyon is érdekelhetné
a vállalati felhasználókat. A Microsoft ezzel szemben minden idők legjobban menő Office-változatának nevezi az Office 2010-et, és az Office 365 online csomag esetében is nagy érdeklődésről számol be.