Bár az elemzőcég legújabb összefoglalója még nem vizionálja a PC-k azonnali halálát, de megerősíti a tényt: a tabletek lassan megeszik a piac nagy részét. Persze használunk még PC-t a jövőben is, de már nem mindenre.
Mivel
az IDC számait már ismerjük, ezért valószínűleg senkit sem ér a meglepetés erejével a tény: tovább csúszott lefelé a PC-piac 2012 végén. A Gartner is kiadta statisztikáit, a számok alapján a HP ugyan egy hajszálnyival visszavette a vezetést (a Gartnernél ugyanis tavaly már trónfosztóként lépett fel a Lenovo), de a forgalom csökkenése megállíthatatlannak tűnik.
Nincs megállás ■ A Gartner szerint 90,37 millió PC-t értékesítettek 2012 negyedik negyedévében, amely 4,9 százalékos csökkenést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Az elemzőcég
kommentárjában rámutat, hogy ekkora csökkenést már nem okozhat egyedül a gazdaság gyengélkedése. Mikako Kitagawa vezető elemző szerint a táblagépek felelősek az átalakulásért - igaz, ez még nem azt jelenti, hogy az emberek nem használnak PC-t, csak épp kevesebb újat vesznek.
Az asztali számítógépek és notebookok egyre inkább a bonyolultabb, "röghöz kötöttebb" feladatok ellátására szolgálnak, a bonyolultabb dokumentumok létrehozásától a grafikai és egyéb speciális funkciókig, általánosságban a tartalmak előállítása továbbra is elsősorban PC-s feladat marad. A tartalomfogyasztás (internetezés, dokumentumok olvasása, multimédiás anyagok lejátszása) azonban egyre inkább a tabletekre terelődik, amelyek helyfüggetlenné és még kényelmesebbé teszik ezeket a funkciókat. (Az eNET
egyik közelmúltbeli kutatása megközelítőleg ugyanilyen tendenciákat látott a magyar piacon is.) Kitagawa szerint a fenti gyakorlat értelmében a felhasználók nagy része a háztartásokban lévő egyik PC-t megtartja, míg a másikat lényegében hagyja elöregedni, nem használja, és helyette vásárol egy tabletet.
Ócó, ügyesz, kici ■ A negyedik negyedévre kifejezetten felerősödik a fentiek hatása, hiszen a karácsony előtti időszakban már nem PC-t vesznek ajándékba, hanem tabletet. A PC-piac rendeződése innentől kezdve inkább az év első felében esélyesebb, amikor az éves vállalati költségvetések felszabadulnak, és a céges számítógépek eladása húzza fel valamelyest a romló átlagot.
Az októbertől kezdődő negyedévben viszont főként az olcsó, kis méretű tabletek robbantottak bankot, amelyek már képesek az összes alapvető PC-s funkció ellátására, ám egyrészt "divatosabbak", és persze a családi pénztárcát is jóval kisebb mértékben terhelték meg, mintha egy új notebookra kellett volna költeni.
A Gartner szerint sem volt igazán nagy hatása a Windows 8 megjelenésének a PC-piacon. Bár
a Microsoft büszkén beszél a 60 millió eladott licencről, a számítógépek forgalmát nem lendítette fel jól láthatóan az új rendszer érkezése. Ehhez persze az is hozzájárult, hogy az októberben megjelenő első Windows 8-as gépek helyett sokan a beragadt raktárkészletek akciós készletét dézsmálták meg (az ehhez hasonló elemzések viszont a gyártóktól leszállított, és nem a végfelhasználóknak értékesített gépek számát veszik alapul).
Csata a trónért ■ A Gartner által megénekelt
tavalyi trónfosztás a Q4-es számokból nem látszik, így ismét a HPC a PC-piac királya, az eladott darabszám azonban csökken. A második helyen izmot építő Lenovo viszont a toplistás szereplők közül a legnagyobb növekedést produkálta, a 2011-es év végi eredményeihez képest 8,2 százalékkal több számítógépet szállított 2012 utolsó három hónapjában. A Dell és az Acer a Gartner összesítése szerint is visszaesett (ha nem is akkora mértékben, mint az IDC elemzésében), az ötödik helyen álló Asus viszont a Lenovót megközelítő mértékben, 6,4 százalékkal növelte eladásait.
Az óceánon innen jóval nagyobb lejtőn csúsznak a PC-s számok, az EMEA régióban eladott 28,1 millió számítógép 9,6 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbi eredményt. Ezzel szemben az Egyesült Államokban leszállított 17,5 millió "doboz" csak 2,1 százalékkal kevesebb a 2011-es Q4 számainál. A darabszámok mellett az eladási érték sem alakul a legjobban: Ranjit Atwal elemzési igazgató szerint a Windows 8-as notebookok jó része túlárazottnak bizonyult, amely szintén sok vásárlót a tabletek irányába hajtott.