A mobil eszközök elterjedésével egyre több lehetőség van a munkahelyi ügyeket az irodán kívül intézni. A hazai munkavállalók közel 90 százaléka kap leveleket munkaidőn túl, háromnegyedüket pedig szabadság alatt is keresik.

Tíz magyar munkavállalóból hétnek van internet-hozzáférése, minden harmadik pedig saját okostelefonnal rendelkezik, amelyet gyakran használnak munkaügyek bonyolítására – derül ki a Randstad Workmonitor munkavállalói attitüdöket vizsgáló nemzetközi kutatásából.

Munka vs. magánélet A publikált adatokból arra a nem túl meglepő következtetésre lehet jutni, hogy az elektronikus kapcsolattartás (otthoni internet, mobilnet, okostelefonok, táblagépek stb.) terjedése a munka és a magánélet közötti határ elmosódásához vezet. Az összes magyar válaszadó 88 százaléka a munkaidején kívül is kap hivatalos emaileket és hívásokat, 74 százalékukat pedig a szabadságuk alatt is keresik hasonló ügyekben.

A Randstad Workmonitor egy 32 országra kiterjedő felmérés, amely a munkavállalói attitűdöket vizsgálja elsősorban.

A negyedévente végzett kutatás a globális és helyi trendek mellett egy-egy speciális témakört is vizsgál. A 2012. január 20. és február 14. között felvett kérdéssor többek között a személyes és elektronikus kapcsolattartási formák jellemzőit, valamint a munka és a magánélet összefonódását vizsgálta.

A felmérés során hazánkban összesen 3645, legalább heti 24 órában fizetett alkalmazottként dolgozó, 18-65 éves munkavállaló válaszolt a kérdésekre.
Nyilván egyetlen munkálltató sem örül, ha a dolgozók munkaidőben magánügyeket intéznek, ám a mobil eszközök elterjedése egyúttal azt jelenti, hogy ennek a fordítottjára legalább annyi példa van. Sőt a válaszokból az derül ki, hogy a megkérdezettek közül többen dolgoznak munkaidőn kívül, mint ahányan intéznek magánügyeket a hivatai idő alatt. Magyarországon különösen a férfiak számára nehéz a szakmai és a magánélet szétválasztása: míg az erősebb nem képviselőinek 63 százaléka foglalkozik a munkájával a szabadidejében is, a nőknek csak 57 százaléka hajlandó erre. Igaz, a férfiaktól gyakrabban várják el, hogy folyamatosan elérhetőek legyenek: 44 százalékuknak kell azonnal reagálnia a megkeresésekre, míg a hölgyeknek csak 30 százaléka nyilatkozott így. Részben ezzel állhat összefüggésben az, hogy a férfiaknak nagyobb arányban biztosítanak okostelefont a munkáltatók, ugyanakkor a munkahelyi internetelérés tekintetében már a hölgyeknek van előnyük Magyarországon.

 

Kulturális különbségek  A nemzetközi felmérés alapján az internet-penetráció és az okostelefonok számának növekedésével párhuzamosan egyre több információ árasztja el a munkavállalókat, és ez néhol már a hatékonyság csökkenéséhez vezet. Az ázsiai országokban élők többsége úgy érzi, azonnal reagálnia kell az emailekre és telefonokra, ha nem akarja elveszíteni a fonalat, és például az indiaiak háromnegyede mondta, hogy naponta több információt kap, mint amennyit fel tud dolgozni.

„Magyarországon egyelőre ez nem jellemző: a többség még tudja kezelni az információáradatot, és csak a megkérdezettek 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a folyamatosan érkező hívások és e-mailek megzavarják a munkáját. 35 százalék válaszolta, hogy időnként szándékosan figyelmen kívül hagyja a beérkező üzeneteket, a többség azonban nem tartja fontosnak, hogy azonnal reagáljon a megkeresésekre” – magyarázta az eredményeket Varga Balázs, a Randstad Hungary marketing és PR vezetője.

A világ minden részén egyetértenek a munkavállalók abban, hogy a személyes kapcsolattartás fontosabb az emailen és a telefonon váltott üzeneteknél, ennek megfelelően szinte mindenhol elutasítják ezek fogadását az üzleti találkozókon. A nemzetközi összehasonlítás szerint a magyarok különösen tiszteletben tartják ezt. A magyaroknak mindössze 8,5 százalék mondta, hogy személyes megbeszéléseken is válaszol a hívásokra, míg például Kínában a megkérdezettek csaknem fele szokott telefonálni, e-mailezni az üzleti találkozókon, annak ellenére, hogy a többséget ott is zavarja ez a viselkedés.

A vállalatok nem félnek a mobil eszközöktől [infografika]
IT-piaci körkép: harapnak a hazai cégek az újdonságokra

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.