Érdekes élmény néha meglátogatni azt az olasz blogot, amely folyamatosan frissítve tudósít a Facebook térhódításáról a világon. Legutóbbi látogatásunk óta Magyarország is "elesett".
Grafikus közösségi világtérkép - ez vált
a Vincos Blog egyik specialitásává. A sokszor unalmasnak vagy áttekinthetetlennek tűnő százalékos adatok helyett egy
világtérképen jelenítik meg az egyes országokban "uralkodó" közösségi szolgáltatásokat, hasonlóan a történelemkönyvekből ismert hódítási térképekhez. Elkészült a decemberi frissítés is, ahola Facebook királykék területei újra jelentősen növekedtek.
Elesett az iWiW is ■ A júniusi térképen az országszintű piacvezetőket még 14 különféle színnel jelölték, fél év alatt azonban 11-re apadt a számuk, az elhullók helyére két esetben a Facebook lépett. A lengyel Nasza-Klasa mellett a másik helyi fejlesztésű vesztes a magyar iWiW volt, a felhasználók száma alapján mindkét országban a Zuckerberg-birodalom vette át a hatalmat. Nemzetközi megoldások fölött is diadalmaskodott a Facebook, Mongóliában a Hi5, Paraguayban és Indiában a Google által fejlesztett Orkut szorult le a dobogó tetejéről. Az egyetlen kakukktojás Japán volt, ahol két helyi oldal csatázott, a Mixi elsőségét az Ameba vette át.
A Google Trends for Websites, valamint az Alexa statisztikáira támaszkodó elemzés szerint a 132 vizsgált országból immár 115 esetében a Facebookot részesítik előnyben a közösségi aktivitásra vágyó felhasználók. A Google által egykor nagy reményekkel elindított Orkut már csak Brazíliában divatos, Kínában pedig a lokalizáció nehézségei mellett a cenzúra miatt sem törhetett előre az amerikai világverő szolgáltatás a helyi QQ Zone kárára.
Speciális helyzetben van még Oroszország is, ahol a Facebook gyakorlatilag a dobogóra sem fért fel, a stabilan vezető helyi V Kontakte után a szintén orosz, iskolatárs-keresőből továbbfejlesztett Odnoklassniki áll a második helyen, harmadikként pedig a közösségi oldalként már kissé nehezen definiálható blogszolgáltató, a LiveJournal szerepel.
Feljövőben az üzlet és az egoblog ■ Az országok toplistáinak nagy részében egyre hátrébb szorulnak a helyi fejlesztések, viszont a helyükre további nemzetközi szereplők törnek be. a Twitter mellett a döntően professzionális felhasználásra kitalált LinkedIn is folyamatosan növeli részesedését a legtöbb területen.
A jóslatok szerint nemsokára további áldozatokat követel majd a Facebook terjeszkedése: Hollandiában például már az Alexa statisztikája szerint is legyőzte a helyi közösségi oldalt, a Google Trends szerint azonban még hajszálnyival vezet a holland megoldás. A "tovább harcoló" országokban pedig az egyre terjedő okostelefonok, valamint a Facebook lokalizációjának pontosodása és kiterjedése jelent veszélyt a még vezető szolgáltatókra.