Ugyan pontosabban nem merték behatárolni a LinkedIn tőzsdei bevezetésének lehetséges dátumát, de azt három forrásból is megerősítették a Reuters informátorai, hogy erre a lépésre még idén sor kerül. A hírek szerint javában folyik a bevezetés előkészítése, a közösségi oldal szóvivője azonban csak annyit közölt a hírügynökség megkeresésére, hogy a tőzsdére menetel egy lehetőség a sokból, amit cégük fontolóra vesz.
Itt tartottunk magyar idő szerint tegnap délután, ám néhány órával később nagy fordulatot vett a történet, hiszen a LinkedIn bejelentette, hogy benyújtotta a kérelmet papírjai kezdeti nyilvános kibocsátásával (IPO) kapcsolatban.
Mielőtt Góliát beindul... ■ Elemzők szerint a sietség indokolt volt. Bár a Facebook egyelőre kizárta, hogy 2011 vége előtt tőzsdére menne, az üzletben is érvényes a soha ne mondd, hogy soha elve. A LinkedIn számára nagy veszélyt jelentett volna, ha a világ legnagyobb közösségi oldala arra ébred egy nap, hogy mégsem vesződik azzal, hogy a másodlagos piacon keres új befektetőket. Ezzel ugyanis alaposan kifogná a szelet a kisebb internetes cégek vitorlájából, mivel a kisebb reflektorfény kevesebb érdeklődést jelent. A LinkedIn, valószínűleg igen helyesen, nem várta meg, hogy ez a helyzet előállhasson.
A cég bevételei prémiumszolgáltatások és hirdetések eladásából származnak, de az új megoldások fejlesztéséhez, kisebb cégek felvásárlásához illetve az egyre növekvő forgalom zökkenőmentes lebonyolításához valószínűleg több forrásra van szükség az üzletfejlesztés jelenlegi szakaszában.
Végre számok! ■ A tőzsdére menetel feltételei között szerepel különböző pénzügyi kimutatások és beszámolók nyilvánosságra hozása is. A magáncégként ilyen jellegű adatokat eddig nem közlő LinkedIn a beadott anyagok tanúsága szerint tavaly az első kilenc hónap során 161 millió dollárnyi bevételből 10,1 millió nyereséget ért el. Ugyanakkor a cég figyelmeztet arra, hogy az előttük álló növekedés és fejlesztési projektek miatt ez a profitabilitási szint valószínűleg nem lesz fenntartható az elkövetkező időszakban.
A korábbi évek adataiból kitűnik, hogy 2003-as indulása óta mindössze egyszer (2006-ban) tudott szolid nyereséget realizálni. Azonban ez nem meglepő az olyan gyorsan növő internetes vállalkozások esetében, mint amilyen a LinkedIn is.
Jelenleg körülbelül 90 millió felhasználó csatlakozott a közösségi oldalhoz, de ez a szám másodpercenként növekszik eggyel, azaz komoly lendületben van az utóbbi időben rengeteg újítást bevezető LinkedIn.
Egy napokban záródó, másodlagos piaci aukcióról kiszivárgott információ szerint a LinkedIn papírjai olyan áron cserélnek gazdát, amely alapján a vállalat értékét közel 3 milliárd dollárra lehet becsülni. (Összehasonlításképpen: a Facebookot egy hasonló tranzakció alapján legutóbb 50 milliárdra taksálták.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak