A chipgyártó saját felmérése szerint a vásárlók negyede képtelen eligazodni a PC-k választékában, az AMD őket nyerné meg a vásárlási folyamat egyszerűsítésével.
Az AMD felmérésének múlt héten közzé tett eredményei szerint a felhasználók több mint fele kellemetlenségnek tartja az új PC beszerzését, nem pedig izgalmas vásárlói élménynek; majd' negyed részük kifejezetten zavarba ejtőnek találja a folyamatot, amit legtöbben a technológiai ismeretek hiányával magyaráznak. Bár az AMD maga is elismeri, hogy ez nem túl magas arány – szerintünk éppenséggel valószerűtlenül alacsony –, a vállalat nagy lehetőséget lát a tanácstalan fogyasztók gardírozásában.
A 23 százalékra utaznak ■ A
The VAR Guy blog ezzel kapcsolatban az AMD észak-amerikai marketingigazgatóját idézi, aki szerint a vállalat nem kíván versenyezni az Intel rámenős reklámkampányaival, ehelyett a felhasználók oktatásába és az eredeti eszközgyártók (OEM) támogatásába invesztálna.
Tracey Carroll szerint azok a viszonteladók, akik jobban ismerik az AMD termékeit, közvetve nagyobb hatással lehetnek a vásárlók döntéseire is.
Érdekesen hangzik, de az AMD már tavaly hadat üzent a "CPU-központú marketingnek". A vállalat az egyszerű, közérthető megközelítéssel egyúttal az üzleti IT egyre erősebb konzumerizációját is meglovagolná: ennek eszköze az a
Vision notebook-platform, ami tulajdonképpen előre definiált hardverösszeállításokkal egyszerűsíti a vásárlók döntését, a besorolásokat pedig
online tanácsadó segítségével is bemutatja.
Vásárlási szokások ■ Az AMD felmérésének fontos megállapítása, hogy a felhasználók több mint fele még ma is inkább az eszközök teljesítménye alapján választ, míg a számítógépek ára csak minden negyedik vásárló számára döntő jelentőségű. A vásárlók harmada már online megoldások segítségével rendeli meg új PC-jét, általában a könnyebb kereshetőség és testreszabhatóság miatt. A személyes vásárlást körülbelül ugyanilyen arányban favorizálják, nem utolsósorban azért, mert számítanak az eladók segítségére. Érdekes, hogy az "offline" vásárlók kétharmada úgy érzi, az eladók közreműködése hasznosnak bizonyult a választás során – ezt, akárcsak a felmérésben szereplő 23 százaléknyi bizonytalankodó vásárlót, ugyancsak hajlamosak vagyunk a szerencsés mintavétel számlájára írni.
Kedvező képet fest a piaci kilátásokról, hogy a válaszadók 80 százaléka a közeljövőben, de legfeljebb egy éven belül új számítógép vásárlását tervezi. Jelenleg a felmérésben szereplő vásárlók 91 százaléka rendelkezik valamilyen PC-vel, és mindössze 1 százalékuk számolt be arról, hogy még soha nem volt számítógépe.
Zöldebb az észak-amerikai fű ■ Az IDC piackutató szerint idehaza kevésbé rózsás a helyzet: az idei harmadik negyedévben stagnált a magyarországi PC-piac. Ezt egyrészt a háztartások romló likviditása magyarázza, másrészt a válságadó is éppen akkor találta el a bankokat, amikor belevághattak volna az elhalasztott informatikai fejlesztésekbe. Az online vásárlási hajlandóság ezzel szemben növekszik, és a Nielsen adatai alapján a magyar felhasználók az európai átlagnál jóval nagyobb arányban tájékozódnak az interneten, mielőtt beszereznék a kiválasztott termékeket. Új számítógép vásárlását ezzel szemben csak 14 százalékuk tervezi év végéig.