Miközben a 2006-ban bevezetett, harmadik generációs játékkonzolból sikerült a 70 milliomodik darabot is eladni, a japán óriás pénzügyi problémái egyre súlyosabbak.
Szép mérföldkőhöz érkezett a november 11-én hatodik születésnapját ünneplő PlayStation 3, hiszen a gyártó Sony bejelentette: túl vannak a 70 milliomodik értékesített eszközön. Az éves átlagban körülbelül 11,5 milliós eladás azonban elmarad az előd, a 2000-ben megjelent PlayStation 2 számaitól. A második generációs modell variációiból a 2011 végi adatok szerint éves szinten átlag 14 millió darabot tudtak eladni.
Majdnem bóvli ■ Ha csak ennyi lenne a problémája a japán gyártónak, azt minden bizonnyal örömmel fogadná a cég élére idén tavasszal kinevezett új első számú vezető.
Hirai Kazuo megoldandó feladatai között azonban ennél sokkal több kellemetlen tétel sorakozik. Az 1946-ban alapított, emblematikus japán vállalat részvényeinek árfolyama csak idén több mint 40 százalékot esett a tokiói tőzsdén, a Moody's pedig az elmúlt néhány hét alatt kétszer is leminősítette a cégcsoport adósságállományát. A hitelminősítőnél jelenleg éppen csak egy fokozattal áll a Sony-hitelek besorolása a bővli kategória felett, de a Moody's ezt az értékelést is negatív kilátás mellett adta.
A sötétben tapogatóznak?
Az áprilisban kinevezett új első számú vezető a lehangoló pénzügyi helyzeten több intézkedéssel próbált és próbál úrrá lenni. Ezek között említhető a részesedésvásárlás a kameráival szenvedő, de az ígéretes egészségügyi piac felé nyitó Olympusban, az online videojátékok területén tevékenykedő Gaikai felvásárlása, illetve az okostelefonok kameráiban használt képérzékelők gyártási kapacitásának kibővítése.
Rá se néznek ■ Ezek az intézkedések mind azt mutatják, hogy a cég megpróbál a lehető legnagyobb mértékben elszakadni a sokáig zászlóshajóként működő televíziógyártástól. A tévés üzletág helyzetét jól szemlélteti, hogy a Sony a napokban kénytelen volt a korábbi, LCD-s eladásokra vonatkozó éves eladási tervszámát egymillió darabbal, 14,5 millióra csökkenteni. Az üzletág problémái persze nem újak, hiszen a terület nyolc éve folyamatos veszteséget termel.
A játékkonzolok terepén ennél egy fokkal jobb a helyzet. A PlayStation 2 nagy sikerének köszönhetően a 2000-es évek első felében ez az üzletág jelentősen hozzájárult a máshol keletkező veszteség kompenzálásához. A most hatéves PlayStation 3 azonban már nem robbantott a piacon, és több évig itt is negatívba fordult az eredmény. A divíziót pont az a Hirai Kazuo vezette, aki most a teljes cégcsoportért felel. A menedzser javára lehet írni, hogy ugyan nem egyik pillanatról a másikra, de végül nyereségbe tudta fordítani a PS3 gyártását.
Versenyfutás az idővel ■ Elemzők szerint valami hasonlóra lenne most is szükség a teljes Sony esetében, csak éppen sokkal gyorsabban. A márciusban zárodó pénzügyi évben még esetleg türelmet kap a szükséges rekonstrukció és egyéb azonnali intézkedések meghozatalára, de jövőre már a számokban is látszódnia kell a felfelé vezető útnak. Ellenkező esetben könnyen lehet, hogy a közel 70 éves múlttal rendelkező japán vállalat a csőd közelébe kerül.