A Google ismét kiszámolta, mennyivel élénkítették hirdetési szolgáltatásai az amerikai gazdaságot. A vállalat a 2009-es 54 milliárd dollár után most 64 milliárdra értékelte előző évi tevékenységét.
A keresőóriás saját számításai szerint 64 milliárd dollárral növelte az Egyesült Államok gazdasági teljesítményét a 2010-es évben. A vállalat matematikája alapján minden, az AdWords szolgáltatásra költött dollár 2 dollárral járul hozzá az adott vállalkozás bevételeihez.
Bizonytalan hozamok ■ A Google másik alapvetése, hogy a hirdetések minden egyes lekattintása 5 további kattintást hoz a keresési eredmények között, ami ugyancsak nehezen árazható be. A Google mindenesetre ezeket is 2 dollárra tartja, bár elismeri, hogy a keresőtalálatok hatékonysága csak 70 százalékos a hirdetésekhez képest. Ez így is azt jelentené, hogy az AdWords rendszerében elköltött 1 dollár 8 másikat termel az AdWords felhasználóinak.
A
kalkulációt államokra lebontva is közzétették, így például a 288 ezer kaliforniai Google-ügyfélnek összesen 15,2 milliárdot kellett keresnie a vállalat online hirdetési megoldásainak segítségével.
A hasonló számításokon természetesen igen könnyű fogást találni. Elsősorban azért, mert teljesen racionális viselkedést feltételez a hirdetőkről, miközben azok sokszor tájékozatlanul, vagy éppen érzelmi alapon döntenek: például értékén felül fizetnek a megjelenésért, csak hogy saját hirdetésük a versenytársakénál jobb helyen szerepeljen.
Hirdetni egyébként más szolgáltatóknál is lehet, ami külön véleményessé teszi, hogy a Google nélkül 64 milliárd dollárral lett volna kevesebb az Egyesült Államok gazdasági teljesítménye. A Google-nél elköltött pénz ugyanis felfogható a többi csatorna elmaradt bevételeként, ahol ráadásul ugyanennyivel kevesebb lehetőség adódott a gazdaság hasonló arányú élénkítésére.
Kérdőjeles veszteségek ■ Érdekesség, hogy mások a "guglizás" negatív hatásait is kiszámolták, nem kevésbé vitatható módszerekkel. A RescueTime bloggerei például a tavaly májusban két napig élő, animált és játékra is alkalmas Google-logót vették célba. Szerintük a Pacman játék egyedi implementációja felhasználónként 36 másodperccel hosszabbította meg a keresővel töltött időt világszerte, az összesen kieső 5 millió munkaóra pedig
120 millió dolláros kárt jelent.
Sokkal relevánsabb adat, hogy Google közel 30 milliárd dolláros bevétellel zárta a 2010-es pénzügyi évet, ami a Facebook vagy a Microsoft személyében éledező konkurencia ellenére is stabil növekedést jelent. Ehhez hozzájárul, hogy maga az online hirdetési piac is növekszik: egyedül az USA-ban 28,5 milliárd dollárra teszik a 2011-ben várható költéseket, ami 10,5 százalékkal lenne több a tavalyinál.