A következő években az informatikai cégek közösségi projektjeinek nagy része kudarcba fullad, négy éven belül a vállalati információcsere tekintélyes része közösségi hálózatokon zajlik majd, és két év múlva a cégek fele már használ mikroblogot - jósolja a Gartner.

Az informatikai piacra specializálódott tanácsadó- és elemzőcég nyilvánosságra hozta várakozásait a közösségi média és szoftverek üzleti szektorra gyakorolt hatásairól. Mark R. Gilbert, a cég alelnöke szerint az utóbbi egy évben ugrásszerűen megnőtt a üzleti szereplők aktivitása az olyan közösségi felületeken mint például a Facebook vagy a Twitter. Ez pedig arra késztette a vállalatokat és a piacot, hogy kifejezetten üzleti célú alkalmazások bevezetéséről kezdjenek gondolkodni. Ehhez azonban legalább annyira szükség van az üzleti szereplők bevonására és hatékony közreműködésére, mint magára az IT-ra.

2012-re a vállalatok fele mikroblogos eszközöket használ  |  Az elsősorban magáncélú felhasználókat célzó Twitter sikere már most arra ösztönzi a nagyobb cégeket, hogy erre a mintára épülő, de a vállalati környezethez, annak biztonsági és egyéb kritériumaihoz idomuló alkalmazást keressenek. Az ötlet ettől nem változik: olyan platformra van szükség, ahol a dolgozók gyorsan, egyszerűen és röviden képesek kommunikálni a többiekkel. Ahol könnyű gyors kérdéseket feltenni, és azokra ugyanolyan rövid határidővel reagálni.

Mindezt kizárólag házon belül megvalósítani sokkal nehezebb, hiszen a Twitter ereje is hatalmas közösségében rejlik. Egy belső munkatársakra korlátozódó alkalmazás sokat veszít felhasználási értékéből. Ezért ilyen speciális megoldásokkal alig minden huszadik vállalatnál lehet majd találkozni – véli az elemzés.

Az közösségi projektjek nagy része kudarcba fullad  |  Ha együttműködésről van szó, az informatikai cégek rutinból képesek technológiai platformot biztosítani mindennek, legyen szó elektronikus levelezésről, azonnali üzenetküldésről vagy webkonferenciáról. Viszont az elkövetkező években súlyos problémát fog számukra jelenteni olyan megoldásokat fejleszteni, amelyek meghatározott üzleti célt szolgálnak, és nem pusztán technológiai eszközként működnek. Ezzel szemben sokkal sikeresebbek lesznek azok a projektek, amelyeket nem informatikusok, hanem gazdasági vezetők irányítanak – a célra, és nem a megvalósítás mikéntjére koncentrálva.

Amíg nem sikerül a szervezeteknek az új környezethet alkalmazkodniuk, és eddig nem létező kompetenciákat, képességeket fejleszteni, a sikertelen próbálkozások száma magas marad. 2012 után azonban ezek a kezdeti problémák egyre kevésbé zavarják már a fejlődést, és a közösségi alkalmazások piacának növekedés begyorsul.

2014-re a közösségi szolgáltatások elkezdik kiszorítani az e-mailt az üzleti kommunikációban  |  A Gartner szerint a vállalaton belül és kívül egyaránt növekvő közösségi lehetőségek, valamint a demográfiai folyamatok és a munkastílus változása együttesen azt eredményezi, hogy alig négy év múlva minden ötödik dolgozó valamilyen közösségi hálót használ majd üzleti kommunikációra. Ebben sokat segít az is, hogy a vállalatok folyamatosan építenek belső hálózati megoldásokat, illetve engedélyezik, hogy dolgozóik külső, magánjellegű közösségi alkalmazásokat is használjanak munkahelyi célokra. Fontos felhívni a vállalatok figyelmét arra, hogy erre a változásra már most el kell kezdeni készülni például hosszú távú fejlesztési stratégiával és különböző szabályzatokkal, melyek a magánjellegű közösségi hálók céges alkalmazásáról adnak iránymutatást.

Öt éven belül a PC-s kommunikációs megoldások zömét az okostelefonok alakítják  |  A lassan 3 millárdan lévő mobiltulajdonosok egyre többet használják a telefonáláson kívül is készüléküket. Ezeket a megoldásokat gyorsabban és könnyebben lehet megérteni, készség szintjén elsajátítani, mint a személyi számítógépeken alkalmazott hasonló szolgáltatásokat. Ahogy az iPhone kezelőfelülete máris kihat a desktopok kinézetére és működésére, úgy fogja a mobil kommunikáció egészében is “ráerőltetni akaratát” a PC-s alkalmazásfejlesztésre. Ezért fontos a technológiai cégeknek, hogy folyamatosan fejlesszenek új telefonokat, illetve ezekhez köthető szoftveres megoldásokat. Így első kézből kapnak olyan információkat arról, milyen módszerek és alkalmazások szolgálják az üzleti célok elérését ebben a közegben.

2015-re a nagyvállalatok negyede folyamatosan elemzi a közösségi hálózatok információit  |  A közösségi háló elemzése segít az interakciós minták felismerésében és az információáramlás útjának felrajzolásában. Legyen szó akár vállalaton belül zajló eszmecseréről, avagy üzleti partnerekkel, vásárlókkal folytatott kommunikációról. A hagyományos kérdőíveknél sokkal pontosabb képet nyújt ez a fajta automatizált, szoftveres elemzés, hiszen a felhasználók itt nincsenek folyamatosan és direkten tudatában annak, hogy viselkedésüket analizálják. Ezt a kézenfekvő információs erőforrást azonban óvatosan szabad csak használni a cégeknek, hiszen számos etikai és jogi kérdést kell egyértelműen és előre tisztázni a megfigyelési körbe tartozó személyekkel. Máskülönben olyan ellenállásba ütközik a projekt, hogy abból semmilyen releváns következtetést nem lehet majd levonni, azaz teljességgel értelmetlenné válik.

A jövő elkezdődött  |  Érdemes végül megjegyezni, hogy a fenti folyamatok jó része már most is tetten érhető a vállalati működésben. A Gartner jóslatai tehát nem tartalmaznak sem meghökkentő, sem tudományos-fantasztikus elemeket, pusztán ezen létező hatások elterjedésének ütemét és nagyságrendjét próbálják években és százalékokban kifejezni.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.