A lapos pénztárcáknak és az új felhasználói szokásoknak köszönhetően indult be az a kezdetben nem túl látványos folyamat, amely nyugdíjba küldheti a hagyományos műholdas és kábeltévét.
A Credit Suisse elemzői még november végén módosították az amerikai tévéelőfizetések számának jövő évi alakulásáról szóló előrejelzésüket: a korábban jósolt, 250 ezer darabos növekedés helyett újabban már 200 ezres csökkenésre számítanak. Ennek hátterében egyik friss felmérésük áll, amelynek alapján bizonyítottnak látják, hogy a fiatalok körében egyre gyakoribb a "vezetékek átvágása", vagyis a hasonló – nem feltétlenül televíziós – szolgáltatások lemondása. A felnőtt életüket éppen csak megkezdők pedig már eleve messzire elkerülik azokat, amit jól mutat, hogy az Államokban tavaly létrejött 1,8 millió új háztartásnak csupán 16,9 százalékában kötöttek tévéelőfizetést.
Kábeltelenség ■ Természetesen a hagyományos televíziós szolgáltatások penetrációja még mindig igen magasan, 83,2 százalékon áll, némileg elmaradva a tavalyi 84,1 százaléktól. Az elemzők szerint azonban a "zsinór nélküli generáció", amely eleve idegenkedik a fizetős tartalmaktól, plusz a mostoha gazdasági helyzet és az előfizetések magas ára együttesen komoly kihívások elé állítják a csatornákat és a szolgáltatókat. A Credit Suisse úgy látja, hogy ezúttal nem a korábban is tapasztalható hullámvölgyek egyikéről van szó, amikor a recesszió enyhülésével az üzlet is újra beindul.
A most felnövekvő nemzedék számára már természetes, hogy az interneten – legalábbis technológiai szempontból – kielégítő videószolgáltatások érhetők el sokkal olcsóbban, vagy akár ingyen. Az új felhasználói szokásokra az is jellemző, hogy sokan a kisméretű képernyőkkel is tökéletesen elvannak, és nem tesznek különbséget a közösségi hálózatok, a játékok vagy a filmsorozatok között. Így azok a szolgáltatók könnyen hoppon maradhatnak, akik abban bíznak, hogy később úgyis mindenki visszatér a tévéelőfizetésekhez, különösen, ha már gyerekei is vannak.
Elkerülhetetlen változás ■ Az elemzés továbbra is vételre ajánlja a televíziós szolgáltatók részvényeit, mivel a negatív trend hatásai a közeljövőben még nem lesznek különösebben látványosak. Ezzel szemben azt is megállapítja, hogy a társaságoknak sürgősen változtatniuk kell árazásukon és csomagajánlataikon, a "zsinór nélküli generáció" figyelmen kívül hagyása pedig óriási problémákat okozhat az évtized végéig. Azt persze nehéz megjósolni, hogy a változások hatása mikor válik nyilvánvalóvá, és idehaza milyen formában vagy ütemben jelentkezik majd.
Ezzel kapcsolatban az egyik, igen látványos párhuzamot a telefon-előfizetések adhatják: 2005-ben még az amerikai háztartások 92,7 százalékában használtak vezetékes telefont, míg az idén – nagyjából egyenletes csökkenéssel – már közel 30 százalékukból hiányzik a vezetékes előfizetés, helyette teljesen átálltak a mobiltelefonokra. Az összeomlás tehát öt év alatt bekövetkezett, ami még súlyosabb, ha figyelembe vesszük: sokan csak azért rendelkeznek vezetékes telefonnal, mert egy nagyobb, kedvezményes csomag részeként jutottak hozzá, de nemigen használják.