Végéhez közeledik az Oracle és az SAP hatodik éve húzódó bírósági ügye, amely az SAP által 2005-ben felvásárolt TomorrowNow ügyeskedése nyomán robbant ki.
Annak idején az SAP elvileg azzal a szándékkal kebelezte be a J.D. Edwards és PeopleSoft termékek támogatásával foglalkozó texasi céget, hogy a nem sokkal korábban az Oracle tulajdonába került szoftverek felhasználóinak ne kelljen automatikusan beállniuk a legnagyobb SAP-versenytárs ügyfelei közé. A TomorrowNow azonban nem létező ügyfelek nevében, nagyüzemben kezdte el letölteni a rendszerekhez kapcsolódó dokumentációkat és szoftvereket a megfelelő támogatási oldalakról. Ez természetesen az Oracle-nek is feltűnt, így a társaság 2007 márciusában a bírósághoz fordult meglehetősen nagyvonalú, 2 milliárd dolláros kártérítési igényével.
Nagy a szórás ■ Az SAP elismerte felelősségét a TomorrowNow-alkalmazottak tevékenységéért, de az okozott kárt legfeljebb 400 millió dollárra becsülte. A bíróság 2010 novemberében mégis 1,3 milliárd dollárt, minden idők legmagasabb szerzői jogi kártérítését ítélte meg az Oracle javára. Az SAP szerint a licencdíjak feltételezett kiesése nem lehet a valós kár megállapításának alapja, és a második körben már a
német szoftvergyártónak adtak igazat: tavaly ősszel 272 millió dollárban határozták meg az összeget, spekulatívnak minősítve az Oracle követelését. Az SAP vállalta az ügy 120 millió dolláros költségének megfizetését, amire azóta sort is kerített.
Az ítélet szerint abban az esetben, ha ezt a felek nem fogadják el, újabb tárgyalást kellett volna kiírni, ami idén augusztus végén lett volna esedékes. A héten a két vállalat mégis idő előtt megállapodásra jutott: az SAP a fenti 120 millión felül 306 millió dolláros kártérítést fizetne az Oracle-nek. Igaz, a mostani megegyezést még a bíróságnak is jóvá kell hagynia, az új megállapodásból következően pedig az Oracle azonnal beadhatja fellebebzését az 1,3 milliárdos rekord kártérítést elutatsító döntés ellen – ahogy erre a vállalat rá is mutatott saját közleményében. Az SAP szóvivője szerint az összeg így is több mint elegendő, és ideje, hogy pontot tegyenek a régóta húzódó ügynek lassan végére.
Notórius letöltők ■ Az Oracle 2010 eleje óta egy Rimini Street nevű, ugyancsak külső támogatásra szakosodott céggel is pereskedik, amely a vádak alapján pontosan lemásolta a 2008-ban megszűnt TomorrowNow illegális gyakorlatát. A dolog érdekessége, hogy a Rimini Street vezetője nem más, mint a TomorrowNow egyik társalapítója. A vállalkozás saját álláspontja szerint mindenben a szerződéses jogai által meghatározott keretek közt járt el, az Oracle-t pedig visszaélésekkel gyanúsította a tárgyalást megelőző tényfeltáró munka során, és azzal vádolta, hogy megfélemlíti ügyfeleit, jelentő üzleti károkat okozva pehelysúlyú ellenfelének.
A hasonló, úgynevezett "third party" támogatást nyújtó cégek amúgy is szálkát jelentenek a nagy alkalmazásszállítók, így az Oracle vagy az SAP szemében egyaránt, miután abból a forgalomból hasítják ki a maguk szeletét, ami alapesetben a szoftvergyártókhoz folyna be a támogatásért és a frissítésekért felszámított díjakon keresztül. A TomorrowNow ügye azért számít minősített esetnek, mert ebben az esetben az SAP akart tisztességtelen módszerekkel előnyös helyzetbe jutni az Oracle-ügyfelek megszerzéséhez. Azzal persze az Oracle-t sem lehet vádolni, hogy kényes lenne üzleti módszereire: a vállalat
éppen most veszített pert a HP-val szemben egy gátlástalan szerverpiaci manőver nyomán.