Úgy tűnik, ma négy cég határozza meg, merre is halad az informatikai eszközök fejlődése: az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google. Ők négyen mintha fénysebességgel rohannának el a piac mellett. Vagy mégsem?
Ki beszél ma Microsoftról? Meg IBM-ről? Persze: vannak még szoftverfejlesztők, PC- és szervergyártók, de ma már minden cég igyekszik szolgáltatóként megjelenni a piacon. Ma minden szolgáltatás – és a szolgáltatás felől érkező cégek mintha jobban is értenék ezt a világot.
Nagyon érdekes tendenciákat rajzol ki, amit ezek az a nagy szolgáltató cégek – nevezzük őket új szoftveróriásoknak – csináltak és mondtak az elmúlt időszakban, állítja a
Wall Street Journal egy közelmúltbeli cikke. Ennek azonban csak egy eleme az, hogy például a Google és Amazon ma már nemcsak szoftverfejlesztőként és globális szolgáltatóként, hanem egyre inkább hardvergyártóként is fontos szereplője lesz a piacnak, és emígy egyre inkább konfrontálódnak az Apple-lel. De nem csak az Apple pozícióit veszélyeztetik a többiek: egymás piacába is rendre – sőt egyre inkább – beleharapnak.
Ahogy például a Google a Motorola Mobility felvásárlásával a gyártók okostelefon-piaci pozícióira jelent veszélyt, vagy ahogy az Amazon a Kindle Fire-rel a tabletpiacon csap össze az almás céggel, úgy jelenhet veszélyt a Google-re Mark Zuckerberg egy szeptemberi kijelentése, miszerint fel kívánják turbózni a Facebook keresőképességeit, sőt ennek nyomán novemberben már a
Facebook és a Yahoo együttműködéséről is lehetett olvasni.
Aztán itt van az hirdetési piac – amiben egyre komolyabb tényező lesz a mobil felület. A mobil integráció fontosságáról amúgy
Mark Zuckerberg is hosszasan értekezett szeptemberben egy konferencián. Azt állította – és nyilván nem a levegőbe beszélt –, hogy a Facebook sokkal több pénzt fog keresni a mobilokból mint a számítógépekből.
De milyen jövőképpel futhat neki 2013-nak az a négy cég, amelyekről ma a legtöbbet beszélnek?
Jeff Bezos: az Amazonnak a tartalom hozta a pénzt
Amazon – ezerarcú óriás ■ Furcsa
leírni az Amazon kapcsán, pedig a fő tevékenységét tekintve ez a
lényeg: a cég alapvetően webes kiskereskedő. Kínálata is olyan széles,
mint egy klasszikus szatócsbolté. Ehhez képest
idén sikerült felborítania a tabletpiacot,
és jövőre tervezi piacra dobni okostelefonjait. Ha az agresszív
árazáspolitikája a telefonoknál is megmarad, akkor nem csak az Apple, de
a Samsung is felkötheti a felkötnivalót.
Az Amazon persze
elsősorban a kereskedésben jó. Különösen az elektronikus könyvek, a
játékok és appok terén – és neki megvan az a lehetősége, hogy a profitot
ne a készülékeken, hanem az azokon keresztül generált forgalmon
kasszírozza be, azaz amit veszít a hardveren, busásan megtérülhet az
egyéb termékek eladásának növekedésén. 2010-ben például, amikor először
haladta meg az e-könyvek eladása a hagyományos könyvekét az Amazonon,
azt megelőzően
csökkentették a Kindle olvasók árát. Akkor a döntés hatására rövid időn belül megháromszorozódott az e-könyvek eladásának volumene.
Tim Cook: előre a Steve Jobs-i úton?
Apple – mindenki támadja... ■ Az Apple sikerágazata az iPhone, ahol azonban a Samsung irdatlan tempóban jön föl. Bár a harmadik negyedévre a globális okostelefon-piac 15 százalékát birtokolta, sőt növelni is tudta több mint 1 százalékkal a részesedését az iPhone 5-nek köszönhetően, a Samsung ez idő alatt a piac közel harmadára tette rá a kezét, és majdnem 9 százalékkal tudta növelni a részesedését a teljes világpiacból. Ugyanakkor az Apple másik sikerágazata, a tablet sincs biztonságban. Az Amazon, amelynek vélhetően jövőre nyílik a magyarországi webáruháza, elképesztő agresszivitással
nyomja a piacot az áraival. És akkor az különböző androidos tabletekről nem is beszéltünk, ahogy arról sem, hogy
sok PC- és tabletgyártó remél új lendületet a Windows 8-tól.
Az Apple persze Steve Jobs nélkül is folyamatosan keresi az új lehetőségeket, például az okostévék területén – ahol ismét a Samsunggal akaszthat tengelyt. Az Apple TV projekt nem új, azonban eddig nem volt látványos előrelépés ezen a téren. Tavasszal még az is felröppent – bár később cáfolták –, hogy az
Apple megvenne egy német tévégyártót.
Úgy tűnik, a hangvezérlésben is lát még lehetőséget a cég, legalábbis erre utal, hogy lehalászta az egykori amazonos
William Stasiort, aki korábbi cégénél a keresőszolgáltatások szakértője volt. Az Apple pedig a válaszadást kívánja javítani a Siriben, ami alapvetően keresőprobléma.
Mark Zuckerberg: kereskedelem és keresés igen, hardver nem?
Facebook – a legnagyobb kihívás a tőzsde volt ■ A
Facebook legnagyobb dobása idén kétségtelenül a tőzsdére lépés volt. A 38
dolláros árfolyamon kibocsátott papírok végül az év végére 27 dollár
körül állapodtak meg, de volt időszak, amikor 18 dollár alá is csúszott a
papírok ára. A fordulat nagyjából szeptemberre tehető, amikor is egy
konferencián Zuckerberg arról beszélt, hogyan lesz még több
pénz a Facebookból. És ez is határozhatja meg a cég jövő évi programját:
átalakítani, elsősorban az okostelefonokhoz igazítani a közödsségi
oldalt a fentebb idézett Zuckerberg-mondás szellemében.
A stratégia első eredményei már az október végi gyorsjelentésben is megmutatkoztak: a cég
legdinamikusabban növő szegmense a mobil
volt. Sokak szerint logikus lépés lenne, hogy a mobil irányába tett
erőteljes lépéseket egy saját készülék is nyomatékosítsa – erről újra és
újra
röppennek fel hírek,
amiket Zuckerberg rendre cáfol, sőt szerinte elhibázott stratégia is
lenne beszállni erre a piacra. Ugyanakkor vannak arra utaló jelek, hogy
mintha a HTC-vel közösen terveznének olyan telefont, amely egy
módosított Androidra épülne, és elsősorban a közösségi oldal
alkalmazásainak futtatására lenne kihegyezve. Ezeket a feltételezéseket
természetesen mindkét cég cáfolja. (Eközben a távol-keleti gyártó az
Amazonnal már szoros szövetséget kötött.)
Facebookkal
kapcsolatban szintén arra számítanak, hogy jövőre felágaskodik a
keresőkínálataira. Ebben a hónapban ez kibocsátott egy olyan új mozgó
jellemzőt, ami felhasználóknak segít a barátaik és a szélesebb
társadalmi hálózat alapján közeli üzleteket felfedezni. És ezt már csak
össze kell kapcsolni a kiskereskedelemmel, akár a közösségi vásárlással,
és lehet tarolni az e-kereskedelmi piacon. Az ötlet kezdeménye már két
éve megvolt, amikor bevezették a
virtuális ajándékküldés lehetőségét,
idén ősszel azonban már kiskereskedelmi partnerekkel tesztelték a
Collection nevű kereskedelmi szolgáltatást. Ha ez bejön, az az Amazonnak
legalább annyira fog fájni, mint a magyar e-kereskedőknek az Amazon
magyarországi piacra lépése.
Sergey Brin: kiolvastam a szemüvegemmel az intrernetet, és most mindenkinek elmondom a telefonomon
Google – megújulásra készen ■ A keresőóriás már rég nem csak keres. Miközben az egyik legjelentősebb felhőszolgáltató, amely épp a közelmúltban
tette fizetősség kisvállalati alkalmazáscsomagját, egyre több új területre tör be. Pedig az eddigi portfóliójában is vannak még megoldandó feladatok. Ott van például a YouTube, de a
Google Wallet sem feltétlenül úgy muzsikál, ahogy a Google-nél szeretnék.
Késő ősszel Kansas Cityben végre elstartolt Fiber Projekt, az első látványos lépése annak, hogy a Google a vezetékes szolgáltatásba is beszáll, mégpedig egy sajátos, a helyi közösségekre építő módon. Ugyanakkor a mobilitás is fontos a cég számára, sőt okostelefon- és tabletgyártóként is megjelenik a piacon. Leiskolázta az Apple-t a
Google Maps-szel, folyamatosan fejleszti keresőszolgáltatását, és meglepő újításokat vezet be
a hirdetési rendszerének tökéletesítésére.
Ugyanakkor, bár óvatosan, a Google igyekszik teret nyerni az Amazon pályáján is azzal, hogy lehetőséget biztosít online kiskereskedőknek, hogy fogyasztóikat a keresőmodulon keresztül érjék el. Bár a Google+ nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a keresőóriás számtalan módon igyekszik rávenni felhasználóit, hogy
használják a szolgáltatást. Emellett egy sor futurisztikusnak tűnő fejlesztést támogat a cég, amiből csak egy az ígéretes
sofőr nélküli autó projekt, és belátható közelségbe kerül
Glass nevű „szuperszemüveg” piacra kerülése is.