Úgy tűnik, ma négy cég határozza meg, merre is halad az informatikai eszközök fejlődése: az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google. Ők négyen mintha fénysebességgel rohannának el a piac mellett. Vagy mégsem?
Ki beszél ma Microsoftról? Meg IBM-ről? Persze: vannak még szoftverfejlesztők, PC- és szervergyártók, de ma már minden cég igyekszik szolgáltatóként megjelenni a piacon. Ma minden szolgáltatás – és a szolgáltatás felől érkező cégek mintha jobban is értenék ezt a világot.

Nagyon érdekes tendenciákat rajzol ki, amit ezek az a nagy szolgáltató cégek – nevezzük őket új szoftveróriásoknak – csináltak és mondtak az elmúlt időszakban, állítja a Wall Street Journal egy közelmúltbeli cikke. Ennek azonban csak egy eleme az, hogy például a Google és Amazon ma már nemcsak szoftverfejlesztőként és globális szolgáltatóként, hanem egyre inkább hardvergyártóként is fontos szereplője lesz a piacnak, és emígy egyre inkább konfrontálódnak az Apple-lel. De nem csak az Apple pozícióit veszélyeztetik a többiek: egymás piacába is rendre – sőt egyre inkább – beleharapnak.

Ahogy például a Google a Motorola Mobility felvásárlásával a gyártók okostelefon-piaci pozícióira jelent veszélyt, vagy ahogy az Amazon a Kindle Fire-rel a tabletpiacon csap össze az almás céggel, úgy jelenhet veszélyt a Google-re Mark Zuckerberg egy szeptemberi kijelentése, miszerint fel kívánják turbózni a Facebook keresőképességeit, sőt ennek nyomán novemberben már a Facebook és a Yahoo együttműködéséről is lehetett olvasni.

Aztán itt van az hirdetési piac – amiben egyre komolyabb tényező lesz a mobil felület. A mobil integráció fontosságáról amúgy Mark Zuckerberg is hosszasan értekezett szeptemberben egy konferencián. Azt állította – és nyilván nem a levegőbe beszélt –, hogy a Facebook sokkal több pénzt fog keresni a mobilokból mint a számítógépekből.

De milyen jövőképpel futhat neki 2013-nak az a négy cég, amelyekről ma a legtöbbet beszélnek?



Jeff Bezos: az Amazonnak a tartalom hozta a pénzt

Amazon – ezerarcú óriás Furcsa leírni az Amazon kapcsán, pedig a fő tevékenységét tekintve ez a lényeg: a cég alapvetően webes kiskereskedő. Kínálata is olyan széles, mint egy klasszikus szatócsbolté. Ehhez képest idén sikerült felborítania a tabletpiacot, és jövőre tervezi piacra dobni okostelefonjait. Ha az agresszív árazáspolitikája a telefonoknál is megmarad, akkor nem csak az Apple, de a Samsung is felkötheti a felkötnivalót.

Az Amazon persze elsősorban a kereskedésben jó. Különösen az elektronikus könyvek, a játékok és appok terén – és neki megvan az a lehetősége, hogy a profitot ne a készülékeken, hanem az azokon keresztül generált forgalmon kasszírozza be, azaz amit veszít a hardveren, busásan megtérülhet az egyéb termékek eladásának növekedésén. 2010-ben például, amikor először haladta meg az e-könyvek eladása a hagyományos könyvekét az Amazonon, azt megelőzően csökkentették a Kindle olvasók árát. Akkor a döntés hatására rövid időn belül megháromszorozódott az e-könyvek eladásának volumene.



Tim Cook: előre a Steve Jobs-i úton?

Apple – mindenki támadja... Az Apple sikerágazata az iPhone, ahol azonban a Samsung irdatlan tempóban jön föl. Bár a harmadik negyedévre a globális okostelefon-piac 15 százalékát birtokolta, sőt növelni is tudta több mint 1 százalékkal a részesedését az iPhone 5-nek köszönhetően, a Samsung ez idő alatt a piac közel harmadára tette rá a kezét, és majdnem 9 százalékkal tudta növelni a részesedését a teljes világpiacból. Ugyanakkor az Apple másik sikerágazata, a tablet sincs biztonságban. Az Amazon, amelynek vélhetően jövőre nyílik a magyarországi webáruháza, elképesztő agresszivitással nyomja a piacot az áraival. És akkor az különböző androidos tabletekről nem is beszéltünk, ahogy arról sem, hogy sok PC- és tabletgyártó remél új lendületet a Windows 8-tól.

Az Apple persze Steve Jobs nélkül is folyamatosan keresi az új lehetőségeket, például az okostévék területén – ahol ismét a Samsunggal akaszthat tengelyt. Az Apple TV projekt nem új, azonban eddig nem volt látványos előrelépés ezen a téren. Tavasszal még az is felröppent – bár később cáfolták –, hogy az Apple megvenne egy német tévégyártót.

Úgy tűnik, a hangvezérlésben is lát még lehetőséget a cég, legalábbis erre utal, hogy lehalászta az egykori amazonos William Stasiort, aki korábbi cégénél a keresőszolgáltatások szakértője volt. Az Apple pedig a válaszadást kívánja javítani a Siriben, ami alapvetően keresőprobléma.



Mark Zuckerberg: kereskedelem és keresés igen, hardver nem?

Facebook – a legnagyobb kihívás a tőzsde volt A Facebook legnagyobb dobása idén kétségtelenül a tőzsdére lépés volt.  A 38 dolláros árfolyamon kibocsátott papírok végül az év végére 27 dollár körül állapodtak meg, de volt időszak, amikor 18 dollár alá is csúszott a papírok ára. A fordulat nagyjából szeptemberre tehető, amikor is egy konferencián Zuckerberg arról beszélt, hogyan lesz még több pénz a Facebookból. És ez is határozhatja meg a cég jövő évi programját: átalakítani, elsősorban az okostelefonokhoz igazítani a közödsségi oldalt a fentebb idézett Zuckerberg-mondás szellemében.

A stratégia első eredményei már az október végi gyorsjelentésben is megmutatkoztak: a cég legdinamikusabban növő szegmense a mobil volt. Sokak szerint logikus lépés lenne, hogy a mobil irányába tett erőteljes lépéseket egy saját készülék is nyomatékosítsa – erről újra és újra röppennek fel hírek, amiket Zuckerberg rendre cáfol, sőt szerinte elhibázott stratégia is lenne beszállni erre a piacra. Ugyanakkor vannak arra utaló jelek, hogy mintha a HTC-vel közösen terveznének olyan telefont, amely egy módosított Androidra épülne, és elsősorban a közösségi oldal alkalmazásainak futtatására lenne kihegyezve. Ezeket a feltételezéseket természetesen mindkét cég cáfolja. (Eközben a távol-keleti gyártó az Amazonnal már szoros szövetséget kötött.)

Facebookkal kapcsolatban szintén arra számítanak, hogy jövőre felágaskodik a keresőkínálataira. Ebben a hónapban ez kibocsátott egy olyan új mozgó jellemzőt, ami felhasználóknak segít a barátaik és a szélesebb társadalmi hálózat alapján közeli üzleteket felfedezni. És ezt már csak össze kell kapcsolni a kiskereskedelemmel, akár a közösségi vásárlással, és lehet tarolni az e-kereskedelmi piacon. Az ötlet kezdeménye már két éve megvolt, amikor bevezették a virtuális ajándékküldés lehetőségét, idén ősszel azonban már kiskereskedelmi partnerekkel tesztelték a Collection nevű kereskedelmi szolgáltatást. Ha ez bejön, az az Amazonnak legalább annyira fog fájni, mint a magyar e-kereskedőknek az Amazon magyarországi piacra lépése.



Sergey Brin: kiolvastam a szemüvegemmel az intrernetet, és most mindenkinek elmondom a telefonomon


Google – megújulásra készen A keresőóriás már rég nem csak keres. Miközben az egyik legjelentősebb felhőszolgáltató, amely épp a közelmúltban tette fizetősség kisvállalati alkalmazáscsomagját, egyre több új területre tör be. Pedig az eddigi portfóliójában is vannak még megoldandó feladatok. Ott van például a YouTube, de a Google Wallet sem feltétlenül úgy muzsikál, ahogy a Google-nél szeretnék.

Késő ősszel Kansas Cityben végre elstartolt Fiber Projekt, az első látványos lépése annak, hogy a Google a vezetékes szolgáltatásba is beszáll, mégpedig egy sajátos, a helyi közösségekre építő módon. Ugyanakkor a mobilitás is fontos a cég számára, sőt okostelefon- és tabletgyártóként is megjelenik a piacon. Leiskolázta az Apple-t a Google Maps-szel, folyamatosan fejleszti keresőszolgáltatását, és meglepő újításokat vezet be a hirdetési rendszerének tökéletesítésére.

Ugyanakkor, bár óvatosan, a Google igyekszik teret nyerni az Amazon pályáján is azzal, hogy lehetőséget biztosít online kiskereskedőknek, hogy fogyasztóikat a keresőmodulon keresztül érjék el. Bár a Google+ nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a keresőóriás számtalan módon igyekszik rávenni felhasználóit, hogy használják a szolgáltatást. Emellett egy sor futurisztikusnak tűnő fejlesztést támogat a cég, amiből csak egy az ígéretes sofőr nélküli autó projekt, és belátható közelségbe kerül Glass nevű „szuperszemüveg” piacra kerülése is.

Erről szól majd 2013 a vállalati informatikában
BYOD: stratégia nélkül rázós lehet 

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.