Egyre több vállalat érdeklődése fordul az önkiszolgáló jellegű üzleti intelligencia felé, de a szoftverszolgáltatás-alapú analitikai megoldások is fontosak lesznek idén a Forrester elemzője szerint.
Nem mindegy, mivel és milyen hatékonyan elemezzük vállalati adatainkat, milyen megoldásokat választunk döntéseink segítésére és automatizálására. Az önkiszolgáló ("self-service") üzleti intelligencia (Business Intelligence - BI) mellett a mobil platformokra optimalizált üzleti információs megoldások és a közösségi média-analitika számíthat felfutó üzletágnak ebben az évben.
Csináld magad ■ A Forrester Research egyik legfrissebb tanulmánya az üzleti intelligenciával kapcsolatos megoldások 2011-es helyzetére fókuszál. A legnagyobb lehetőségként az összeállítás az úgynevezett "self-service BI" megoldásokat említi, mivel ezek az eddigi vállalati informatikai infrastruktúrából kiemelhetik és egyszerűbbé tehetik az üzleti intelligencia használatát.
James Kobielus, a tanulmányt összeállító elemző szerint az önkiszolgáló megoldások előnyei a vállalat szinte minden tagja számára előnyt jelentenek: a felhasználó egy interaktív és informatív webes felületen érheti el az őt segítő szolgáltatást, a CIO-kra eközben kevesebb munka és felelősség hárul a külső megoldás használata miatt, míg a pénzügy a költséghatékonyság miatt dőlhet hátra elégedetten.
Megoldóképlet ■ Az IBM, SAP és megannyi más gyártó által kínált megoldások ráadásul egyre kevésbé igényelnek technikai ismereteket, műszaki előképzettséget, ezért az általános elemzői vélemény szerint egyre többen ismerhetik fel az ilyen rendszerek előnyeit a hagyományos megközelítésűekkel szemben.
Az is segíti a BI megoldások gyors terjedését, hogy egyre többen kínálják ezeket szoftverszolgáltatás formájában is. A felhasználók így könnyebben áttérhetnek a kézivezérlésű módszerek, manuálisan vezetett és összehasonlítgatott Excel-táblák használatáról egy újfajta, egyszerűbb és automatikusabb módszerre anélkül, hogy egy teljes szoftvert kellene megvenniük olyan funkciókkal, amelynek jó részét ki sem használnák.
A tanulmány egy amerikai ruházati áruházlánc példáját említi, akik jó ideig saját, barkácsolt módon oldották meg az üzleteikben eladott árufajták regisztrálását és az adatok elemzését. Később aztán szoftverszolgáltatásként kezdték használni az egyik BI megoldást: a gyártó egyik informatikai partnere gyűjtötte össze a boltokban forgalmazott áruk listáját, és egy testre szabottan szűrt adatbázist biztosított a szolgáltatást bérlő üzletláncnak, akik ezt már kedvük szerint elemezhették.
Az eredmény már egy éven belül is mérhető volt mind hatékonyság, mind pedig forgalomnövekedés szempontjából, mégpedig anélkül, hogy új rendszert kellett volna vásárolni, üzembe helyezni és megtanulni.
Analitika most ■ Kobielus szerint az analitika szerepe olyan vállalatoknál is megjelenik, ahol eddig talán a szót sem ismerték, vagy nem foglalkoztak ilyesmivel, mivel "a nagyok játékának" tartották. A közösségi média üzleti hatalma 2010-ben megkérdőjelezhetetlenné vált, ezért az analitikának kell lépést tartania ezzel a világgal.
Ahogy a közösségi oldalakon is minden a "most"-ról szól, az analitikai megoldások is egyre gyorsabbak:
a nemrég bejelentett SAP HANA mellé hasonló módszerek sorakoznak majd fel, amelyek az adatokat nem merevlemezeken, hanem a rendszermemóriában kezelik, ezzel gyakorlatilag valós időben elemzik azokat. Bár újdonságuk miatt ezek a megoldások még drágábbak, mint előző generációs társaik, az azonnali eredményeket nyereségre váltani képes felhasználók jó részének megéri elgondolkodni a gyorsabb adatfedolgozás előnyein.