A következő öt évben az IBM óriási összeget szán arra, hogy szoftvercégeket vásároljon fel. Erre a hétre is jutott a bejelentésekből: az IBM 1,4 milliárd dollárért megszerezte az AT&T üzleti szoftverfejlesztő vállalatát, a Sterling Commerce-t.
Néhány napja egy tőzsdei befektetőknek szóló New York-i tájékoztatón
Sam Palmisiano, az IBM vezérigazgatója ötéves útitervet mutatott be, amelynek keretében 2015-ig körülbelül 20 milliárd dollárt költenének cégfelvásárlásokra. A stratégiai terv alapján az IBM olyan gyorsan növekvő szoftverszegmensekben fog jelentős összegeket költeni, mint az üzletifolyamat-menedzsment, vállalati adatintegráció, törzsadatkezelés (master data management – MDM), üzleti analitika és vállalati tartalommenedzsment.
Ebbe a sorba illeszkedik bele a vállalat hét eleji bejelentése is, amely szerint felvásárolják az amerikai távközlési óriáscég, az AT&T szoftverfejlesztő részlegét, a Sterling Commerce-t, amely többek között üzleti integrációval, bizonságos fájlkezeléssel, értékesítési, megrendelési és logisztikai menedzsmenttel kapcsolatos megoldásokat szállít. Az 1,4 milliárd dolláros akvizíció várhatóan az év második felében zárul, és így 2500 újabb fejlesztő csatlakozhat az IBM-hez.
Az IBM Palmisiano nyolc évvel ezelőtti csatlakozása óta több mint 20 milliárd dollárt költött akvizíciókra, amelyeknek köszönhetően több mint száz céget kebeleztek be - ezzel immár a világ harmadik legnagyobb szoftvercégének számít a Microsoft és az Oracle után. Ezek közül is kiemelkedik az üzleti intelligenciával és teljesítménymenedzsmenttel foglalkozó Cognos 2007-es felvásárlása, amely 5 milliárd dollárral mindmáig az IBM legnagyobb értékű vállalati akvizíciójának számít.
A Bloomberg jelentése szerint a Sterling az ötödik olyan cégfelvásárlás a sorban, amely értéke meghaladja az 1 milliárd dollárt; a legutóbbi ilyen beszerzés tavaly volt, amikor az SPSS analitikai szoftvercéghez jutottak hozzá.
Üzlet az adatokból | Amint a Cognos és az SPSS példája is mutatja, az amerikai vállalatóriás már az elmúlt öt esztendőben is jelentős összegeket, összesen mintegy 11 milliárd dollárt költött üzleti analitikával kapcsolatos akvizíciókra, ezen a területen 18 vállalatot vásároltak fel. A felvásárlásoknak köszönhetően az IBM létszáma 6 ezer analitikai tanácsadóval és több mint 10 ezer technikai szakemberrel bővült. Az elmúlt évben az IBM hét új üzleti analitikai központot nyitott szerte a világon - ebből kettőt Európában -, miközben az IBM kutatási részlegében mintegy 200 matematikust foglalkoztatnak.
Az üzleti analitikai és optimalizálási piac (business analytics and optimization - BAO) tavaly elérte a 140 milliárd dollárt, ami a teljes IT piac 18 százaléka. 2015-ig a piac mérete várhatóan 205 milliárd dollárra növekszik, ezzel az üzleti analitikai terület bővülése várhatóan a duplája lesz a maradék IT iparágénak.
Az IBM üzleti analitikából származó bevételei 2009-ben elérték a 9 milliárd dollárt, 2015-ben a cég reményei szerint már 16 milliárd dollár forgalmat remélnek - ezzel a cég részesedése 6,4 százalékról 7,8 százalékra emelkedne. A cég tervei szerint a terjeszkedésnek köszönhetően 2015-re a szoftvercsoport fogja adni az IBM profitjának 49 százalékát. A szoftverrészleg profitrátája az elmúlt negyedévben 86,4 százalékos volt, amely kétszerese a hardverekének.
Jön fel a közösségi analitika | Rob Ashe, az IBM üzleti analitikai területért felelős vezetője a cég múlt heti római, Information On Demand elnevezésű konferenciáján a Bitport kérdésére úgy válaszolt: a következő években különösen három területen lát óriási növekedési potenciált az üzleti analitikai piacon belül. Ahogy a vállalatok ügyfelei egyre több információt osztanak meg magukról a közösségi oldalakon, úgy válhat egyre szélesebb körben elterjedtté a közösségi analitika, a hagyományos módszerekkel ugyanis lehetetlen lenne követni, hogy az internet valamelyik szegletében éppen milyen információ terjed a cégünkről, arról nem is beszélve, hogy ezt a nagy mennyiségű információt a döntéshozatalhoz is fel kell dolgozni.
A másik ilyen fontos téma a kockázatkezelés, legyen szó a jogszabály-változásokkal kapcsolatos kockázatokról, a gazdasági-üzleti környezet gyors változásairól, vagy olyan természeti jelenségekről, mint egy vulkánkitörés - ezek egy vállalat számára mind olyan működési kockázatokat jelentenek, amelyek hatásait tudnia kell elemezni. A harmadik gyorsan bővülő terület Rob Ashe szerint a csalásfelderítés lesz - nem csak a pénzintézetek, de az adóhatóságok és akár az egészségpénztárak is az üzleti analitika eszköztárával vehetik fel a kesztyűt a visszaélésekkel szemben.