A korai bevezetés üzleti előnyökkel jár, a késlekedés pedig végzetes lehet. A Gartner kutatása összegyűjtötte azokat a trendeket, amelyek jövőre már stratégiai fontosságúvá válnak.
A Gartner piackutató idén is meghatározta azokat a technológiai trendeket, amelyek várhatóan a következő év slágerei lesznek, három éven belül pedig alapvetően megváltoztatják a szervezetek működését és az üzleti folyamatokat. A szóban forgó modellek jelentősége abban áll, hogy átalakítják - esetleg
újradefiniálják - a vállalati és az otthoni informatikát. Egyes technológiák
érett stádiumba lépnek, vagy felhasználási körük szélesedik ki jelentősen, mások pedig most kezdik meg robbanásszerű felfutásukat, így korai bevezetésük komoly lehetőségeket tartogat a gyorsan mozduló cégek számára.
A kutatás az előbbieket három, míg az utóbbiakat
öt éves távlatban tartja meghatározónak. Ezzel együtt a Gartner már jövőre is mindegyiknek kiemelt szerepet tulajdonít, így az esetenként igen költséges beruházások szükségességét a késlekedésből származó kockázatokkal állítja szembe. A tanulmány kapcsán idézett elemzők kísérleti projektek elindítását javasolják az informatikai és üzleti vezetőknek, akiknek minden lehetséges információra szükségük lesz a stratégiai tervezéshez, ide értve a struktúrálatlan adattömegben vagy a közösségi oldalakon való kutatást.
Íme a Gartner tízes listájának első öt eleme:
■ Támadnak a táblagépek
A mobil számítástechnika már most is széles választékot kínál a felhasználóknak, akik sokféle platform és technológia közül válogatnak. Ez a diverzitás továbbra sem csökken, így a szervezeteknek fel kell készülniük a változatos környezetek menedzselésére. Az alkalmazottak egyre nagyobb arányban használják munkahelyükön is saját okostelefonjukat vagy táblagépüket (a Gartner szerint ez 2015-re minimum két gépet jelent fejenként), az IT vezetőknek pedig ennek megfelelően kell kialakítaniuk a szükséges mobil stratégiát.
A vállalatok nagy részénél szükség lesz külön a cég és a munkavállaló közötti (business-to-employee - B2E), illetve a cég és az ügyfelek közötti (business-to-customer - B2C) forgatókönyvre. Az első esetben egyeztetni kell a közösségi, üzleti vagy pénzügyi célokat a biztonsági követelményekkel és kockázatkezeléssel, míg a második esetben fontos szempont a vállalati rendszerek, információk hozzáférhetősége és a külső gyártók alkalmazásaival való integráció. Ebbe a kalapba tartoznak az üzletek közötti (business-to-business - B2B) tevékenységek is, köztük a kereséssel vagy a közösségi kapcsolatépítéssel.
■ Kapcsolódó írásunk:
A táblagép nem csak a gyártónak jó üzletSzigorúan ellenőrzött céges mobilok■ Mobil szemlélet az asztalon is
Az okostelefonok és tabletek burjánzásának ennél messzebbre mutató hatása is van. A felhasználói felületek (user interface - UI) kapcsán változóban van az a szemlélet, amely az elmúlt évtizedekben kialakult. Az ablakok, ikonok, menük vagy kurzorok helyét lassan átveszik a mobil felhasználásban gyökerező megoldások, mint az érintőképernyő, a hang- vagy gesztusvezérlés, a videók és a mobil eszközökre jellemző keresés. Maguk az alkalmazások egyszerűbbek és fókuszáltabbak, de komplex megoldások is könnyedén összeállíthatók belőlük. A felhasználói felületek átalakítására a vállalatokon belül is egyre nagyobb lesz az igény.
Az eszközök fentebb már említett változatossága szükségessé teszi, hogy a felületek tervezésekor olyan elemeket és rugalmas programozási struktúrákat alkalmazzanak, amelyekkel optimalizált tartalmat hozhatnak létre minden készülékre. A keresztplatform-környezetekhez már rendelkezésre állnak megfelelő vállalati fejlesztőeszközök, és a HTML5 adaptációja is sok fejfájástól kímélhet meg a későbbiekben. Figyelemre méltó, hogy a Gartner előrejelzése szerint 2015-ben a jelenlegi natív alkalmazások fele már web alapú applikáció lesz.
■ Kapcsolódó írásunk:
Windows 8: teszteltük a skizofrén szépségetZseniális hangvezérlő funkcióval érkezik az iPhone 4S■ Az összefüggések hálózata
A kontextus alapú technológiák összegyűjtik egy-egy végfelhasználó vagy objektum környezetéről, tevékenységéről, kapcsolatairól és preferenciáiról szóló információkat, hogy fejlesszék a vele való interakció minőségét. Az ilyen rendszerek a szükségletek pontos meghatározásával proaktívan láthatják el a felhasználókat személyre szabott tartalommal, termékekkel vagy szolgáltatásokal. A Gartner jóslata alapján 2013-ra a kontextus alapú alkalmazások már elterjednek az olyan célzott területeken, mint például a hely alapú szolgáltatások, a mobil kereskedelem vagy a kiterjesztett valóság. A közösségi jellegű információk még inkább felértékelődnek, finomítva a keresési eredményeket és a különféle alkalmazások működését.
■ Kapcsolódó írásunk:
Jövő a jelenben: nagy üzlet a kiterjesztett valóságKözös aranybányát indít az eBay és a Facebook■ A Dolgok Internete
Az angol Internet of Things (IoT) kifejezés az internetre kapcsolódó, emberi beavatkozás nélkül is adatokat szolgáltató, információkat cserélő okos eszközök tömegét jelöli. A hosszú évekkel ezelőtt megjelent koncepció mostanában válik valósággá, ahogy a speciális készülékek mellett a hétköznapi fogyasztói termékeket is azonosításra, érzékelésre és kommunikációra alkalmas technológiákkal szerelik fel. A Gartner szerint ezek a megoldások az elkövetkező években érik el a kritikus tömeget, amely már gazdaságilag is egyfajta fordulópontot jelent.
A Gartner a szóban forgó technológiák közül a beágyazott szenzorok, a képfelismerés és az érintés nélküli (near field communication - NFC) fizetés hatását tartja a legnagyobb jelentőségűnek. A képfelismerés és az NFC az ipari felhasználásból az okostelefonok - utóbb pedig a tabletek - révén fokozatosan elterjed a vállalati és konzumer felhasználásban, a közeljövőben pedig jelentős hatékonyság-növelő tényezőnek számít majd az olyan területeken, mint a kiskereskedelem, a tömeg- és légi közlekedés vagy az egészségügyi szolgáltatások.
■ Kapcsolódó írásunk:
Átveszik az irányítást az intelligens eszközökJövőre itthon is megjelenhet a mobiltárca■ Gyorsan híznak az alkalmazásboltok
A szegmens legismertebb szolgáltatásai, az Apple iOS és a Google Android rendszerekhez kapcsolódó alkalmazás-áruházak több százezer mobil appot kínálnak a megfelelő mobil eszközök felhasználóinak. A Gartner a 2014-es évre már több 70 millió ilyen jellegű letöltést prognosztizál világszerte, ami egyben azt is jelenti, hogy a műfaj átlépi a fogyasztói szolgáltatások határait, és a vállalati piacon is növekvő jelentőségre tesz szert.
A céges alkalmazásboltok az informatikai részlegek szerepét is megváltoztatják, ahogy azok a centralizált tervezés mellett (helyett) felügyeleti és közvetítői szolgáltatásokat nyújtanak majd, akár a befektetőket és vállalkozókat támogató ökoszisztéma részeként. A vállalatoknak a korábban említett, heterogén környezetben kell üzemeltetniük az alkalmazás-piactereket, folyamatosan mérlegelve az egyes appok kockázatait és hozzáadott értékét.
■ Kapcsolódó írásunk:
Saját alkalmazásboltot kap a Cius tabletGamification: amikor a játék nem játékA
cikk második részében a Gartner listájának következő öt elemét, köztük a memórián belüli adatlekérdezést és a következő generációs analitikát vesszük sorra.