A Telenor Magyarország is kínál vállalati ügyfeleinek havidíjas felhőszolgáltatását, amelyet előtte hónapokig saját magán tesztelt – mondta el a tegnapi bejelentés kapcsán Christopher Laska, a cég vezérigazgatója.
A most induló szolgáltatást a kis- és középvállalati ügyfelek a Telenor erre a célra létrehozott online áruházában is megvásárolhatják. A felhasználószám rugalmasan változtatható, amiből az is következik, hogy a csomagokra hűségidő nélkül lehet szerződni. A webes felület vezérlőpultjáról a vállalkozók egyszerűen menedzselhetik különböző előfizetéseiket, több szolgáltatás megrendelése esetén is egy számlát kapnak – mondta Takács Zoltán, a cég digitális szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese. Az új felhőszolgáltatásokat igénybe vevő cégeket proaktív ügyfélszolgálat segíti. A hangzatos szókapcsolat azt jelenti, hogy az ügyfélszolgálat munkatársai rendszeres ellenőrzik, hogy a megrendelt szolgáltatások hibátlanul működnek-e az ügyfélnél. (Ennek mondjuk sok értelmét nem látjuk, hiszen ha gond van, azt az ügyfél valószínűleg előbb jelzi, ha nincs, akkor meg az ellenőrzés inkább zavaró esemény a cég életében - a szerk.)
A felhős platform azonban nem csak kkv-knak érhető el. A nagyvállalati ügyfelek azonban nem önkiszolgáló módon, hanem a cég ügyfélmenedzserein keresztül szerződhetnek a szolgáltatásokra.
Ideális felhős eszköz a hibrid gép
A távközlési vállalat szakértői úgy látják, hogy a kkv-k számára a felhőalapú szolgáltatások igénybevételéhez az ideális eszköz a hibrid notebook, mert teljes értékű munkaeszköz, ugyanakkor könnyen hordozható is, hiszen a kijelzőt a billentyűzettől különválasztva táblagépként is működik. Az új szolgáltatáshoz jelenleg a Fujitsu Q 702-es modelljét kínálják Windows 8.1-gyel, de tárgyalnak más szállítóval is. A november közepétől kapható készülékhez a Telenor havi 100 gigabájt adatforgalmú mobilinternetet is kínál, amelynek a havidíja a hardverrel együtt – amit 12 havi részletre vehetnek meg az ügyfelek – 36 550 forint, anélkül 12 ezer forint.
Hibrid notebook: a legalkalmasabb a felhős Office-hoz?
A felhőszolgáltatásokat nyújtó platform egyébként a Telenor csoport globális kezdeményezése, amely Svédország és Norvégia után Magyarországon az elsők között jelenik meg. A kínálat első – és egyelőre egyetlen – tagja a Microsoft Office 365, amivel a felhasználó bárhonnan elérheti leveleit, dokumentumait, naptárát, illetve professzionális csoportmunka megoldásokat használhat.
Ennek kapcsán megkerestük Papp Istvánt, a Microsoft Magyarország ügyvezetőjét, aki elmondta lapunknak, hogy az Office 365 lényegében ugyanazokat a szolgáltatásokat, funkciókat és rendelkezésre állást nyújta a kis- és középvállalatoknak, mint amiket a nagyvállalatok is igénybe vesznek. Emlékeztetett rá, hogy ez is illeszkedik a Microsoft azon új kocepciójához, mely szerint a vállalat a végfelhasználóktól a nagyvállalatokig átfogó szolgáltatáscsomagokat szeretne kínálni (az új koncepcióról lásd Stratégiaváltás a magyar Microsoftnál c. cikkünket).
Már a bankok sem idegenkednek a felhőtől
A Telenorral kiteljesedett az Office 365 mobilalapú szolgáltatáskínálata, amit az egyik legfontosabb értékesítési csatornának tart Papp István. Az ügyvezető főleg azért tartja fontosnak ezt a csatornát, mert szerinte a távközlési szolgáltatók a potenciális vállalati ügyfelek, azon belül is főként a kkv-k igen széles rétegét érik el. A nagyvállalatokat a Microsoft továbbra is elsősorban saját értékesítési csatornáin éri el. Papp István egyébként nagy előrelépésnek tartja, hogy a nagyvállalati felhasználók körében megjelentek a felhőalapú megoldásoktól sokáig ódzkodó pénzintézetek is.
Ennek kapcsán hivatkozott egy idén tavasszal végzett kutatásukra, amelyből az derült ki, hogy a hazai kisvállalkozások kétharmada használ már valamilyen felhőszolgáltatást, és a kkv-k fele gondolja úgy, hogy ezek a jövőben egyre jelentősebb szerepet fognak játszani a vállalkozás sikerében.
A 2011 nyarán elindult irodai felhőszolgáltatás magyarországi felhasználói körének konkrét nagyságát bizalmas üzleti információként kezeli a Microsoft. Papp István azonban annyit elárult, hogy több ezren használják mind az üzleti, mind az oktatási szegmensben. Mint azt egy közelmúltban tartott háttérbeszélgetésen az ügyvezető elmondta, két-három éven belül 150-200 százalékos bővüléssel számolnak ebben a szegmensben.
Nagy Levente, a Microsoft Magyarország vállalat üzleti szoftverekért felelős részlegének vezetője a HWSW-nek azt hangsúlyozta, hogy a vállalat a kezdetektől úgy tervezte az Office 365 szolgáltatást, hogy azt a partnerek is tudják értékesíteni. Korábban az értékesítési partnerek visszatérítést kaptak a havidíjból, az új Office 365-öt viszont már saját szolgáltatásokkal együtt kínálhatják, ráadásul tetszőleges áron.
A szolgáltatóknak van mit tanulniuk a felhőről
A Microsoft Office 365-öt közel egy időben kezdték árusítani a hazai mobilszolgáltatók. A Vodafone Magyarország lépett legelőször a három hazai mobilcég közül: október 7-én tette elérhetővé a szolgáltatásként igénybe vehető alkalmazáscsomagot. A csomag kínálata nagy vonalakban azonos a Magyar Telekoméval: irodai programok, csoportmunka-támogatás, levelezés, videokonferencia. Mindezért havi bruttó 5067 forintot kell fizetni felhasználónként, havi bontásban. A fizetést egyszerűsíti, hogy az irodai szolgáltatás és a mobil előfizetés számlája összevonható. Igény esetén a mobiltársaság vállalja a teljes felhő alapú rendszer üzembe helyezését, akár helyszíni kiszállással, az adatok áthelyezését, valamint a kapcsolódó üzemben tartási szolgáltatások elvégzését is.
A Vodafone konstrukciójának gyengesége, hogy épp az a közérthető és egyszerű önkiszolgáló felület hiányzik, amely a procedúra végén vásárlást generálna. A honlap vásárlás helyett kapcsolatfelvételre (Kérjen egyedi, az Ön cége számára szabott ajánlatot!) sarkallja a szolgáltatás iránt érdeklődő kkv illetékesét.
A Magyar Telekom egy héttel később, október 15-étől kezdte meg az árusítást. A cég honlapja szerint egyetlen csomagot kínálnak havonta és előfizetőnként bruttó 4953 forintos áron. Csakhogy a Magyar Telekomnál nincs havidíjas konstrukció, az előfizető egy évre kötelezi el magát: a honlapon az ajánlat egy évre szól (bruttó 59 536 forint), a havidíj lényegében csak részletfizetést jelent. Ráadásul a részletfizetés feltételhez kötött: a megrendelőnek legalább 6 hónapja Magyar Telekom előfizetőjének kell lennie – természetesen díjtartozás nélkül. A honlap meglehetősen bonyolult, és egyáltalán nem sugallja a felhőszolgáltatások legfőbb erényeként felhozott rugalmasságot, és a konstrukció, az egy éves előfizetés, az időszakos erőforrás-bevonást sem segíti.
A regisztráció sem igazán kézenfekvő, pedig valószínűleg egy jó önkiszolgáló felület és egy rugalmasabb konstrukció sok új ügyfelet szerezhetne a cégnek. Ezt még a magyar nyelvű online és telefonos támogatás sem feltétlenül tudja ellensúlyozni, amit ráadásul mindhárom szolgáltató biztosít. Az sem a feltétlenül segíti a vásárlást, hogy a közvetlen megrendelési lehetőség helyett elektronikus levélben kell jelezni a vásárlási szándékot, melyre a Magyar Telekom munkatársai 2 munkanapon belül reagálnak.
A Telekom szintén kínál részletfizetéssel notebookokat, asztali gépeket és monitorokat a csomaghoz.
A Telenor online boltja: mintha tanultak volna a konkurensek hibáiból
Mintha tanult volna a konkurensek hibáiból a Telenor. Egyrészt árnyaltabb csomagkonstrukciókat alakított ki különböző szolgáltatási szintekkel, másrészt némileg olcsóbb is a konkurenseinél. A három csomagot a megcélzott kör igényeihez próbálták igazítani, amire az első három hónapban 50 százalékos kedvezményt is ad a cég, ami szintén növelheti a kipróbálásra való hajlandóságot. A kisvállalati csomag, amely nem tartalmaz gépre telepíthető alkalmazásokat, mindössze bruttó 2120 forint, teljes áron. A már telepíthető alkalmazásokat is tartalmazó kisvállalati prémium csomag ára bruttó 4180, míg a középvállalati csomag, amit az előzőhöz képest címtár szolgáltatással és egy kiterjesztett adminisztrációs felülettel is megfejeltek, bruttó 4880 foritntba kerül. A további licencek vásárlásakor szintén kapnak kedvezményt a cégek. A Telenor mindhárom csomagjának része a domainszolgáltatás.
A Telenor az önkiszolgáló felületet kialakítását is ügyesen megoldotta: a szolgáltatás megrendeléséig gyakorlatilag semmiféle adatot sem kér a potenciális felhasználótól, azaz bárki meg tudja nézni néhány kattintással, hogy egy adott csomag megrendelése esetén mennyit kell majd fizetnie, és csak ha összeállította a számára szükséges licenceket, kell a "Megrendelem" gombra kattintania, és megadnia a megrendelő adatait. A két kisvállalati csomag vegyesen, a középvállalati csak önállóan rendelhető.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak