A Microsoft magyar leányvállalata is átalakult az anyacég stratégiaváltása nyomán.

Hogyan igazodik az iparági trendekhez és az ágazatban végbement változásokhoz a Microsoft a világban és itthon, milyen utóélete van a kormánnyal kötött stratégiai megállapodásnak? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélt a héten újságíróknak Papp István, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. Az anyacég stratégiaváltása nyomán a magyar leányvállalat is átalakul, és ezzel párhuzamosan az elmúlt évben 28 fővel nőtt a cég létszáma.

A három kulcsterület

Három kategóriát jelölt meg Papp István, melyre szerinte a technológia szektor jelenleg fókuszál: a fogyasztói szolgáltatásokat, az eszközgyártást, valamint a nagyvállalati megoldások. Szerinte hosszú távon csak azok a cégek maradhatnak versenyképesek, amely mind a három területen képesek az élre kerülni.

A fogyasztói szolgáltatásokra koncentrálnak az egyéni felhasználókat megcélzó felhőalapú szolgáltatást kínáló cégek, például a Google, a Netflix vagy az Amazon. Ezen a területen óriási az innováció, de az üzleti modell itt a legbizonytalanabb és a legkialakulatlanabb, mert a rendszer itt ma még támogatásos alapon működik, vagyis nem az fizet érte, aki ténylegesen használja a szolgáltatást, bár ez utóbbival kapcsolatban maga Papp is felhívta a figyelmet arra a felhasználói dilemmára, hogy ingyenes szolgáltatás esetében a felhasználó nem feltétlenül csak ügyfél lehet.

Az eszközgyártás – ide sorolható egyebek mellett az Apple, a Samsung, vagy a Nokia is – a Microsoft értelmezésében nem más, mint hatékonyan működtetett ellátási lánc menedzsment (Supply Chain Management). Ezeknek a cégeknek az a célja, hogy az innovatív, ezért többnyire drága termékeket minél olcsóbban tudják előállítani.

A nagyvállalati megoldásokat jellemzően a hagyományos nagy informatikai vállalkozások szállítják. Ilyen a HP, az Oracle, az SAP vagy a Cisco, de részben ide sorolható a Microsoft is. Ezek a cégek mind-mind nagyon erős vállalati megoldásokat építettek ki az elmúlt években.

A Microsoft úgy látja, ő az egyetlen

A technológiai ipar szereplői közül jelenleg a Microsoft az egyetlen olyan cég, amelynek mindhárom területen megvan a szükséges portfóliója – állította az ügyvezető. A fogyasztói területet képviseli egyebek mellett az Xbox, a Skype vagy a Skydrive, ugyanakkor az eszközökhöz sorolható a Magyarországon még nem kapható saját táblagépe a Surface, amely Papp szerint itthon is piacra kerül, de ezt a vonalat erősítik majd a Nokia mobil eszközei is. Ami nagyvállalati szférát illeti, a Microsoftnak itt is széles a kínálata az adatbázis-kezelőtől a szerver megoldásokon át a különböző üzleti alkalmazásokig.

A cégnél már meg is indult a szervezetet az új célokhoz igazító átalakulás, amelynek a végén a jelenlegi szoftvervállalat készülékgyártó és szolgáltató céggé kíván válni. Az eszközgyártás azért is különösen fontos, mert a konzumerizáció folyamatában így lehet biztosítani a magánfelhasználású eszközök és a vállalati rendszerek összhangját – húzta alá az ügyvezető.

Ha jól alakul, Magyarország is profitál a Nokia-felvásárlásból

Ennek kapcsán érdeklődtünk a Nokia felvásárlás fejleményeiről. Papp István szerint egyelőre kevés a konkrétum, mivel még maga az ügylet sem zárult le. Szerinte azonban Magyarország sokat nyerhet, hiszen nálunk minden együtt van: gyártás és a szoftverfejlesztési kapacitás egyaránt rendelkezésre áll – jegyezte meg az ügyvezető.

Az üzleti modellváltás apropóján Papp István beszélt a rövid távú magyarországi tervekről is. Elmondta, hogy az okostelefonok itteni piacán jelenleg 10-12 százalékos a részesedése a Microsoftnak; ezt az arányt egy éven belül 15-20 százalékra szeretnék növelni. Erre megvan az esély, hiszen Európában jóval erősebbek a Windows Phone pozíciói, mint más piacokon. Hasonló részesedést céloztak meg a táblagépek értékesítésében is, ahol a hazai piacot ma még az olcsóbb eszközök határozzák meg. A Magyarországon eladott táblák 70 százaléka tartozik a 25-40 ezer forintos árkategóriába – mondta az ügyvezető. A cél a prémium szegmens erősítése.

Papp István és Szijjártó Péter a stratégiai partnerség aláírásakor: haladnak a dolgok...

Ami a felhőalapú szolgáltatásokat illeti, a piac sajátosságai miatt nehéz erre tényleges becslést adni, de a felhasználók számát tekintve egy 150-200 százalékos növekedés lehet reális a következő 2-3 évben Magyarországon.

Gyümölcsöző partnerség

Papp István kitért a kormánnyal közel egy éve kötött stratégiai partnerség fejleményeire is. A megállapodás egyik fontos eleme a digitális otthon program, amelynek fő célja, hogy javuljon Magyarországon a PC-ellátottság és a szélessávú internethozzáférés, mindkettő penetrációja még alig haladta meg az 50 százalék körüli mértéket. A tervek szerint három-öt éven belül további egymillióval lenne jó bővíteni a nethasználók számát. Az ezzel kapcsolatos pilot-program kormányzati és iparági együttműködés keretében Miskolcon indul, ahol az év végéig a háztartások egy részét felszerelik majd a szükséges 3,5 milliárd forintot különítettek el.

A stratégiai megállapodásban szerepel a nemzeti közoktatási portál létrehozatala is, ebben a projektben a Microsoft platformszállítóként vesz adja. A létrejövő rendszer lehet az oktatás ügyfélkapu rendszere – emeli ki az ügyvezető. A program több elemre épül. Van benne képesség- és készségfejlesztési modul, de digitálisan feldolgozzák a Nemzeti Alaptanterv mintegy 1000 témáját is a tankönyveket kiváltó vagy azokat kiegészítő digitális tananyag formájában. A program keretében kifejlesztenek egy, a tanárok és a diákok, valamint az iskola és szülő kapcsolattartását lehetővé tevő rendszert, és lesz egy úgynevezett analitikai modul is, ami testreszabott információkat, elemzéseket ad a program résztvevői számára. A portál kapcsán a múlt héten jelent meg az első pályázati kiírás.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.