Az új telefonadó nyomán képződő terhek megosztására készül a Vodafone Magyarország. A mobilszolgáltató csütörtökön tette közzé az általános szerződési feltételekben a július elsejétől ezzel kapcsolatban érvényes tarifaváltozásokat, cég vezetése ennek részleteiről számolt be.
A terhek áthárítása kapcsán két okot is említett Diego Massidda vezérigazgató, az egyik, hogy a tervezett telefonadó pénzügyi hatásában meghaladja a válság kapcsán 2010 őszén bevezetett távközlési adó mértékét, ráadásul az előbbi nem ígérkezik átmenetinek, hanem jó pár évig lehet vele számolni. Mint ismert, az utóbbi adót átmenetinek szánta a kormány, a tervek szerint 2013-ban kivezetik.
Csökkenő forgalom, kevesebb áfabevétel ■ Beck György elnök emlékeztetett rá, hogy a két adóteher együttesen 100 milliárd forintos többletköltséget ró az iparág számára. Hozzátette, a sűrű jogszabályi változások komoly informatikai beruházásokat igényelnek a szolgáltatóktól akiknél ma már az ezirányú projektek többsége ennek követéséről szól. Ezek költségterhe már rövid távon is többszáz millió forintos többletkiadást jelent, de hosszabb távon elérheti a milliárdos mértéket is.
Elhangzott, hogy az újonnan bevezetendő telefonadó 8-10 milliárd forint terhet jelent a Vodafone Magyarország számára, a válságadóként ismert ágazati különadó mértéke ettől 1-2 milliárd forinttal kevesebb. Arra egyelőre a cég vezetése nem kívánt konkrét számokkal szolgálni, hogy a telefonadó nyomán mekkora bevételkieséssel számolnak, de hogy számolhatnak vele, azt megerősítették. Hozzátették a forgalom egy ideje már a válság miatt is csökken, a telefonadó ezt tovább erősíti, így a költségvetés a szektorból származó forgalmi adó visszaesésével is számolhat.
Ahány cég, annyi koncepció ■ A telefonadóterhek megosztása kapcsán mindhárom mobilszolgáltató másfajta koncepcióval készül. A cég a telefonadó mechanizmusát és alkalmazását is rendkívül bonyolultnak tartja, ezért úgy döntött,hogy egyszerűbb megoldást alkalmaz. Ezzel szándéka szerint megmaradhat a díjcsomagok átláthatósága és az eddig kínált díjkedvezmények is. Ahol megoldható a Vodafone egyszerűen megnöveli a havidíjat egy fix összeggel, ennek mértéke függ a díjcsomagban foglalt percektől, de egyik esetében sem haladja meg a törvényi előírásban rögzítettet.
A feltöltőkártyás ügyfeleknél ez az elv nem alkalmazható, mivel ők nem fizetnek havidíjat. Esetükben a Vodafone emeli a perc és az sms díjakat, a törvényben meghatározott nettó 2 forintnál kisebb mértékben. A Bitport kérdésére, hogy utóbbiak esetében az adótehernél hogyan tarthatóak az idei tört évre tervezett 400, illetve a jövőre tervezett 700 forintos felső limitek, Diego Massidda kifejtette, hogy az előzetes számítások szerint az ebbe a körbe tartozó ügyfeleknek kevesebb, mint a két százaléka lépheti esetleg túl a szóban forgó határokat.
A kisvállalati ügyfelek esetében SIM kártyánként fix kiegészítő havi előfizetési díjat vezetnek be, de ennek mértéke a havi nettó 1250 forintot egyik tarifacsomagnál sem haladja meg, ez a jogszabály által erre a körre megjelölt maximum. A változások ugyanakkor egyik ügyfélkör esetében sem érintik a bónusz perceket, illetve az egymás közötti ingyenes beszélgetéseket sem.