Nagyon nehéz negyedéven van túl a Lenovo. Miközben a bevételei 3 százalékkal nőttek, és elérték 10,7 milliárd dollárt, a profit erősen csökkent: 51 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A tavalyi 214 millió dollárral szemben idén csak 105 millió maradt a végelszámolásánál.
A vállalat komoly költségcsökkentési lépésekre is elszánta magát: elbocsátanak 3200 alkalmazottat, a teljes létszám közel 5 százalékát. További költségcsökkentési tényező lesz az, hogy integrálják a tavaly ősszel megszerzett Motorolát. Az vezetés számítása szerint az elbocsátásokkal 1,3 milliárdot, az integrációval pedig további 850 milliót tudnak spórolni évente.
Yang Yuanqing elnök-vezérigazgató egyébként 2008 óta a legnehezebb negyedévnek ítélte a most zárult időszakot. A piaci változásokra szerinte mindenképpen reagálniuk kell a fix költségek drasztikus leszorításával.
PC-ben vezetnek
Az eredmények több tényezőből állnak össze. A PC-piac egyelőre csak nem akar magához térni, az idei második negyedévben a Lenovo 1 millió darab leszállítását bukta az egy évvel korábbi eredményhez képest, csak 13,5 milliót szállított áprilistól és júniusig, de mivel a többiek a Dell kivételével még nagyobbat buktak, továbbra is magasan vezeti a PC-piacot, sőt a piaci részesedését 20 százalék fölé tudta növelni.
Egyelőre ez a legfontosabb bevételi forrása a Lenovónak, a negyedévi bevételek mintegy 70 százalékát ez az üzlet adta. És ráadásul a többi üzletághoz viszonyítva elég jó margóval működik (adózás előtt 5,1 százalék).
A mobil azonban hiába hozott több mint 2,1 milliárdot – a tavaly felvásárolt Motorolával együtt –, adózás előtti eredménye erősen mínuszos: közel 292 milliárd a veszteség. Hasonló a helyzet az egyelőre legkisebb bevételt hozó vállalati üzletágban is, melyet szintén tavaly erősítettek meg az IBM x86-os üzletágának a felvásárlásával. Az üzletág bevétele közelít az 1,1 milliárdhoz, ám az adózás előtti eredménye mínusz 40 millió dollár.
Ebből jól látszik, hogy a vállalatnak továbbra is a Motorola integrálása a legnagyobb feladat. Mindezt ráadásul olyan gazdasági környezetben, hogy épp a legfontosabb piacán, Kínában kell a legnagyobb konkurenciaharcot vívnia a mobilpiacon. A vállalat a kiutat éppen ezért a külpiacain keresi. A Lenovo azonban hosszú távra tervez, eredetileg is úgy számoltak, hogy 4-6 negyedév alatt sikerül nyereségessé tenni az üzletet.
Lemásolták az előző negyedévet
A most zárult negyedév sokban lemásolja az előző negyedévet, már abban is, hogy többet hozott, de a profit csökkent. Az összbevételek több mint 30 százaléka jön Kínából (3,2 milliárd), de a legerősebb piac nem ez, hanem az amerikai kontinens (3,3 milliárd), ahol éves összevetésben 1 milliárddal nőttek a bevételek, aminek egy jelentős részét hozta a vállalati szegmens – valószínűleg az x86-os üzletnek köszönhetően.
A vállalat egyébként a Motorola felvásárlását továbbra is jó üzletnek tartja, hosszú távon ettől várják, hogy az Apple és a Samsung mellett a harmadik legerősebb szereplői legyenek a mobil piacnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak