Mindent összevetve jó eredményekről számolt be tegnap a Microsoft a március 31-ével zárult negyedévére vonatkozó pénzügyi jelentésében. A nettó bevétel 21,7 milliárd dollár lett, ami éves összevetésben, azaz a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva 6 százalékos bővülést jelent.
A nettó profit alig maradt el az 5 milliárd dollártól, ami viszont alatta aradt az előző évinek, amikor 5,7 milliárdhoz közelített. Mint arra a cég közleménye külön is felhívja a figyelmet, az erős dollár sokat rontott az eredményen. Az árfolyamhatást kiszűrve ugyanis 9 százalékos bevételbővülést könyvelhettek volna el, és a profit is kisebb mértékben csökkent volna.
Elmúlt az XP-hatás
A Windows XP támogatásának tavalyi leállítása nem csak a PC-gyártók idei teljesítményét befolyásolja negatívan. A Devices & Consumer ágazat bevétele összességében 9 százalékkal emelkedett ugyan (árfolyamhatás kiszűrésével 11 százalék a bővülés), ám ezen belül 22 százalékkal kevesebb lett a konzumer licencekből származó bevétel, mint egy éve. Ez a folyamat azonban természetesnek tekinthető, hiszen lecsengett XP-támogatás leállításának a rövid távú felhajtó hatása, és visszaállt a rendes üzletmenet. De a Windows 10-zel kapcsolatos várakozások is csökkentették az új licencek iránti igényt, mint arra Satya Nadella vezérigazgató felhívta a figyelmet. A Windows OEM Pro bevételek 19 százalékkal, a nem Pro bevételek pedig 26 százalékkal estek vissza – ez utóbbinál az ingyenes konstrukcióban kínált Windowsok elszívó hatása érvényesült.
A Computing & Gaming Hardware eredményei is felemásak. A Surface sikeres, 713 milliós bevételt produkált, ami 44 százalékos (azonos árfolyamon 53 százalék) bővülés éves összevetésben. Továbbra is hullámvölgyben viszont az Xbox, ami a korábbi eredmények fényében már talán nem is meglepő. Az Xbox Live viszont egyre népszerűbb: a használati statisztika 30 százalékos többletet mutat. Nőtt az aktív felhasználók száma és használati idő is.
Okostelefon-fronton továbbra sincs áttörés: bár 18 százalékkal több Lumiát adtak el, mint egy éve (8,6 millió darab), ez édeskevés volt ahhoz, hogy a cég javítson a mobilpiaci pozícióin. Az üzletág összességében 1,4 milliárd dollár bevételt hozott össze.
És akkor a sikertörténet...
Mindenekelőtt említsük meg az Office 365-öt, amelynek jelenleg 12,4 millió felhasználója van, 35 százalékkal több, mint az előző negyedév zárásakor, azaz tavaly december végén. A desktop Office-szal ugyan 2 százalékkal kevesebbet kasszíroztak, mint egy éve, ám ez a csökkenés elenyésző a felhős szolgáltatás bővüléséhez képest.
Még nagyobbat nőttek a vállalati szoftverszolgáltatások: éves összevetéseben 106 százalékos a bővülés (változatlan árfolyamon 111 százalék), és éves szinten ez 6,3 milliárd dollár bevételt jelent a cégnek. A felhős szoftverbevételeket az Office 365, az Azure és a Dynamics CRM Online húzza. Jól látható viszont, hogy a cégek viszonylag jó tempóban váltják le a dobozos termékeiket felhős változatra.
A vállalati ügyfelektől származó bevételek összességében 12,8 milliárd dollárt hoztak. És itt minden szám pozitív. A szerver termékek és szolgáltatások 12 százalék pluszt hoztak éves összevetésben, de ezen belül a Windows Server prémium változata, a System Center Server és az SQL Server együttesen 25 százalékkal több bevételt produkált, mint egy éve.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak