A japán tőzsde működéséért felelős bizottság történelmi mértékű büntetést javasol kiróni a könyvelési csaláson kapott vállalatra. Mindeközben megérkezett az első kártérítési követelés is a pórul járt részvényesektől.

A Mikulás nem csokit, hanem sok-sok virgácsot hozott a könyvelési botrányba keveredett japán óriásvállalatnak. Ugyanis ma hozta nyilvánosságra javaslatát a szigetország értékpapírpiaci és tőzsdei működését felügyelő szervezete. A bizottság a Pénzügyi Szolgáltatások Ügynökségének azt tanácsolja, hogy történelmi nagyságrendű büntetést szabjon ki a Toshibára. Ha ez nem volna elég egy napra, alig néhány órával korábban részvényesek egy csoportja benyújtotta az első kártérítési követelést is az üggyel kapcsolatban.

Borítékolható rekord

Bár a számszerűsítve 7,37 milliárd jenre rúgó bírság többszörösen meghaladja a Japánban valaha kirótt eddigi legnagyobb ilyen jellegű büntetés összegét, mégsem mondható meglepetésnek a nagyságrend. Ez már csak azért is így van, mert maga a cég is többet, összesen nagyjából 8,4 milliárd jent tett félre "hivatali költségekre". Könyviteli szabályok megsértéséért egyébként eddig a 2008-ban az IHI Corp cégre kiszabott 1,6 milliárd volt a szigetországi rekord.

A bizottság főtitkára az üggyel kapcsolatban kiemelte, hogy ez egy nagyon súlyos incidens, aminek messze ható következményei vannak. Éppen ezért a vizsgálat során nem csak a szabálytalansággal kapcsolatos tényeket igyekeztek feltárni, de azt is, hogy milyen alapvető szervezeti, vagy egyéb problémák vezettek oda, hogy a cég törvénytelen eszközökkel éljen. Arról a főtitkár egyelőre nem kívánt nyilatkozni, hogy kezdeményeznek-e büntetőjogi felelősségrevonást az érintett vezetőkkel szemben.

Hónapok óta tartó zuhanás 

A szabálytalanságokról először áprilisban lehetett olvasni, amikor a Toshiba egy két hónappal korábbi hatósági adatigénylés nyomán maga számolt be bizonyos szabálytalanságokról. Nyáron aztán ebből komoly botrány kerekedett, miután kiderült, hogy a japán óriásvállalatnál csakugyan mérleghamisítást követhettek el. Emiatt a társaságnak az előző pénzügyi évét sem sikerült lezárnia, és az osztalékok kifizetését is felfüggesztette, miközben a vezérigazgató és a felső szintű vezetők egy része lemondott. Az ügy egyértelmű következményeként a részvényárfolyam fokozatos esésben van. Ma már nagyjából 40 százalékkal érnek kevesebbet a papírok, mint az incidens kirobbanását megelőző időszakban.

Ez utóbbi miatt borítékolni lehetett, hogy a befektetők egy része jogi úton fog magának elégtételt követelni. Ma be is adta az első részvényesi csoport a keresetét, amelyben a cégtől, illetve annak öt érintett egykori vezetőjétől összesen majdnem 302 millió jen kártérítésre tartanak igényt. Ez az első per csak ötven befektető igényét jelenti. Becslések szerint elérheti az ezres nagyságrendet is azon részvényesek száma, akik vélhetően megpróbálnak majd kártérítésért folyamodni.

Csak ez a két hétfői tétel nagyjából 62 millió dollárnak megfelelő plusz költséget jelentene a cégnek, ám minden bizonnyal a "végszámla" ennél sokkal, de sokkal több lesz. A Reuters korábbi becslése szerint az üggyel kapcsolatban valahol 2,4 és 3,2 milliárd dollár körül állhat meg a képzeletbeli veszteségszámláló.

Piaci hírek

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.