A British Airways ugyan cáfolja, hogy hekkerek jutottak volna a rendszerébe, és kényszerítették összes járatának törlésére a légitársaságot, viszont gyanúsan sűrűn fordulnak elő hibák az IT-rendszerükben.

A múlt hétvégén komoly gondok akadtak a British Airways IT-rendszerével. Szombaton az összes olyan járatot kénytelen volt törölni a légitársaság, aminek a Heathrow-ról és a Gatwickről kellett (volna) felszállnia. Akkor a britek annyit közöltek csupán, hogy az "informatikai rendszer meghibásodása" okozta a problémát, amit vasárnapra javarészt sikerült elhárítani. Ugyanakkor még a mai nap során is késéseket tapasztalnak az utazni vágyók.

Káosz Londonban

Nagy-Britannia egyik legsűrűbb hétvégéjén, nemzeti ünnep alatti szabadságolások miatt zsúfolt időszakban történt az incidens. A csalódott, dühös utazni akarókat a légitársaság azzal igyekezett lenyugtatni, hogy szombat délután közölte velük: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legkorábbi, következő gépre feltehessék őket. Azoknak, akiket pedig nem tudtak végül útnak indítani, jegyük árának teljes visszafizetését ígérték.

Igaz, az európai uniós rendelkezések szerint – melyek egyelőre még Nagy-Britanniára is vonatkoznak – nem csak visszatérítésre jogosultak az utazok, hanem bizonyos feltételek esetén kártérítésre is. Becslések szerint emiatt a hiba elhárításának teljes költsége akár 100 millió fontos kiadási tételként is megjelenhet majd a cég pénzügyi eredményeiben.

A BA közlése szerint a történtek nem csak közvetlenül a repülőjáratok érintették, de a cég weboldala és call centere is nehezen elérhetővé vált. Állításuk szerint tegnapra javult a helyzet, elsősorban a Gatwicken, de a Heathrow-n is, főleg a hosszú távú repülőutak esetében. Ennek ellenére a The Guardian hétfő reggel még arról számolt be, hogy az utazni vágyóknak komoly problémákkal kell szembesülniük a reptereken.

Éppen ezért mindkét légikikötő arra figyelmeztette az oda készülő és -tartó utazókat, hogy indulás előtt ellenőrizzék az interneten, hogy egyáltalán van-e értelme útra kelni.
 


Állítólag nem a hekkerek voltak

A British Airways sietett leszögezni, hogy nem hekkertámadás áldozatává vált informatikai rendszerük, egészen pontosan úgy fogalmazott a CBS Newsnak adott interjújában a vállalat, hogy nem találtak kibertámadásra utaló bizonyítékot. Alex Cruz, a légitársaság vezetőjeként elnézését kért a kimaradásért, és elárulta, hogy jól haladnak a rendszereiket az egész világon érintő IT-hiba javítását illetően.

Nem ez az első informatikai leállás egyébként, ami a BA számítógépes rendszerét érinti. Tavaly júliusban és szeptemberben a légitársaság beléptetőrendszerének problémái okoztak szerte a világon késéseket. A British Airways akkor is visszautasította, hogy támadás érte volna a vállalatot. Az azonban nagy kérdés, hogy ha ismert az IT-rendszer gyengesége (ráadásul többször is ugyanazt a komponenst érintő hiba merül fel), akkor miért nem dolgoz ki ellene a cég végleges megoldást.

Persze állhat a háttérben a folyamatos spórolási igény is. Amint arról mi is írtunk, tavaly augusztusban az amerikai Delta és Southwest légitársaság utasai ragadtak a földön, miután egyik esetben egy routermeghibásodás, majd egy elektromos kapcsoló hibája okozott komoly fennakadást, és késztette a vállalatokat több ezer járat törlésére.

Biztonság

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.