A múlt hétvégén komoly gondok akadtak a British Airways IT-rendszerével. Szombaton az összes olyan járatot kénytelen volt törölni a légitársaság, aminek a Heathrow-ról és a Gatwickről kellett (volna) felszállnia. Akkor a britek annyit közöltek csupán, hogy az "informatikai rendszer meghibásodása" okozta a problémát, amit vasárnapra javarészt sikerült elhárítani. Ugyanakkor még a mai nap során is késéseket tapasztalnak az utazni vágyók.
Káosz Londonban
Nagy-Britannia egyik legsűrűbb hétvégéjén, nemzeti ünnep alatti szabadságolások miatt zsúfolt időszakban történt az incidens. A csalódott, dühös utazni akarókat a légitársaság azzal igyekezett lenyugtatni, hogy szombat délután közölte velük: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legkorábbi, következő gépre feltehessék őket. Azoknak, akiket pedig nem tudtak végül útnak indítani, jegyük árának teljes visszafizetését ígérték.
Igaz, az európai uniós rendelkezések szerint – melyek egyelőre még Nagy-Britanniára is vonatkoznak – nem csak visszatérítésre jogosultak az utazok, hanem bizonyos feltételek esetén kártérítésre is. Becslések szerint emiatt a hiba elhárításának teljes költsége akár 100 millió fontos kiadási tételként is megjelenhet majd a cég pénzügyi eredményeiben.
A BA közlése szerint a történtek nem csak közvetlenül a repülőjáratok érintették, de a cég weboldala és call centere is nehezen elérhetővé vált. Állításuk szerint tegnapra javult a helyzet, elsősorban a Gatwicken, de a Heathrow-n is, főleg a hosszú távú repülőutak esetében. Ennek ellenére a The Guardian hétfő reggel még arról számolt be, hogy az utazni vágyóknak komoly problémákkal kell szembesülniük a reptereken.
Éppen ezért mindkét légikikötő arra figyelmeztette az oda készülő és -tartó utazókat, hogy indulás előtt ellenőrizzék az interneten, hogy egyáltalán van-e értelme útra kelni.
Állítólag nem a hekkerek voltak
A British Airways sietett leszögezni, hogy nem hekkertámadás áldozatává vált informatikai rendszerük, egészen pontosan úgy fogalmazott a CBS Newsnak adott interjújában a vállalat, hogy nem találtak kibertámadásra utaló bizonyítékot. Alex Cruz, a légitársaság vezetőjeként elnézését kért a kimaradásért, és elárulta, hogy jól haladnak a rendszereiket az egész világon érintő IT-hiba javítását illetően.
Nem ez az első informatikai leállás egyébként, ami a BA számítógépes rendszerét érinti. Tavaly júliusban és szeptemberben a légitársaság beléptetőrendszerének problémái okoztak szerte a világon késéseket. A British Airways akkor is visszautasította, hogy támadás érte volna a vállalatot. Az azonban nagy kérdés, hogy ha ismert az IT-rendszer gyengesége (ráadásul többször is ugyanazt a komponenst érintő hiba merül fel), akkor miért nem dolgoz ki ellene a cég végleges megoldást.
Persze állhat a háttérben a folyamatos spórolási igény is. Amint arról mi is írtunk, tavaly augusztusban az amerikai Delta és Southwest légitársaság utasai ragadtak a földön, miután egyik esetben egy routermeghibásodás, majd egy elektromos kapcsoló hibája okozott komoly fennakadást, és késztette a vállalatokat több ezer járat törlésére.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak