A légiközlekedési-ipart régóta érik vádak, melyek szerint a nagy társaságok IT-rendszerének karbantartása bőven hagy kívánnivalót maga után, és az új technológiák alkalmazásba vétele is csigalassan megy. Hivatalos vizsgálat indul az Egyesült Államokban.

Két amerikai szenátor közös levelet fogalmazott meg és küldött el 13, amerikai légitársaság vezérigazgatójának. A connecticuti Richard Blumenthal és a Massachusetts-i Edward Markey arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen állapotban van az amerikai légiközlekedési-ipar. Ennek közvetlen kiváltó oka az a két, az elmúlt hónapban történt meghibásodás, mely a Delta és a Southwest légitársaságok járatait érintette (bővebben lásd keretes írásunkat). A levélben a törvényhozást képviselő amerikai honatyák arra kíváncsiak, miért történhettek meg az esetek és mit lehet tenni annak érdekében, hogy a jövőben ne forduljanak elő.

Hiba hiba hátán
Július 20-án, mintegy 12 órán keresztül okozott egy routermeghibásodás komoly fennakadást a Southwest rendszerében, melynek eredményeként nagyjából 2 300 járatot kellett törölni egy ót napos időszak során, és további több ezer járat szenvedett kisebb-nagyobb késést. Alig három héttel később a Delta egy elektromos kapcsoló hibája miatt került hasonló helyzetbe. Mindkét esetben egy se nem költséges, se nem bonyolult komponens meghibásodása okozott jelentős anyagi károkat.

Külső szakértők megállapítása szerint egyik esemény sem köthető hackertevékenységhez. A probléma gyökere inkább a redundáns rendszereken való spórolásban keresendő, amelyhez a légitársaságok mára szinte kicentizetté vált profitszintjének tartása vezetett.

Aggódunk az elmúlt időszak beszámolói miatt, melyek azt jelzik, hogy a légitársaságok IT-rendszerei talán nem az elvártnak megfelelően működnek. Úgy véljük, ennek oka a tervezésben és a karbantartásban rejlik” – foglalta össze röviden a két szenátor a helyzetet. Blumenthal és Markey arra is felhívta a figyelmet, hogy az amerikai belföldi légiközlekedés mintegy 85 százaléka mindössze négy nagy légitársaság kezében van, így ha csak egynél is előfordul egy meghibásodás, az rögtön utasok tízezreit érintheti. Mindez kárt okoz a gazdaságnak; a lekésett üzleti találkozók mellett pedig a személyes események – esküvők, temetések stb. – is csúszást szenvedhetnek.

A jelenség a kritikusok szerint a piac főszereplői közül leginkább a Southwest és a Delta járatait érintette. Érezhetően kevesebbszer emelkedtek az amerikai légtérbe ennek a két cégnek a repülőgépei, a sok járattörlés következtében. Volt olyan hétfő, amikor egyedül a Delta ezer utat volt kénytelen lemondani. És, hogy kontextusban lássuk, mekkora nagy szám ez: a légitársaság napi szinten hatezer járatot indít. A törölt utak zömének hátterében - a feltételezések szerint – a fent említett problémák álltak.

Hivatalos reakciók

Értékeljük a szenátorok üzletmenetünk ezen, kritikusan fontos területére irányuló figyelmét”, nyilatkozta a Southwest egyik szóvivője, Chris Mainz, a honatyák levelének nyilvánosságra kerülését követően. Mainz szerint cége technológiai jelentős befektetéseket eszközölt a közelmúltban. „Folyamatosan fejlesztjük IT-rendszerünket, hogy biztonságos, robosztus technológiai infrastruktúrával támogassuk összetett üzleti rendszerünket” – zárta a szóvivő a közleményt.

Hivatalosan tehát semmit nem ismertek el a vádakból, de a szenátorok levele minden bizonnyal nem fog válasz nélkül maradni (még ha annak tartalma nem is feltétlenül lesz nyilvános). A Delta, az American Airlines és az Alaska Airlines is elismerte, hogy megkapták a kérdéseket, és állításuk szerint jelenleg áttekintik annak tartalmát és fogalmazzák a rá adandó választ.

Biztonság

Kitessékelnék a gyerekeket a közösségi médiából a francia elnök szakértői

Az Emmanuel Macron által felkért szakértői bizottság egyáltalán nem adna okostelefont a 13 éven aluliak kezébe, a közösségi médiát pedig 18 pluszos szolgáltatásként kezelné.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.