Közép-Kelet-Európa mindenhol dinamikusan bővül az internetes kereskedelem piaca. A Gemius összehasonlította a visegrádi országokat.

A visegrádi négyek e-kereskedelmét vizsgálta egyik legfrissebb kutatásában a Gemius. A nemzetközi piackutató cég nyár végi felmérésében annak járt utána, hogy mennyien látogatják az e-boltokat, online aukciós oldalakat, ár-összehasonlító honlapokat, csoportos vásárlási oldalakat Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában.

Magyarország a visegrádi végeken

Az összehasonlításból kiderült, hogy az e-kereskedelem iránt a visegrádi országok közül Lengyelországban a legnagyobb az érdeklődés. Az ottani netezők több mint 80 százaléka látogatott már el valamilyen online kereskedelmi weboldalra. Magyarországon viszont ez csak a netezők mintegy 40 százalékára igaz. Ezzel az eredménnyel a négyek listáján az utolsó helyen vagyunk.

"Igencsak eltérőek az internetezési szokások az egyes országokban, így noha a kereskedelmi célú weboldalak látogatottsága is fontos mutató, de nem feltétlenül egyezik meg az adott ország tényleges e-kereskedelmével" – mondta el a Bitportnak Kis Gergely, az internetes kereskedelmet hamarosan régió szinten is mélyebben monitorozó eNET partnere. A látogatottságot tekintve a vizsgált országok közötti eltéréseket saját eddigi felméréseik is visszaigazolják. A visegrádi országok közül az internetes vásárlás Lengyelország mellett Csehországban is jóval népszerűbb, mint nálunk. Ugyanakkor a térségben mindenhol jelentősen bővül a vásárlói kör, illetve a vásárlások volumene. A csehországi kiskereskedelmi forgalom az előzetes becslések alapján megközelítőleg két-háromszorosa lehet a magyarországinak. Itthon az eNET 2013-ra 208 milliárd forintra becsüli a webes kiskereskedelmi forgalmat – mondta lapunknak a kutató.

Robbanás előtt a régiós e-kereskedelem

A Magyarország helyzetével kapcsolatos okokat Németh Norbert, a Tchibo e-commerce üzletágának vezetője, részben azzal magyarázza, hogy hazánkban később indult be az e-kereskedelem, mint a másik három visegrádi országban. "Elég, ha magunkra gondolunk, a Tchibo webáruháza hazánkban a legfiatalabb a többi Tchibo országhoz képest. Emellett elmondható Lengyelország a nagy mérete miatt vonzó a nagy szereplők, páldául az Amazon, a Zalando vagy a Groupon számára, amelyek egyelőre nincsenek jelen nálunk. Csehországban nagyjából tízszer, Szlovákiában pedig kétszer annyi a webáruház van, mint Magyarországon. Egész Kelet-Európára igaz, hogy az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá" – fűzte hozzá Németh.

A napokban nyilvánosságra került Gemius elemzés kitért a korcsoportok szerinti megoszlásra is. Ennek alapján kiderül, hogy Csehországban és Szlovákiában, a webshoppingolok negyede a legfiatalabb, 12-24 éves korosztályból kerül ki. A felmérésből az is kiderült, hogy az idősebb 55 év feletti korosztály körében Magyarországon a legnépszerűbb webes kirakatnézegetés, az itteni netezők 16 százaléka tartozik ebbe a korcsoportba.

Mobilitás

Úgy forgatja fel a társadalmat az MI, hogy valójában semmit sem csinál

A Microsoft AI vezérigazgatója szerint nem az öntudatra ébredő mesterséges intelligenciával lesz probléma, hanem azokkal a tömegekkel, akik alaptalanul tekintenek tudatos entitásként egy szoftverrobotra.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.