A Prezi csütörtökön bejelentette, hogy 3,25 milliárd forintot fektet be a cégbe az amerikai Accel Partners által vezetett konzorcium. Már több mint hétmillióan használják világszerte, és sok szilícium-völgybeli kezdő IT vállalkozás is megirigyelné a sikerüket, a Bitportnak adott interjúban azonban a Prezi fejlesztési vezetője elmondja, hogy még nagyobb terveket szövögetnek.
A Prezi csütörtökön bejelentette, hogy sikeresen lezárta az Accel Partners által vezetett Series B típusú, 3,25 milliárd forintról szóló finanszírozási fordulót. A Prezi a legújabb azok között a sikeres magyar vállalatok között, amelyek amerikai tőkefinanszírozást vettek igénybe (ilyen például a Ustream és a
LogMeln is).
A Prezi az első hazai alapítású vállalkozás, amely az egyik legkiválóbb szilícium-völgybeli befektető cég, az Accel Partners támogatását élvezheti. Az Accel olyan ismert cégek korai befektetője, mint a Facebook, a Dropbox, valamint társ-befektetőként részt vállalt a Groupon, Rovio (Angry Birds), Kayak és Spotify cégek tőkefinanszírozásában is. A mostani befektetési körben újból részt vesz a Sunstone Capital is, amely 2009-ben 350 millió forint értékben fektetett a cégbe a TED Conferences céggel társulva.
Az Accel részéről
Andrew Braccia vezette a Prezivel folytatott befektetési tárgyalásokat, így tagja lesz a Prezi igazgatótanácsának is. - A webszolgáltatások elterjedése alapvetően változtatja meg a „dobozos” szoftverek hagyományos környezetét. A mai felhasználók a legjobb szoftvereket keresik, amelyek hatással vannak a szakemberek és oktatók életére világszerte. A Prezi átalakítja a prezentáció és a kommunikáció világát online alkalmazásainak segítségével. Boldogok vagyunk, hogy lehetőségünk nyílt részt venni egy ilyen kivételes vállalkozói csoport munkájában - nyilatkozta a befektető a cég által kiadott közlemény szerint.
Cél a kétmilliárd felhasználó ■ A Prezi egy zoomoláson alapuló prezentációs eszköz, melyben egymást követő diák sora helyett az előadó egy digitális vásznon szabadon elhelyezett információs térképet járhat végig. A Prezi.com legismertebb terméke az ingyenesen is használható online prezentáció-szerkesztő alkalmazás. A cég kínálatában szerepel még az eszköz asztali, offline változata (
Prezi Desktop), egy a prezentációk valós idejű, közös szerkesztését, illetve bemutatását lehetővé tevő alkalmazás (
Prezi Meeting), valamint a
Prezi Viewer iPad app, melynek segítségével a prezik bárhol bemutathatóak akár internet kapcsolat nélkül is.
- Mainstream terméket akarunk fejleszteni, amellyel a különböző ötletek megosztását szeretnénk érdekesebbé tenni. Az emberiség legalább harmada osztja meg egymással az ötleteit iskolai, üzleti vagy magáncélból, ezért a célunk, hogy 2 milliárd felhasználót szerezzünk - ezekkel a szavakkal kezdte a beszélgetést
Halácsy Péter, az utóbbi évek egyik legnagyobb nemzetközi sikerét elért hazai szoftverfejlesztő vállalkozás alapítója és fejlesztési vezetője.
Halácsy két éve San Franciscóból irányítja a cége ügyeit, és legutóbb is csak néhány napra látogatott haza, hogy
előadást tartson egy konferencián, és hogy interjúztassa a céghez jelentkező fejlesztőket, akik immár nem csak Magyarországról, de a világ legkülönbözőbb pontjairól érkeznek hozzájuk.
Az emberiség legalább harmada osztja meg egymással az ötleteit, ezért a végső célunk, hogy 2 milliárd felhasználót szerezzünk...
Siker három év alatt ■ Persze a fenti kijelentés meglehetősen fellengzősnek tűnhet egy alig három éve alakult cég vezetőjének szájából, de a 2009-ben indult Prezi az elmúlt két esztendőben a magyarországi léptékekhez képest szédítő sikereket ért el. A szoftver 2009 áprilisában elindított első változata a
Kitchen Budapest kutatóműhely alapításában is részt vett
Somlai-Fischer Szabolcs (a külföldieknek Ádám) ötletéből született, amelyet végül Halácsy Péter, a Budapesti Műszaki Egyetem tanárának segítségével fejlesztett szolgáltatássá.
A fejlesztők
Árvai Péter vezérigazgató bevonásával alapították meg a céget, amelybe rövid időn belül beszállt az amerikai TED Conferences és a Sunstone Capital is. A kockázatitőke-befektetők tőkeinjekcióját követően a cég áttette székhelyét San Franciscóba, a fejlesztés viszont itthon maradt.
Már van elég cash ■ A Prezi idén októberben jelentette be, hogy
elérte az 5 milliós felhasználói számot, időközben azonban már 7 milliónál is több felhasználónál tartanak. Érdekesség, hogy a statisztikák szerint a Budapestről kinőtt megoldás gyorsabban fejlődik, mint pár hasonlóan sikeres pályát bejárt startup, mint például a Soundcloud vagy az Evernote.
Halácsy Péter a Bitport kérdésére nem árulta el, hogy a 7 millióból mennyi a fizető ügyfél, csak annyit mondott, hogy a budapesti fejlesztőközpontban dolgozó 47, valamint a San Franciscó-i irodában további 10 emberrel működő cég cashflow-pozitívan működik, azaz már most bizonyították az életképességüket. A rövidtávú tervek is hasonlóan ambíciózusak: 1-2 éven belül a jelenlegi felhasználószám 10-20-szorosát szeretnék magukának tudni.
A legnagyobb versenytárs természetesen a Microsoft PowerPoint, de Halácsy emellett kiemelte az Apple Keynote-ot vagy az OpenOffice különböző változataiban megtalálható prezentációkészítő eszközöket is. A
PowerPointhoz képest azonban teljesen másfajta paradigmából indultak ki: jelenleg sincs más zoomolható prezentációkészítő eszköz a piacon, mint ahogy a freemium üzleti modell (ingyenes alapszoftver szolgáltatásként, és fizetős desktop változat plusz funkciókkal) is eltér a versenytársakétól.
A felhasználókat szeretnék meggyőzni, hogy érdemes váltaniuk, de sokszor nincs szükség erre sem: a visszajelzésekből azt lehet leszűrni, hogy gyakran a kisiskolások mutatják meg a szüleiknek az alkalmazást, illetve annak használatát. A szoftverért jellemzően kétfajta felhasználó fizet: a kisebb szervezeteknél könnyebben döntenek a használat mellett, a nagyvállalatoknál inkább az jellemző, hogy ha valakinek megtetszik a szolgáltatás, akkor a saját zsebéből fizeti ki az éves használati díjat, csak hogy a céges prezentációit is Preziben tudja elkészíteni.
Egyelőre a Prezi nem is dolgozott ki nagyvállalatok számára lincenszkonstrukciókat, ugyanakkor Halácsy is úgy látja, hogy a jövőben sem elsősorban az informatikai vezetők, hanem az egyes üzleti területek menedzserei, így például a marketingvezető lehet az, aki dönteni fog arról, hogy az eddigi mellett vagy ahelyett egy másik prezentációkészítő alkalmazást használjanak majd a cégen belül.
Rémisztő üres felületek ■ A fejlesztési vezető elismerte: egyelőre még a termék nem olyan jó, hogy mindenki - így akár egy nagyvállalati felhasználó - használni tudja, így ennek érdekében
folyamatosan fejlesztik a Prezit. A projektek egy része ennek megfelelően "higiéniai" jellegű: meg kell oldaniuk, hogy a PowerPointban könnyen használható funkciók - mint például a képernyőarány automatikus változtatási lehetősége vagy az áttűnések készítése - Preziben is megoldottak legyenek.
A használhatóságon olyan módon is dolgoznak, hogy szeretnék eltüntetni a "rémisztő üres felületeket", azaz szeretnék könnyebbé tenni a felhasználóknak, hogy a fejükben lévő ötleteket minél gyorsabban megjeleníthessék (ilyen segítség lehet a különböző mintaprezentációk vagy prezidizájnok elérhetővé tétele nagyobb számban). A gyorsabb adaptációt segítheti az is, hogy nemsokára lehetőség lesz a PowerPoint prezentációk Prezibe való importálására. Emellett
az iPades prezentációs appot is tovább csiszolják.