Anno a Facebook kifejezetten egyetemi közegben bontogatta szárnyait; Mark Zuckerberg a Harvardon dobta össze a közösségi hálózat alapjait. Egy időben az ennél eggyel még fiatalabb korosztályt is sikerült megnyernie magának. Azok a felhasználók azonban időközben késői húszasok, korai harmincasok lettek, az új tinédzser generáció pedig már sokkal kevésbé érdeklődik a Facebook iránt.
Pedig igencsak fontos réteg ez a közösségi háló számára. Belőlük lesznek ugyanis azok a fiatal felnőttek, akik majd termékeket vásárolnak, szolgáltatásokat vesznek igénybe, tehát, akiknek személyes preferenciái sokat érnek a hirdetők számára. Vagyis a Facebook leendő bevételi forrásáról van szó.
Még pont időben vásárolták fel
Felismerte ezt a hátrányát a Zuckerberg alapította vállalat, és több, az eredményt csak részben hozó sikert – például a Snapchat 2013-as, 3 milliárd dolláros felvásárlási kísérletét, majd annak meghiúsulása után másolását – követően úgy döntött, itt az ideje kinyitni a pénztárcát. Ennek eredményeként bejelenthette, hogy felvásárolta a tbh nevű szolgáltatást, mely közösségi hálózat elsősorban a(z amerikai) tinédzserek körében népszerű. A tbh egyedisége az egymásnak névtelenül küldhető bókolás lehetőségében rejlik.
Egyelőre nem tudni, mennyire mélyen nyúlt a kasszába a Facebook az akvizíció finanszírozása érdekében. Azt viszont tudni, mekkora önállóságot hagy meg újonnan szerzett leányának a vállalat. Ahogy a korábban felvásárolt Instagram vagy Whatsapp esetében, úgy a tbh is külső szemlélő számára változatlanul működhet tovább, látszólag kevés kapcsolatot mutatva a Facebookkal.
Ezzel viszonylag gyorsan bedarálta riválisát Zuckerberg cége, esélyt sem adva annak, hogy az saját lábain kinőhesse magát. A tbh az idei nyáron indult be igazán, ekkor kattantak rá az elsősorban amerikai tinédzserek. Közlése szerint a cég az akvizíció előtt már 5 milliós felhasználói táborral rendelkezett, aminek tagjai több mint egymilliárd üzenetet osztottak már meg egymással az appon keresztül.
Célpontban a feltörekvő generáció
Mint említettük, ahelyett, hogy integrálná alapvető szolgáltatásai közé, a tbh megtarthatja önállóságát. Csakúgy, ahogy például azt az Instagram tehette, melyet a vállalat még 2012-ben szerzett meg magának, 1 milliárd dollárért. Ez a befektetés - utólag nézve – megérte a beruházott pénzt: az Instagram mindmáig az egyik legismertebb közösségi média szolgáltatásokat nyújtó app. A havi gyakorisággal bejelentkezők száma is igazán elismerésre méltó: az elmúlt 30 napban nagyjából 800 millió felhasználó lépett be az elsősorban fotózásra koncentráló alkalmazásba.
Mindeközben nem hagyhatja figyelmen kívül a legnagyobb, éppen kissé vergődő riválisát sem a Facebook. A Snap (a Snapchat mögött álló vállalat) bejelentette legújabb szolgáltatását, melyet Context Cards névre keresztelt. Tulajdonképpen egy vizuális keresőeszközről van szó, melyben a Snapchat tartalmak között lehet kutakodni.
A fejlesztésnek végső soron azonban abba az irányba kellene terelnie felhasználóit, hogy azok többet fizessenek a szolgáltatás extra lehetőségeiért. Ennek oka, hogy a Snapnek nyárra sem sikerült nyereségessé válni. Ugyan több mint megduplázták a tavalyi, hasonló negyedévben termelt bevételt, 181 millió dollárra, de közben a tavalyi hasonló időszak 115 millió dolláros nettó veszteségéhez képest most 443 millió dollárra rúgott ez az érték. Igaz, ennek zöme még mindig a részvényalapú kompenzációkból származott, csakúgy, mint az egy negyedévvel korábbi 2,2 milliárd dolláros brutális veszteség nagyja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak