A mobilpiaci jelentésekben közhelynek számít, hogy a leszállított készülékek számát tekintve ugyan nem az Apple a piacvezető, mégis az amerikai gyártó teszi zsebre az eladásokon keletkező nyereség legnagyobb részét. A tavalyi harmadik negyedévben például már az okostelefonokból származó összes profit 91 százaléka az Apple-nél kötött ki, sőt némileg kitekert matematikával a cupertinói vállalat a globális haszon több mint 100 százalékát termelte, ha figyelmbe vesszük, hogy bizonyos versenytársai – mint a HTC vagy az LG – ebben az időszakban veszteségesek voltak.
Karácsonykor az Apple-é a lett a sárga trikó
Ilyen összefüggésben nyilván senkit sem hozott lázba, hogy az eladott okostelefonok mennyiségében már 2011 óta nem az iPhone-ok vezetik a mezőnyt. Az IDC legfrissebb, negyedik negyedéves statisztikája szerint azonban már a szállítások volumenében is az Apple ült a trónra: 2016 októbere és decembere között a vállalat 78,3 millió mobilt értékesített, célfotóval megelőzve a Samsung 77,5 milliós eredményét, nem beszélve a mindkettejüktől jócskán lemaradó Huawei 45,4 millió készülékéről vagy az ugyancsak kínai Oppo-Vivo páros 31,2 és 24,7 milliójáról.
Mindennek természetesen olyan olvasata is van, hogy az Apple-nek a maga részéről az iPhone 7 és 7 Plus által hajtott rekord negyedévre, míg a Samsung részéről a gyúlékony Galaxy Note-ok kapitális fiaskójára volt szüksége ahhoz, hogy időlegesen az élre törjön. Az amerikaiak éves összehasonlításban még a 4,7 százalékos negyedéves növekedéssel együtt is 7 százalékkal kevesebb telefont adtak el, mint 2015-ben. A Samsung éves szinten csak 3 százalékkal maradt el a két évvel ezelőtti darabszámtól, miközben az utolsó három hónapban 5,2 százalékos visszaesést könyvelhetett el, és ezzel globális részesedés négy év óta először bukott 20 százalék alá.
A telített piac továbbra is a két legnagyobbról szól
Az élmezőny többi tagja ezalatt félelmetes ütemben növlei piaci részesedését, bár az adatokból az is látszik, hogy nem feltétlenül a két legnagyobb rivális kárára. A Huawei 2016 egészét tekintve 38,6 százalékkal adott el több telefont 2015-höz képest, a kínaiak pedig dupláztak: az Oppo 116,6 százalékkal, a Vivo pedig 104,7 százalékkal teljesítette túl az előző évet. Ez a három gyártónak rendre 10,6, 7,3 és 5,8 százalékos piaci részesedést jelentett az utolsó negyedévben. Az okostelefon-szegmens első öt szereplője a teljes piac 60 százalékát tudhatta a magáénak.
Az okostelefon-piac egyébként látványosan lassul a piackutató adatai alapján: 2015-ben még 10,4 százalékkal bővült, 2016-ban viszont már csak 2,3 százalékkal növekedett, ezzel az elmúlt év során 1,47 milliárd darab okostelefont vásároltak világszerte. Az IDC az idén ennél valamivel magasabb, bár a 10 százaléktól még így is bőven elmaradó gyarapdást vár, köszönhetően egyebek mellett a most 10 éves iPhone legújabb kiadásának és annak a várakozásnak, hogy a közel-keleti, afrikai és latin-amerikai régió forgalma a 2016-os megtorpanás után ismét növekedésnek indul majd.
A három legnagyobb kínai szállító elsősorban a saját belső piacán tarol. Igaz, hogy már az alsó és felső kategóriában is jó áron adott, jól megépített modellekkel szorongatják az Apple-t és a Samsungot, ám az IDC felhívja rá a figyelmet, hogy a két nagyot addig nem igazán közelíthetik meg, amíg nem találják meg a sikeres külpiaci terjeszkedés receptjét.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak