Az előző év utolsó három hónapjában már nem csak a nyereségességet, de a leszállított készülékek számát tekintve is az iPhone-ok álltak az okostelefon-piac élén.

A mobilpiaci jelentésekben közhelynek számít, hogy a leszállított készülékek számát tekintve ugyan nem az Apple a piacvezető, mégis az amerikai gyártó teszi zsebre az eladásokon keletkező nyereség legnagyobb részét. A tavalyi harmadik negyedévben például már az okostelefonokból származó összes profit 91 százaléka az Apple-nél kötött ki, sőt némileg kitekert matematikával a cupertinói vállalat a globális haszon több mint 100 százalékát termelte, ha figyelmbe vesszük, hogy bizonyos versenytársai – mint a HTC vagy az LG – ebben az időszakban veszteségesek voltak.

Karácsonykor az Apple-é a lett a sárga trikó

Ilyen összefüggésben nyilván senkit sem hozott lázba, hogy az eladott okostelefonok mennyiségében már 2011 óta nem az iPhone-ok vezetik a mezőnyt. Az IDC legfrissebb, negyedik negyedéves statisztikája szerint azonban már a szállítások volumenében is az Apple ült a trónra: 2016 októbere és decembere között a vállalat 78,3 millió mobilt értékesített, célfotóval megelőzve a Samsung 77,5 milliós eredményét, nem beszélve a mindkettejüktől jócskán lemaradó Huawei 45,4 millió készülékéről vagy az ugyancsak kínai Oppo-Vivo páros 31,2 és 24,7 milliójáról.

Mindennek természetesen olyan olvasata is van, hogy az Apple-nek a maga részéről az iPhone 7 és 7 Plus által hajtott rekord negyedévre, míg a Samsung részéről a gyúlékony Galaxy Note-ok kapitális fiaskójára volt szüksége ahhoz, hogy időlegesen az élre törjön. Az amerikaiak éves összehasonlításban még a 4,7 százalékos negyedéves növekedéssel együtt is 7 százalékkal kevesebb telefont adtak el, mint 2015-ben. A Samsung éves szinten csak 3 százalékkal maradt el a két évvel ezelőtti darabszámtól, miközben az utolsó három hónapban 5,2 százalékos visszaesést könyvelhetett el, és ezzel globális részesedés négy év óta először bukott 20 százalék alá.

A telített piac továbbra is a két legnagyobbról szól

Az élmezőny többi tagja ezalatt félelmetes ütemben növlei piaci részesedését, bár az adatokból az is látszik, hogy nem feltétlenül a két legnagyobb rivális kárára. A Huawei 2016 egészét tekintve 38,6 százalékkal adott el több telefont 2015-höz képest, a kínaiak pedig dupláztak: az Oppo 116,6 százalékkal, a Vivo pedig 104,7 százalékkal teljesítette túl az előző évet. Ez a három gyártónak rendre 10,6, 7,3 és 5,8 százalékos piaci részesedést jelentett az utolsó negyedévben. Az okostelefon-szegmens első öt szereplője a teljes piac 60 százalékát tudhatta a magáénak.

Az okostelefon-piac egyébként látványosan lassul a piackutató adatai alapján: 2015-ben még 10,4 százalékkal bővült, 2016-ban viszont már csak 2,3 százalékkal növekedett, ezzel az elmúlt év során 1,47 milliárd darab okostelefont vásároltak világszerte. Az IDC az idén ennél valamivel magasabb, bár a 10 százaléktól még így is bőven elmaradó gyarapdást vár, köszönhetően egyebek mellett a most 10 éves iPhone legújabb kiadásának és annak a várakozásnak, hogy a közel-keleti, afrikai és latin-amerikai régió forgalma a 2016-os megtorpanás után ismét növekedésnek indul majd.

A három legnagyobb kínai szállító elsősorban a saját belső piacán tarol. Igaz, hogy már az alsó és felső kategóriában is jó áron adott, jól megépített modellekkel szorongatják az Apple-t és a Samsungot, ám az IDC felhívja rá a figyelmet, hogy a két nagyot addig nem igazán közelíthetik meg, amíg nem találják meg a sikeres külpiaci terjeszkedés receptjét.

Mobilitás

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.