A cégvezetők szerint szervezetüket 2021-re teljesen átalakítja a digitalizáció. De több iparág is alapjaiban fog megváltozni.

Bár a tanácsadó cégek évek óta a digitális transzformációval és az ún. diszruptív technológiák terjedésével riogatják ügyfeleiket, pontosabban azzal, hogy azok a cégek, melyek ellenállnak ennek a trendnek, végérvényesen lemaradnak a versenyben, sokkal érdekesebb, hogy maguk az érintettek hogyan látják saját helyzetüket.

A diszrupció a jelen

A Fujitsu a közelmúltban készített egy felmérést, amelyben közel 1200 vállalati felsővezetőt kérdeztek meg arról, hogyan hat vállalatukra a digitális transzformáció. A kutatásba kilenc országot vontak be – az Egyesült Államok és Ausztrália mellett hét európai országot (Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország) –, így némileg más képet mutathat, mint a magyar valóság. Ugyanakkor a hazai cégek sem hagyhatják figyelmen kívül a nemzetközi trendeket.

A kutatásból az derült ki, hogy megkérdezett vezetők többsége nagyon is tisztában van azzal, hogy lépni kell ebbe az irányba. A kutatás talán két legfontosabb megállapítása, hogy a diszrupció már a jelen problémája, valamint hogy a technológia központi szerepet kap a piaci versenyben.

Ugyanakkor – épp a diszruptív technológiák terjedése miatt – felértékelődik az ezzel kapcsolatos szakértelem, amit elsősorban a technológiai partnereiktől várnak a vállalatok döntéshozói. Nem csak az egyes technológiák bevezetéséhez, hanem már a digitális stratégia kialakításához is igénylik a külső partneri támogatást.

Öt év múlva minden más lesz

A cégvezetők fele egyébként már most is tisztában van azzal, hogy a digitális átalakulás gyökeres változásokat hoz: 52 százalékuk szerint ugyanis ennek következtében szervezete 2021-re nem fog létezni a jelenlegi formájában. A digitalizáció hatását pedig szinte minden válaszadó érzi. 98 százalékuk ezt saját szervezetében is érzékeli, és 92 százalékuk azt is felismerte, hogy szervezetének fejlődnie kell ahhoz, hogy sikeres maradhasson. Szintén a többség, a válaszadók 75 százalék véli azt, hogy iparága alapjaiban fog megváltozni öt éven belül.

 
Fujitsu Fit for Digital: Co-creation in the Age of Disruption
Create your own infographics

Tehát az látható, hogy a többség érzékeli a változásokat, azt, hogy az üzleti modellek, az árbevételi források, a működés, a folyamatok, az ügyfélkapcsolatok, a szolgáltatások mind-mind átalalkulnak. Ez, illetve a változás sebessége azonban sok vezetőben kelt aggodalmat. Miközben a vezetők többsége látja a potenciális előnyöket – 80 százalékuk pozitív tényezőként értékeli a ditiális transzformációt –, harmaduk (33 százalék) örülne annak, ha nem érezné saját bőrén a digitális átalakulás hatását.

A statupok felértékelődtek

A digitális átalakulás irányát nagyjából a válaszadók közel fele (45 százalék) szerint a felsővezetők (a vezérigazgatói vagy vezetői csapat) jelöli ki proaktívan. A külső kényszernek is nagy szerepet tulajdonítanak: 45 százalékuk szerint az ügyfelek igényei, és harmaduk (31 százalék) szerint pedig a versenytársak lépései a döntőek.

Abban azonban önkritikusak voltak a válaszadók, hogy vezető szerepet töltenek-e be ebben a folyamatban. Csupán 12 százalékuk nevezte meg saját vállalatát arra a kérdésre, hogy milyen szervezetek az élharcosai a digitális forradalomban a saját iparágban. A legtöbben (45 százalék) a szektoron kívüli startupokat említette első helyen.

Ezzel összhangban a válaszadók 72 százaléka szerint a vállalati stratégia szerves részévé kell tenni az együttműködést azokkal a szervezetekkel, amelyek segítséget tudnak nyújtani a digitális transzformációban. Ebben a folyamatban felértékelődött a technológia: 73 százalékuk szerint ugyanis az határozza meg, hogy képes lesz-e a szervezet boldogulni a digitális világban. Közel ennyien (67 százalék) elengedhetetlennek tartják ehhez a külső technológiai szakértők együttműködését. Minden jó lehetőségeket ad a technológiai szállítóknak, ha képesek igazodni a vállalatok igényeihez.

Piaci hírek

Az MI-ügynökök egy szakmát villámgyorsan kinyírhatnak

A Salesforce tanulmánya szerint mindössze két év, és az ügyfélszolgálati hívások felét mesterséges intelligencia kezeli. Ráadásul jobban, mint az ember.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.