Az Apple tíz évvel ezelőtt, június 29-én dobta piacra legelső érintőképernyős telefonját, a három éven keresztül titokban fejlesztett és 2007 januárjában bemutatott iPhone-t. A készülékből tavaly nyáron adták el az egymilliárdodik darabot, idén márciusban pedig már 1,16 milliárdról beszéltek; ennek alapján valószínű, hogy a tizedik évfordulót 1,2 milliárd körüli eladott mennyiséggel ünnepelhették az Apple-nél.
Ilyen erővel pénzt is nyomtathattak volna
Karrierje során az iPhone több mint 700 milliárd dolláros bevételt és több mint 100 milliárdos nettó profitot hozott a gyártónak, így valószínű, hogy ez minden idők legtöbb nyereséget termelő technikai eszköze. Maga az Apple még 19 milliárdos összes forgalommal zárta a 2006-ot, vagyis az iPhone megjelenése előtti évet, hogy aztán 2016-ra a világ legértékesebb technológiai cégeként már 216 milliárdos bevételt jelentsen.
Az Apple részvényei 2007 január 9-én, az iPhone leleplezésekor 11,94 dolláron álltak, a június végi évfordulón pedig 144,73 dollárt értek. Ez azt jelenti, hogy azóta a vállalat papírjai több mint 1100 százalékkal érnek többet, legnagyobb részt az iPhone-nak köszönhetően. A társaság villámgyors növekedése még látványosabb, ha figyelembe vesszük, hogy az S&P 500-as index ez alatt az idő alatt nagyjából 60 százalékkal emelkedett.
Mai szemmel érdekesnek tűnik visszanézni, hogy a legelső iPhone mit tudott, jobban mondva mit nem tudott. A versenytársainál két-háromszor drágább készülék mai szemmel fájdalmasan lassú online kapcsolattal rendelkezett, sőt egy számítógépre is szükség volt a használatához; még nem létezett a hozzá tartozó alkalmazásáruház sem, és olyan készségek hiányoztak belőle, mint például az elforgatható képernyő vagy a szöveg kivágása és beillesztése.
Semmi sem tart örökké, még az iPhone sem
A felhasználókat azonban a jelek szerint nem zavarta, hogy az Apple csak lassan csepegteti a manapság már alapvetőnek számító funkciókat. Az iPhone minden új verziója egyre népszerűbb lett, és közvetve egész iparágakat tett hidegre. Az amerikai Consumer Technology Association adatai szerint 2007 és 2016 között a digitális kamerák piaca 66 százalékkal, a hordozható médialejátszók (MP3) forgalma 87 százalékkal, a hordozható navigációs eszközök eladásai pedig 80 százalékkal estek vissza.
Az elemzők ugyanakkor egyre gyakrabban írnak arról, hogy az iPhone uralma is a végéhez közeledik. A Loup Ventures szerint például az Apple okostelefonjainak eladásai a következő évtizedben folyamatosan visszaesnek majd, és erre az Apple is időben felkészül: a vállalat már javában dolgozik az érthetőség kedvéért "Apple Glass" néven emlegetett terméken, amivel meglovagolhatja a kiterjesztett és virtuális valóság konzumerizációját.
Erre utalnak az utóbbi időben nyélbe ütött cégfelvásárlások vagy a benyújtott szabadalmak is, sőt az Apple már elismert szakambereket is elkezdett magához csábítani, mint például a Microsoft HoloLens projektjének egyik vezetőjét. Mivel a társaság a múltban sem ijedt meg attól, ha a jövőbeni sikerek érdekében saját termékeit kellett kannibalizálnia, jó esély van rá, hogy a cég következő nagy dobása a virtuális vagy kiterjesztett valóság területéről érkezik majd.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak