A vezetésben a felhasználó mondja ki a végső szót. Egyelőre.

Jelenleg a kellős közepén járunk az autonóm módon működő gépjárművek fejlődési történetének – legalábbis a felső kategóriát tekintve. A teljes mértékben a vezetőre utalt autók után nagyjából két évtizede jelentek meg a vezetést segítő első lehetőségek, mint amilyen például a csúszásgátló (ABS). Jelenleg a félig önvezető autók korát éljük, amikor az elektronika, a szenzorok és a nagy kapacitású chipek révén már számos feladatot el tudnak végezni a járművek helyettünk, de a döntés még mindig a mi kezünkben van.

A következő fázis már az önmagukat teljes mértékben vezetni tudó autók érája lesz, ahil azonban továbbra is az ember mondja ki a végső szót – ha akarja. De egyre kevésbé akarja; így a fejlődés utolsó lépcsőfoka a külön vezérlőszervek (kormány, pedálok stb.) nélküli, az utazást beavatkozásmentessé tevő járművek megjelenése és elterjedése lesz.

Mercedes-Benz Star Experience Roadshow

Ahhoz, hogy egyre több feladatot engedhessünk át gépkocsijainknak, érzékelők garmadájára és természetesen az így szerzett adatok folyamatos kiértékelésére van szükség. No és persze arra, hogy a rendszer önmagától beavatkozhasson a vezetésbe. Ezeket a funkciókat a Mercedes a Pre Safe technológiája keretei között demonstrálta a zsámbéki Driving Camp tesztpályán.

A modern autók legjobbjai – jelen gyártónál maradva az S osztály – már nem csupán sávtartásra, automatikus sebességszabályozásra képesek a forgalom függvényében, de saját manővereket is tehetnek egy várható baleset elkerülése vagy legalább hatásának mérséklése érdekében. A teszten bemutatottak szerint az autó tájékoztatja a vezetőt, ha közlekedési incidens várható bekövetkeztét érzékeli, illetve végszükség esetén be is avatkozik, vészfékezéssel megállítja a járművet, elkerülve a gyalogosok, motorok, autók fizikai érintését.
 


A különböző távolságokra (közel, középtávra, távolra) „ellátó” radarok mellett sztereó kamerákkal is ellátott jármű 50 méterig három dimenzióban érzékeli a környezetét, így nem csupán egy lapot lát az előtte levő tárgyakról, hanem azokat azonosítani is tudja, haladási irányukkal és sebességükkel együtt. Ezeknek köszönhetően nagy hatékonysággal akadályozza meg a közlekedési baleset. Ha pedig mégsem gátolható meg teljesen, akkor számos érdekes technika képes csökkenteni annak hatását.

A Pre Safe Sound például az esemény várható bekövetkezte előtt fehér zajt játszik le a jármű hangszórói révén, hogy automatikusan kiváltsa az emberben a Stapedius reflexet. Ez a középfül három hallócsontjának egyikéhez, a kengyelhez csatlakozó kengyelizom összehúzódását okozza, amivel csökken a hangvezetés, ez pedig védi a belső fület. Az oldalról érkező ütközések sérüléseinek csökkentése érdekében pedig az ülésekbe épített légzsákok 10 centiméterrel is el tudják a jármű belseje felé lökni az utast, vezetőt. Statisztikák szerint ennyi elmozdulás 40 százalékkal mérsékeli az ilyen jellegű balesetekből bekövetkező súlyos sérülések számát.

De a rendszer képes a felhasználó figyelmének monitorozására is. Amennyiben a sofőr huzamosabb ideig – 15 másodpercig – nem fogja a kormányt, először vizuális módon figyelmezteti, majd hanggal is emlékezteti a feladatra. Ezt követően automatikusan csökkenteni kezdi a sebességet, 60 km/h alá érve pedig bekapcsolja a vészvillogót. Amennyiben a benne ülő nem avatkozik be egészen addig, amíg meg nem áll az autó, akkor a járműbe épített eSIM kártya révén tájékoztatja az autó helyzetéről a központi segélyhívót.

Kényelem, mindenek felett

Nem csak vészhelyzetet lehet megelőzni, elhárítani a Mercedes legújabb modelljeiben. A technika a parkolást is segítheti: a beépített radarok révén 30 km/h-s sebesség alatt folyamatosan méri az autó melletti szabad parkolóhelyeket. Amint talál egy olyat, ami az autó hosszánál legalább egy méterrel nagyobb, a parkoló asszisztens önmagától beparkol (indexel, elvégzi a kanyarodási műveleteket, kormányoz, gázt ad és fékez a megfelelő időben). Ugyanakkor arra is figyelmezteti a vezetőjét, hogy a környezeti forgalom figyelése továbbra is emberi feladat.

A Mercedes rendszerével a Bluetooth kapcsolat és egy okostelefon révén nem okoz problémát a nagyon szűk helyekre (például garázsokba) való parkolás sem. A sofőr a kiszállást követően telefonról utasíthatja a járművet a feladat elvégzésére, és természetesen ugyanígy ki is állhat az elfoglalt helyről a gépkocsi.

Az infraérzékelőkkel támogatott éjszakai vezetést az intelligens fényszóró-rendszer segíti. Az akár 540 méteres távolságra világítani képes rendszer számos LED lámpából áll össze. Ennek köszönhetően úgy teszi láthatóvá az utat, hogy közben az egyes lámpák ki- és bekapcsolásával kevésbé vakítja el a szembejövőket, miközben az autó előtti út továbbra is jól látható marad a gyenge környezeti fényviszonyok ellenére.
 


Egészen apró trükkökkel is éltek a Mercedes-nél a vezetési élmény javításáért. Ezek egyike az ablaktörlő lapátba épített ablakmosó-fecskendők integrálása. A lézerrel vágott apró lyukakból kijövő szélvédőtisztító-folyadék a vezető számára gyakorlatilag láthatatlan, mivel azt a lapát azonnal letörli. Ez a kialakítás nem csak, hogy szükségtelenné teszi a különböző sebességekhez való kalibrálást, de megszünteti az „ablakmosó-vakság” problémáját is, vagyis azt a jelenséget, amikor a kipumpált folyadék a lapátok törléséig tartó 2-3 másodpercig drasztikusan rontja a szélvédő átláthatóságát.

Türelmet igénylő folyamat

A fentiek után persze felmerül a kérdés, hogy a sok tízmillióba kerülő S osztályból mikor szivárognak le a vezető életét megkönnyítő, megóvó technológiák az elérhetőbb árú modellekbe. Nos, a jó hír az, hogy ez egy folyamatos trend; ráadásul a Pre Safe technológia minden, azt támogató hardverrel szerelt Mercedes modellbe telepíthető vásárláskor, pár százezer forintos felárért.

Általánossá válására azonban a következő néhány évben ne számítsunk. A hazai gépjárműpark évtizedes amortizációjával számolva legalább egy-másfél évtized, mire lecserélődik a magyar utakon járó autók többsége. Mivel a fentihez hasonló technológiák középkategóriában való általános elterjedése is jó pár évet igénybe vesz, tippünk szerint 15-20 év, mire a korábban ismertetett tudással bíró járművek hétköznapivá válnak a hazai utakon.

Konzumer tech

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.