Miközben a vállalat nem tudja olyan drágán adni a telefonját, hogy a népek ne szedjék szét érte a boltokat, a Wall Street-i guruknak semmi sem elég jó.

Elképesztő tempóban fogy az Apple csúcskészüléke, az iPhone X: bár ez lett minden idők legdrágább almás telefonja, már az előrendelés is felmúlt minden várakozást, a cég rendszere nem is bírta a rohamot, ráadásul egy órával az előrendelés megnyitása után már a megjelenéshez képest másfél hónapos várakozási időt adott a rendszer a felhasználóknak. De a sikerre az is jó indikátor, hogy az előző lekeresettebb készülékhez, az iPhone 6-hoz képest 125 százalékkal több foglalás érkezett az okostelefonra az előrendelés első négy napjában. (A cégnek az év végére sikerült utolérnie magát, az ünnepekre került megközelítőleg egyensúlyba a gyártási kapacitás és a piaci kereslet.)

Ráadásul mindezt úgy sikerült elérniük Tim Coockéknak, hogy az iPhone 8 is sokkal jobban debütált, mint várták: 46,7 milliót adtak el belőle egy lendületben. Ráadásul egy olyan piacon, aminek közel 9 százalékát az előző generációs iPhone-ok uralják.

Na de akkor hol a hiba?

Az utolsó lezárt negyedévében az Apple minden rekordot megdöntött, rekordbevétele messze meghaladta az elemzői várakozást, brutálisan megugrott a nettó profit, és a vállalat akkor készpénzhalmon ül, amiből a fél világot megvehetné.

És akkor jönnek a Wall Street agyasai, és máris kongatják a vészharangot, hogy az Apple nem fogja tartani azt a hatalmas ütemet az értékesítésben, amire az év végén felpörgött a piaci kereslet miatt. Az első negyedévre éppen ezért az iPhone X iránti kereslet csökkenését prognosztizálják.

Az elemzők persze nem a hasukra ütve találták ki ezt, hanem próbálták felderíteni, hogy a piac mit vár, az értékesítési hálózatok mennyit rendeltek az új csúcskészülékből. Ez alapján egyöntetűnek tűnik a kép, mely szerint az első negyedév értékesítései nem fogják elérni a negyedik negyedévi darabszámot. Az iPhone-tulajdonos arról ismerszik meg, hogy az új modellt a lehető legyorsabban beszerzi – az Apple-eszközök használói ugyanis extrémen hűségesek a márkához. Ehhez még hozzájött, hogy a 8-as és az X modell is karácsony előtt jelent meg, azaz, aki nem tudta beszerezni az első napokban, még mindig hajthatott arra, hogy új iPhone-t tegyen a fa alá.

Az elemzők mégsem a szezonális hatással – azaz az év végi bevásárlási őrület lecsengésével – magyarázzák a jövő év első negyedévére várható keresletcsökkenést. A leggyakoribb két érv – legalábbis az X esetében –, hogy túl magas az ár, amihez kevés a technikai újdonság. Ez a kevésbé elkötelzett iPhone-használókat elriaszthatja az új modell beszerzéséltől, mert ők – a legelkötelezettebb Apple-hívőkkel ellentétben – elvégeznek egy hozzávetőleges költség-hasznon elemzést.

De valóban nincs újdonság?

Az első vásárlási roham lecsengése után kétségtelenül fontos kérdéssé válik, hogy valóban van-e olyan újdonság az iPhone X-ben, ami a vevőket a marketingüzeneten túl is képes megfogni. Természetesen van, csak épp egyelőre nem sokat lehet vele kezdeni. Az új funkciók, mint például az arcfelismerés és a virtuális valóság ugyan jól hangzik, de a felhasználó mindkét esetben kompromisszumokra is kényszerül, a Face ID nem elég gyors, a VR meg egyelőre inkább jól hangzó és izgalmas játék, mint reális használati esetekkel megtámogatott lehetőség. És ezek némileg le is hűthetik a felhasználók érdeklődését, vélik az elemzők.

A beépített technológiák értéke ugyan modellről modellre nőtt, de ha összevetjük az egyes modellek alkatrészköltségét és kiskereskedelmi árát, lényegében kitűnik, hogy az X esetében minden eddigi modellnél nagyobbra nyílt az olló a kettő között: míg az alkatrészek összköltsége 42 százalékkal magasabb, mint az iPhone 8-é, az ár 66 százalékkal magasabb.

Bár az iPhone továbbra is presztízskészülék, a feltörekvő piacokon – például Kínában és Indiában – nagyon komoly konkurensekkel kell megküzdenie az Apple marketinggépezetének: a Huawei, az Oppo és a Xiaomi is egyre komolyabb képességű telefonokat tud szállítani – az Apple-nél lényegesebben olcsóbban.

Az elemzők azonban még csak nem is ettől, hanem egy tajvani lapértesüléstől kezdték sötétebben látni az Apple jövőjét – írja a Bloomberg. A tajvani lap ugyanis arról írt, hogy az Apple erőteljesen változtatott az első negyedéves értékesítési előrejelzésein. Az elemzők abból is arra következtetnek, hogy az Apple az iPhone X iránti kereslet csökkenésével számol, hogy az X modellt összeszerelő Foxconn leállította a munkaerő-toborzását. Ezeknek a híreknek két hatásuk már volt. Az Apple beszállítóinak és gyártó partnereinek a részvényei kissé megzuhantak a tőzsdén. De az Apple is megkapta a magáét: a Nomura Instinet elemzője, Jeffrey Kvaal nem vár további emelkedést az Apple-papíroktól, így már nem javasolja vételre – csökkent is a vállalat papírjainak az árfolyama.

Csak pontosítás végett: az Apple részvényeinek árfolyama ebben az évben 51 százalékkal emelkedett, a vállalat piaci értéke pedig közelít a 900 milliárd dollárhoz.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.