Úgy tűnik, a Google többedik próbálkozása is földbe állt a klasszikus közösségi hálózatok területén: a múlt héten kiderült, hogy távozik a vállalattól a rendszert felépítő Vivek Gundotra alelnök, a Google pedig a hírek szerint nem önálló termékként, hanem platformként kezeli a jövőben a Google Plust, akármit is jelentsen ez. (Amennyire emlékszünk, mindig is így kezelte.) A közösségi hálózat, amely indulásakor a Facebook közvetlen versenytársa lett volna, az idők során rátelepedett a Google más termékeire, hogy valamiféle "közösségi réteggé" váljon. Ez egyrészt előre vetítette, hogy eredeti szerepét tekintve az Orkut vagy a Buzz sorsára jut, másrészt az agresszív integráció nyomán ma már az évekkel ezelőtt kiselejtezett Wave kommunikációs felületének koncepcióját idézi.
Az erdő nem egy bazi nagy fa
Az már a szolgáltatás indulásakor is világos volt, hogy a Google nem egy újabb céloldalt hozott létre, vagyis nem feltétlenül akarta közvetlenül a Google Plusra irányítani a felhasználókat. Ehelyett a a belépési pontokat próbálta ellenőrzése alá vonni: mindegy, hogy valaki a Google rendszerében levelezik vagy a netet túrja egy androidos telefonról, a termékek összekapcsolásával nyert információ mindenképpen magasabb szintre emeli a kereső- (értsd: hirdetési) üzletet. A dolog azonban léket kapott azokon az erőltetett egységesítési törekvéseken, amelyek értelmében a YouTube-videókhoz is csak Google Plus belépéssel lehet megjegyzéseket fűzni, és amelyek több ízben markáns adatvédelmi problémákat vetettek fel.
Erre, mint kiderült, nem igazán volt szükség, mivel a felhasználói trend nem az egységesítés, hanem a sokféle, különálló alkalmazás felé mutat: a legtöbben maguk válogatják össze azt a két marék appot, amelyet aztán a megfelelő célokra használnak. Ezzel magyarázzák az utóbbi időszak nagyszabású felvásárlási hullámát (Instagram, Snapchat, Vine, WhatsApp, Little Eyes Labs, Topsy stb.) is, amelynek nyomán a Facebook, az Apple szorgalmasan építgeti a saját magán túlmutató mobil információs hálózatát. Erre közkeletű példa a Facebookhoz került Moves fitneszalkalmazás, amelynek egyetlen elképzelhető célja – vagy inkább értéke – a felhasználók földrajzi helyzetének hajszálpontos nyomon követése.
Amikor a Facebookról elvándorló felhasználókról beszélünk, tulajdonképpen akkor is az egységesítés hatásairól van szó, hiszen egyre többen vannak, aki nem akarnak ugyanazon a felületen kapcsolatot tartani a barátokkal, a munkatársakkal vagy a családdal, illetve a csoportokon belül megjelenő kisebb csoportokkal. Erre a Facebook és mások válasza a sokféle alkalmazásra épülő stratégia kialakítása volt: egyre több forrásból gyűjtik be az adatokat, hogy aztán ugyanannyi csatornán szórják szét a személyre szabott hirdetéseket. A csatornákat viszont eszük ágában sincs magukba olvasztani, pláne egy kötelezően egységesített beléptetéssel stresszelni mindenkit, aki hajlandó letölteni és használni azokat.
Ez még nem katasztrófa
Anélkül, hogy bennfenteskedni próbálnánk a Mountain View-i főhadiszállás terveit illetően, úgy látjuk: a felhasználók és maga a Google is jól járnak, ha a keresőóriás hivatalosan is leszámol az önálló Facebook-versenytárs közösségi oldal tervével. Bár annak indulásakor mi is kíváncsian vártuk, miként képzeli a Google az internet fősodrának átalakítását, a termékek erőszakos intergrációja nyilvánvalóan rosszul működik, ahogy a Google Plus aktív (vagyis havonta bejelentkező) felhasználóinak számáról szóló győzelmi jelentéseken is a legtöbben már csak mosolyogtak az utóbbi időben. Ezzel szemben a vállalatnak minden eszköz a rendelkezésére áll, hogy a példából okulva sokkal érdekesebb kísérletekbe vágjon bele.
Van, aki a Hangouts kommunikációs csomóponttá való kinövesztésében és az iOS-alkalmazás megjelenésében már az emlegetett, sokféle alkalmazásra épülő stratégia megvalósulását látja. Mások arra hívják fel a figyelmet, hogy az amerikai sajtó értesülései szerint a Google Plus (illetve a Hangouts vagy a Photos) fejlesztői kapacitásának jelentős részét az Android platform és a Chrome felé csoportosítják. Annyi biztos, hogy a "csináljunk minden Google-felhasználóból bejelentkezett Google-felhasználót" ötlet elhasalt, már a WhatsApp felvásárlására sincs lehetőség, a Google Plus mögött álló szakértelem viszont nagyszerű dolgokat hozhat létre mondjuk az androidos ökoszisztémában.
Ahogy az amerikai Computerworld Miért hullanak szét a közösségi hálózatok című írása megállapítja: senki sem kényszeríti a Google-t, hogy egyetlen közösségi rendszerre korlátozza személyre szabott hirdetési rendszerét, különösen, hogy a felhasználók sem korlátozzák tevékenységüket a Facebookra vagy a Google Plusra. A csúcsvezető távozása és a forrásátcsoportosítás nyomán a rendszert divatos lett egyből élőhalottnak vagy zombinak, a Google-t pedig az új Microsoftnak nevezni, ami több szempontból is ostobaság. Ugyanakkor a Google platform(ok) szinte biztosan átalakul(nak), amiben a bejelentkezett és a be nem jelentkezett Google-felhasználók egyaránt érdekeltek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak