Ötből négy rendszeresen internetező honfitársunk legalább egyszer vásárolt online az elmúlt évben - derült ki a KutatóCentrum évente kiadott E-Shopping Reportjából. Az adatok nem csupán ebben, de a fizetési szokásokban is pozitív változást mutatnak.
Többet vásárlunk, mint négy éve
Miközben 2010-ben még csak a világhálót rendszeresen használók fele használta az e-kereskedelmi csatornákat, addig a 2014 végén felvett adatok szerint ez az arány jelenleg 81 százalékos. Ez a megállapítás egybecseng az eNet előrejelzésével, amely a hazai elektronikus kereskedelem tavalyi forgalmát 266 milliárd forintosra becsüli, ami 22,5 százalékos éves növekedést jelent.
Online leginkább termékeket veszünk (90%), szolgáltatást a vásárlók alig több mint egyharmada rendelt interneten keresztül. A kuponos/akciós oldalak kínálatából pedig a netes megrendelők egynegyede vásárolt az elmúlt egy év során. Nem meglepetés, hogy a termékek között a műszaki és számítástechnikai eszközök, a ruházati cikkek és a könyvek vezetik a népszerűségi listát. Szolgáltatási kategóriában leginkább szállásfoglalásra, színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére, illetve utazással kapcsolatos szolgáltatások megrendelésére használták a világhálót.
Bátrabbak lettünk
A vásárlási kedv növekedésével párhuzamosan javul a fejlett fizetési módszerek használati aránya is. A 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal bankkártya használatával rendezték számlájukat. Ennek ellenére a régi beidegződésektől láthatóan nehéz megszabadulni, hiszen a vásárlók még mindig a készpénzes (55%), illetve az átutalásos fizetést (48%) választják szívesebben.
Érdekes szakadék tátong a bankkártyás fizetés elméleti támogatói tábora és a tényleges használók között. Elvben ugyanis már az internetes vásárlás alkalmával is a netezők 53 százaléka fizetne kártyával, de mint az előző bekezdésből kiderült, 2014-ben ténylegesen csak 42 százalékos volt az ilyen fizetési módot választók aránya. A kutatáshoz fűzött kommentárjában a felmérést vezető Györfi Anna a különbség egyik magyarázataként a webáruházakban kínált fizetési módok nem feltétlenül széles kínálatában látja.
A szállítási módok között a legnépszerűbb a házhozszállítás (87%), a megkérdezettek egyharmada említette a fix átvételi pontokat, míg az üzletben történő átvétel lehetőségét a vásárlók bő negyede választotta.
Van még min javítani
Akik még soha nem vásároltak online, elsősorban azzal indokolták ezt, hogy nem volt még rá szükségük (42%), illetve nem tudják személyesen megvizsgálni a terméket (41%), ugyanakkor egyharmaduk még mindig az internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságra hivatkozott.
Az sem ritka, hogy valaki vásárlási szándéka ellenére végül üres kézzel hagyja el a webáruházat: az online termékvásárlók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 1 évben legalább egyszer előfordult vele, hogy bár terméket helyezett virtuális kosarába, mégis rendelés nélkül távozott. Közülük a legtöbben (35%) a magas szállítási díj miatt döntöttek így, de a negatívumok között említették a nem megfelelő fizetési módot, a termékátvételi lehetőség hiányát, a hosszú szállítási időt vagy éppen a készlethiányt.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak