Az általános kínálatú kuponos oldalak nagyjából annyit forgalmaztak tavaly, mint 2013-ban. A piac mégsem állóvíz, hiszen a részesedési tortaszeleteket alaposan átszabták.

Úgy tűnik, az általános kínálatú kuponos oldalak elérték a felfutási szakasz végét. Miközben a magyarországi online kiskereskedelem az utóbbi időszakban kétszámjegyű éves növekedést ér el, a Bónusz Brigád és társai nagyjából ugyanazt a forgalmat tudták hozni 2014-ben, mint az azt megelőző évben.

Sok modell, még több szereplő

A eNET piackutatása szerint a tradicionális kuponos értékesítők, szállásokra specializált ajánlati oldalak, a vásárlói klubok és egyéb, hasonló területen, de más üzleti modellben tevékenykedő vállalkozások összesen bruttó 16,5 milliárd összegben közvetítettek akciósan kapható szolgáltatásokat, termékeket. Ez hazai viszonyok között jelentő összeg, azonban az országos online kiskereskedelemben így is csak 6 százalékot tesz ki. Utóbbi tavaly több mint 20 százalékot erősödve vélhetően elérte a 266 milliárdos szintet.

A napi ajánlatok piacának főbb szereplői
Forrás: eNET, 2015

A napi ajánlatok piacára egyránt jellemző, hogy a fogyasztók jelentős árkedvezményekkel, folyamatosan változó kínálattal, rövid ideig elérhető, impulzív vásárlásra ösztönző ajánlatokkal találkozik. A legnépesebb kategóriát az általános kínálatú kuponos oldalak adják, ahol a felmérés szerint tavaly 5 milliárd forintnyi forgalom keletkezett. Ez nagyjából megfelel a 2013-ban elért teljesítménynek, ami az online kiskereskedelem rakétázása mellett kifejezetten rossz eredménynek tekinthető.

A piacot jó ideje uraló Bónusz Brigád azonban így is örülhet, hiszen az eladások túlnyomó részét az ő oldalain regisztrálták. A cég 3,4 milliárdos tavalyi forgalma körülbelül egyharmaddal több lett, mint egy évvel korábban. Ennek megfelelően piaci részesedése immár megközelíti a 70 százalékot. A második legnagyobb a korábban Kupon Világként ismert Zumzi lett, ám a névváltoztatással együtt a korábbi bevétel fele is eltűnt. A tavalyi szűk 780 millió forintos forgalom pedig már csak 15 százalék körüli részesedést jelent.

Jól megy a szálláscsinálóknak

A specializált kuponos értékesítők közül egyedül az utazási ajánlatokra fókuszálók látszanak életképesnek. Ez a szolgáltatás egyrészt rengeteg potenciális érdeklődőt vonz, másrészt még a nagy kedvezmény mellett is kellően magas értékű ahhoz, hogy az értékesítésből eltett jutalék életképes üzleti működést biztosítson. 2014-ben a csak szállásértékesítésre szakosodott kuponos oldalak közel 3,5 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le, ráadásul a teljes összeg ennél nagyobb, hiszen az általános termékkört kínáló oldalak kínálatában is bőven találni utazási ajánlatokat.

Harmadik kategóriát alkotnak az úgynevezett vásárlói klubok, ahol a tagok számára világhírű márkák minőségi termékeit kínálják jelentős kedvezményekkel. Ezek a jórészt divatcikkekre és mostanában már lakberendezésre is fókuszáló klubok 2014-ben összességében mintegy 3,8 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le.

Végezetül a piacelemzés megemlít egy negyedik, kakukktojásnak titulált kört is. Ezek a vállalkozások ugyan besorolhatóak lennének valamelyik fenti kategóriába, ám üzleti modelljük annyira eltér, hogy inkább érdemes külön kezelni őket. Ezek a szereplők jelentős, 4 milliárd forint körüli forgalmat bonyolítottak le 2014-ben.

Nem durrant ki, de már ereszt

A felmérés készítői az anyagot elégedett magabiztossággal zárják, miszerint "már a Groupon-modell hazai megjelenésekor lehetett találkozni olyan véleményekkel, amelyek a lufi jövőbeni kidurranásáról szóltak, ez azonban még a mai napig várat magára." Az eNET szakértői szerint a 16,5 milliárdos forgalom a bizonyíték arra, hogy a piac stabil és működőképes. Némi kétség a jövővel kapcsolatban azonban felfedezhető, hiszen megjegyzik: kérdéses, hogy a gazdasági válság elmúlásával a vásárlók ugyanannyira érzékenyek maradnak-e az árakra, és ezzel továbbra is lelkes vásárlói lesznek-e a kuponos, bónuszos ajánlatoknak.

Bár a tanulmány láthatóan igyekszik a pozitívumokra koncentrálni, az nehéz nem észrevenni, hogy az általános ajánlatokat listázó oldalak összbevétele befagyott. Ez egy olyan periódusban, amikor a webes vásárlások volumene országos szinten bő 20 százalékkal emelkedett, több mint figyelmeztető jel. Tehát lehet, hogy a lufi nem durrant ki, de már a legtöbb szereplőnél erőteljesen ereszt.

Közösség & HR

Az idősebb hazai netezők is fekete öves facebookozók lettek

Egy friss kutatás szerint Mark Zuckerberg hálózata már az 55 évnél idősebb korosztály életében is fontosabb, mint a televízió. A szeniorok online aktivitásában ugyanakkor nagy a nemek közti különbség.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.