Egy éve még a BYOD szabályozásáról írt részletes elemzést Horváth Csaba, a PwC szakértője. Azóta már a viselhető okoseszközök is bekerültek a vállalatokhoz. Szabályozzuk a WYOD-t!

A BYOD (Bring Your Own Device – hozd a saját eszközödet) trend nem csak elterjedtségében, hanem az eszközök terén is bővülés elé néz 2014-ben [1]. Az év eleji technológiai show-kon bemutatott viselhető eszközökön keresztül könnyedén elérkezhetünk a WYOD-hez (Wear Your Own Device), azaz a "viseld a cégnél a saját eszközödet" koncepcióhoz.

Horváth Csaba
a PwC BYOD-szakértője

A személyi viselhető eszközöknek, mint a mai modern technológia egyik legújabb úttörőinek a tömeges üzleti elterjedését bizonyos szakértők nem valószínűsítik [1]. Más szakértők szerint viszont mindenképp meghatározó szerepet fognak betölteni a fogyasztók mindennapi életében [8]. Öt éven belül ezek az eszközök kiforrottságuknak köszönhetően képesek lesznek rögzíteni, amit a felhasználó lát, hall, sőt bioritmikus reakciók alapján azt is, amit érez [10]. Így nem nehéz elképzelni azok hosszú távon kialakuló kedvező üzleti felhasználását.

Ebből következően célszerű ezeket az eszközöket proaktívan beépíteni a jelenleg meglévő BYOD stratégiákba és szabályzatokba. És hogy miért kell felkészülni? Mert a piackutatók azt jósolják, hogy ezek az eszközök már ebben az évben szélesebb körben megjelennek [1] [4].

Ha valakiben felmerülne a kérdés, hogy mi szüksége lehet a felhasználóknak egy újabb eszközre, annak érdemes elgondolkodni a következő felmérés eredményein. Az IDC piackutató cég szerint az átlagos tudásmunkás jelenleg 2,8 eszközt használ, ám ez 2014 végig 3,3 eszközre emelkedhet [5].

De nézzük meg részleteiben is, mi indokolja a felkészülést!

Előrejelzések a viselhető okoseszköz terjedéséről

Az okostelefon trend növekedési üteme mára lassulóban van. Ennek oka egyszerű: az átállás fő része már megtörtént. A következő 4 évben az eladások átlagos éves növekedési üteme csak 15 százalékra tehető. A lassuláshoz az eszközök növekvő életciklusa is hozzájárul. Az egyéb okoseszközök (például tabletek) eladásai pedig stagnálnak [2].

Mindezek alapján egyre inkább valószínűsíthető az új viselhető okoseszközök elterjedése [2] [4], már csak a felszabaduló gyártói erőforrások következtében is [8]. 2013-ban 1,6 milliárd dollárnyi viselhető okoseszközt értékesítettek világszerte. A 2014-es előrejelzések szerint az okosszemüvegek első éves eladási számai nem lesznek ugyan kiemelkedően magasak: a 2 milliárd dollárra becsült előrejelzett eladási érték mindössze fele annak, amit a táblagépek produkáltak megjelenésük után az első évben [2] [8].

És hogy miért hegyeztük ki a dolgot az okosszemüvegekre? Mert a körülbelül idei évre becsült 10 millió darab értékesítendő viselhető okoseszköz közel felét a szemüvegek adják majd, feltehetően 4 millió darabbal, de várhatóan ugyanennyi okos fitnesz karkötőt értékesítenek, míg okosórákból mintegy 2 millió darab talál gazdára.

Globális szinten azonban az okosszemüvegek korai elfogadóinak száma már az első évben milliókban lesz mérhető, de már 2016-ra öt és tízmillió közöttire becsülik az értékesített darabszámot, míg 2017-re vagy 2020-ra már százmillió felettire bővülhet a piac [3] [8] [9]. Ez bevételi oldalon azt jelenti, hogy 2020-ra akár 12 milliárd dolláros üzletággá is kinőheti magát a viselhető okoseszköz-piac [10] [11]. Ezek biztató számok ugyan, mégis a következő öt évben a fogyasztói viselkedés valószínűsíthetően okostelefon-központú marad [8], tehát a viselhető okoseszközök inkább azt kiegészítő jelleggel fognak működni.

A viselhető okoseszköz felszabadítja a kezünket

A felhasználók örömmel vennék, ha kezük felszabadulna az eszköz fogásának kényszere alól. És éppen ez az, ami rendkívül vonzóvá teszi számukra a különböző viselhető okoseszközöket, a termékcsoport minden főbb típusát (okosszemüvegek, okos fitnesz és egyéb karkötők, okosórák, okoskontaktlencsék, okos ruhaanyagokat, cipők és okosgyűrűk) [10] [11].

Az okosszemüvegre is célszerű a jelenlegi elektronikus palettát kiegészítő eszközként tekinteni [1]. A látótérben állandó jelleggel elhelyezett kis képernyő lehetővé teszi az információáramlás folyamatosságát.

Az okosszemüveg új világot hoz

2014-ben a gyártók még főleg arra koncentrálnak, hogy a szemüvegek végfelhasználói alkalmazásának lehetőségeit fejlesszék. Vállalati hasznosításuk csak a később megjelenő, kiforrottabb készülékek elterjedésével indulhat be igazán. Mindkét esetben elsősorban olyan területek jöhetnek szóba, ahol fontos a felhasználó kezének a felszabadítása. Ilyen lehet a navigáció,vagy turistáskodás közben a fotózás, videózás. De segítheti a sportolást is, például a teljesítménymonitorozással és így tovább [3] [10] [11]. Ugyanakkor a kis képernyőből kifolyólag videojátékra korlátozottan használható [3].

Mindezek a szolgáltatások a reklámiparnak is új felületet biztosíthatnak, esősorban a helyhez kötött reklámok megjelenítésével [3].

A Google Glass mindig és mindenhol segít(het)...

Céges felhasználásnál két elv érvényesül. A munkahelyi e-mailek vagy más céges adatok elérésére ugyanazok a szabályok kell hogy érvényesüljenek, mint a BYOD esetében. Ugyanakkor érdemes végiggondolni, hogyan hozhatják a cég számára a legtöbb hasznot az új eszközök [1]. Könnyen belátható például, hogy az olajiparban, a gáziparban, az épületgépészetben, az építőiparban, a gyártóeszközök és a közművek iparágában a külső területen dolgozó mérnökök munkájának megkönnyítésével (eszköztelepítés, karbantartás, megfigyelés vagy ellenőrzés) jelentős költségmegtakarítás érhető el.

Az okosszemüvegekkel ugyanis a munkavégzés közben lehet olvasni az instrukciókat (kiterjesztett valóság segítségével a különböző eszközök használatáról címkézett ábrák jeleníthetőek meg, lehetővé téve a kevésbé tapasztaltak számára is a munka elvégzését). Kéz nélkül lehet fényképeket és videókat készíteni a munka megfelelő elvégzésének dokumentálására, és a külső helyszínen dolgozó kollégákkal való kapcsolattartásra [1] [10] is használható. Az okosszemüvegek segítségével a munkák gyorsabban (további szakértők helyszínre utazása nélkül) és költséghatékonyabban (kisebb tudású szakértőket alkalmazva) végezhetőek el. Azzal is megtakarítások érhetőek el, hogy csökken a tévedések száma [10].

Általánosságban azonban elmondható, hogy maga az eszköz rendkívül hasznos lehet a különösen szűk helyen dolgozó alkalmazottak számára, akiknek minden mozdulatát dokumentálni kell [1]. Az előzőeken felül a gyártás és elosztás terén is segíthetik az alkalmazottakat a fejlett alkatrészazonosítási, rendelést és helyszíni javításokat támogató képességükkel a gyártósorok mellett és raktárakban [10].

A folyatásban az alkalmazási problémákkal és a bevezetésre való felkészüléssel is foglalkozunk.

Ezeket érdemes olvasni a témában

Egy cikk keretében nem lehet összefoglalni a téma minden aspektusát. Az alábbiakban megadom azokat az írásokat, melyeket a fenti cikkhez is felhasználtam (a szövegben a szakirodalom sorszámával jelöltem a forrást). Ezekben a cikkekben, kutatási anyagokban az érdeklődők további érdekes részleteket találhatnak a témáról. Jó olvasást kívánok.

A cikk második része itt olvasható.

[1] Bender, A. (2014), ”Is 2014 the year of WYOD?”, Computerworld Hong Kong, 14. January 2014, Retrieved from www.cw.com.hk on 01.05.2014.

[2] Lee, P., Stewart, D., Calugar-Pop, C., Esser, R., Panda, M., Patil, K. (2014) ”Technology, Media & Telecommunication Predictions 2014”, Deloitte pp. 8.

[3] Lee, P., Stewart, D., Calugar-Pop, C., Esser, R., Panda, M., Patil, K. (2014) ”Technology, Media & Telecommunication Predictions 2014”, Deloitte pp. 10.

[4] Burrus, D. (2014), ”From WYOD to BYOD: How Wearables Will Transform Business”, LinkedIn, 09.01.2014, Retrieved from www.linkeid.com on 01.05.2014.

[5] Weinstein, M. (2013), ”BYOD or not to BYOD”, Training, Vol. 50. Issue 5.

[6] Leong, B. K. (2013), ”How to fit BYOD into an enterprise mobility startegy”, Network World Asia, Retrieved from www.networkasia.net on 01.05.2014.

[7] Semer L. (2013), ”Auditing the BYOD program”, Internal Auditor, February 2013.

[8] Zimmermann, A., Cozza, R. and Gupta, A., (2014), ”MWC 2014: The Dawn of the Consumer Wearables Market Expands the Smartphone Ecosystem”, Gartner

[9] Beth, S. J, Weiner, A., McGuire, M., McLellan, L., Samer, A., Fouts, R., Frank, A., Hopkins, J., Polk, J. (2013), ”Predicts 2014: Digital Marketers Create New Rules of Engagement”, Gartner.

[10] Prentice, S., Fenn, J., McIntyre, A., Olding, E., Basiliere, P., Fouts, R., Hopkins, J., Halpern, M., McGee, K. (2013), ”Predicts 2014: The Business Impact of the ’SMART’ Technologies”, Gartner.

[11] Jones, N. (2014),”Top 10 Mobile Technologies and Capabilities for 2015 and 2016”, Gartner.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.