Korszerű Google-térkép alapú online utastájékoztató szolgáltatást indított a MÁV-Start, amelynek segítségével valós időben követhető a közlekedő vonatok aktuális helye, és az is, hogy várhatóan mennyit késnek - nemsokára okostelefonon is.
A MÁV-Start Zrt. elindította Google-térkép alapú Vonatinfo szolgáltatását, melynek célja, hogy az utazóközönség pontos és valós idejű tájékoztatást kapjon a közlekedő vonatok lehető legtöbb paraméteréről - derül ki a vasúttársaság közleményéből.
A korábban Elviraként ismert utas tájékoztató rendszer országos térképhálózattal kiegészített változata a személykocsikat jelző ikonokkal jeleníti meg a Magyarországon éppen közlekedő vonatok aktuális helyzetét.A rendszerben az érdeklődő egy kiválasztott útvonalra, állomásra vagy akár egy vonatszámra is rákereshet. A vonaton utazó jegyvizsgálók is megkapják majd sms-ben az információkat, hogy az utasokat helyben tudják tájékoztatni a közlekedési helyzetről.
Jándi Péter, a MÁV Zrt. UTAS projektért felelős tanácsadója az MTI tudósítása szerint a vállalat keddi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a most bemutatott térképes online információs rendszer kialakítása 15 millió forintba került, a több vasúttársaság adatait tartalmazó központi információs adatbázis kialakítása és üzemeltetése 150 millió forintot, az okostelefonhoz kapcsolódó fejlesztések pedig 12,9 millió forintot tesznek ki.
Okostelefonon is ■ A nemzetközi és a GYSEV által vontatott vonatok kivételével a Magyarországon közlekedő járatok mindegyikéről tájékozódhatnak az érdeklődők
a Vonatinfón keresztül. A szolgáltatás Chrome, Internet Explorer és Firefox böngészőkkel is használható, utóbbi esetében csak a legújabb, 4-es verzióval.
Ez év végére az okostelefonokon - várhatóan először Androidon és iPhone-on - is elérhető lesz majd a szolgáltatás. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a MÁV az adatbázist úgy kívánja bővíteni, hogy a felhasználók az Elvirán keresztül későbbiekben az esetleges késések okairól is is tudomást szerezhessen.
A 441-es gyékényesi vonatra még kell egy kicsit várni
Korszerű utastájékoztatás ■ A MÁV még 2008-ban indította el az UTAS-projektet, amely egy európai színvonalú, korszerű utastájékoztató rendszer kifejlesztését célozza. Ennek lényege, hogy a különböző forrásokból származó információkat integrálva, automatikusan és több csatornán keresztül nyújt tájékoztatást az utasok számára.
A földi és műholdas rendszerekre épülő központi adatbázis több háttérrendszer adatainak feldolgozása révén teszi hozzáférhetővé a menetrendi információkat, a vonatok aktuális helyzetének, esetleges késésének meghatározását, valamint a rendkívüli eseményekre vonatkozó tájékoztatást is. Az UTAS rendszer a elsődlegesen a mozdonyfedélzeti berendezésekről származó GPS koordinátákat, majd a központi forgalomirányítás és forgalomellenőrzés rendszerek adatait használja.
Az adatok percenkénti gyakorisággal frissülnek a rendszerben. Az előrejelzés kalkuláló motor a menetrendi adatokat összeveti a tényadatokkal, megállapítja a menetrendtől való eltérés mértékét, és a vonat következő állomásaira vonatkozóan várható érkezés és indulás időket kalkulál, a menetrendi keresőből tehát rögtön friss utastájékoztatási információhoz juthatunk.