Ha visszatekintünk úgy hat évvel ezelőttre, az okostelefonok felfutásának kezdeti időszakára, azt láthatjuk, hogy a Microsoft operációs rendszere futott minden negyedik smartphone-on, és a vállalat napról napra növelte részesedését. Egy szokványos Microsoft-modell, mondhattuk volna, egy újabb piac, ahová a redmondi vállalat betette a lábát, és meg sem áll a világuralomig.
Elveszített birodalom | Ebben az esetben azonban máshogy folytatódott a történet. Jött az iPhone-láz és az Android-őrület, a tengerentúlon hatalmas sikernek örvend a BlackBerry, Európában pedig a Symbian számít a legnépszerűbb okostelefon-rendszernek. Nézzük csak a tavalyi évet: a Microsoft bármilyen mobil megoldása csupán az okostelefonok 8,8 százalékán futott világszerte, ami 2008-hoz képest több mint öt százalékos csökkenést jelent. A globális dominanciához a piac 47,2 százalékát uraló Symbian áll a legközelebb, és a többi operációs rendszer is egyre népszerűbb - méghozzá a Microsoft kárára. A Research In Motion (RIM) által fejlesztett BlackBerryk négy százalékot javítva 20,8 százalékon végeztek 2009-ben, az Apple pedig 5,5 százalékos növekedés után 15,1 százalékos piaci részesedéssel zárta az előző évet.
Éppen ezért a redmondiak - saját megfogalmazásuk szerint - nagy dobásra készülődnek a Barcelonában megrendezett Mobile World Congress keretében. Maga Steve Ballmer mutatja be az "átnevezett és teljesen megújult telefonos operációs rendszert", amely könnyebbé teszi a PC-ről átküldött szöveges fájlok kezelését, egyszerűbb lesz vele a különböző irodai szoftverek használata, és a multimédiás képességek is javulnak, köszönhetően többek között a vállalat egyéb termékeivel (például az Xbox játékkonzolokkal és a Zune médialejátszókkal) történő fejlesztett együttműködésnek.
Egy rendszer nem csinál nyarat | Az elemzők, bár kíváncsian várják a bejelentést, úgy vélik, egy újratervezett operációs rendszer önmagában kevés. A legfontosabb teendők egyike, hogy a Microsoft mobil platformját újra vonzóvá tegyék, ráadásul ne csak a felhasználók, hanem az alkalmazásfejlesztők számára is. Az iPhone-okra már 140 ezer letölthető alkalmazást találhatunk az iTunes Store alatt, és a mobil Windowsokhoz képest csecsemőkorúnak számító Google Androidra is alkalmazások ezrei készültek el. Ehhez képest a Microsoft online mobilos szoftverboltjában körülbelül 800 alkalmazás szomorkodik. A Forrester Research elemzője, Charles Golvin szerint a Microsoft ezen a téren egyszerűen elfelejtette rendesen promotálni saját márkáját.
Más elemzők szerint a kiút egy, a piacon erős és fontos vállalat akvizíciójában kereshető. Megint mások valamilyen saját néven futó telefon megjelentetésében gondolkodnak, mint ahogy a Google is tette a Nexus One-nal, vagy épp valamelyik telefongyártóval kötött szoros, esetleg kizárólagos partnerségben látják a megoldást.
Az Envisioneering Group alapítója, Richard Doherty szerint a Microsoftnak egyértelműen "be kellene vásárolnia". Szerinte a legokosabb lépés a Palm akvizíciója lehetne; a vállalat könnyen kezelhető operációs rendszereiről volt híres éveken keresztül, majd viszonylagos gyengélkedés után a Pre és Pixi telefoncsaládokkal tért vissza a köztudatba. A másik célpont a már említett RIM lehet, bár ennek ellentmondhat, hogy a vállalatot egyfajta "kanadai kincsként" kezelik, és csak nagy nehézségek árán engednék ki az országból a vezetését.
Ezek és ehhez hasonló spekulációk kísérik tehát a Microsoft mai bejelentését - az akvizíciókkal kapcsolatos híreket a redmondi vállalat egyelőre cáfolta, és a két említett "célvállalat" képviselői sem nyilatkoztak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak