Az Ubuntu Edge mobil a közösségi finanszírozás rekordere lett, de a kívánt összeg még mindig nagyon messze van.
Féltávnál mi is megemlékeztünk a Canonical Ubuntu Edge projektjéről, és már akkor látszott, hogy a 32 millió dollár csak nehezen lehet meg 30 nap alatt. Sőt, mindez már induláskor is sejthető volt, de az benne volt a történetben, hogy az Ubuntu alapú mobilkészülék lehet az első olyan crowdfunding tétel, ami az összes addigi rekordot megdönti. Ez meg is történt: 6 nappal a lejárat előtt
az Indiegogo hivatalosan bejelentette, hogy a 10 267 000 ezer dollárt meghaladó összeggel az Ubuntu Edge a valaha volt legsikeresebb közösségi finanszírozási kampány.
Csúcsok csúcsa ■ Sokan persze nem tartják igazi eredménynek mindezt, mivel az eddigi csúcstartó, a 10 millió 260 ezer dollárt összegyűjtött
Pebble okosóra megvalósult, bár az ötletgazdák azóta is csak küzdenek az igények feldolgozásával és az elkészült órák kiküldésével. Az Indiegogo gyorsan összedobott egy infografikát az Ubuntu Edge eredményeiről, amiből kiderül, hogy a közel 10 és félmillió dollárt összesen 63 ország 22 ezer adakozója ajánlotta fel. A legtöbben az Egyesült Államokból, Németországból és Svédországból mutattak aktivitást, a legdrágább csomag pedig a 80 ezer dolláros opció volt, amit a Bloomberg vásárolt meg.
Az Ubuntu Edge eredményei
(a kép nagyítható)
Ha valamilyen csoda folytán mégis összejönne a fennmaradó 21 millió dollár, akkor a Canonical 40 ezer mobilt szállítana le 2014 májusáig. Ellenkező esetben azonban marad az elutalt összegek visszatérítése, és a tanulságok szorgos feljegyzése. Azokból ugyanis van jócskán: Mark Shuttleworth, a Canonical vezetője
a BBC-nek adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy a projekt körül kialakult felfokozott érdeklődés őket is meglepte, és ami még fontosabb: nem csak a mobiltelefon rajongók aktivizálták magukat, hanem befektetők és gyártók is érdeklődtek (különösen az Ázsiai térségből jött sok üzleti megkeresés). Shuttleworth szerint az Ubuntu Edge filozófiája most még túlságosan „meredek” a szolgáltatók számára, szerinte ez olyan,
„mintha legalább két évet ugrottunk volna előre az időben”.
Reklámnak tökéletes volt ■ A másik bökkenő a magas ár lehetett, hiszen a 600 dolláros vételár csak az első napon élt, onnantól kezdve a legalacsonyabb összeg 830 dollár volt. Csak két hét elteltével nyúltak hozzá és alakították át az ajánlatokat, de a 700 dollár (közel 160 ezer forint) így is húzósnak számít, még akkor is, ha tudjuk, hogy igényes, és erős készülékről van szó.
Shuttleworth még mindig reménykedik abban, hogy van esélye a kampánynak, de azzal mindenki egyetért, hogy legfeljebb akkor érhetik el a 32 milliót, ha több, nagy összegű támogatás fut be. Ha nem is lesz meg a cél, a Canonical elérte, hogy a fél világ a rekorder mobilról beszéljen, ami az Indiegogo eddigi csúcstartóját (
Scanadu Scout, 1 664 176 dollár) sokszorosan haladta meg. Az Ubuntu Edge kampánya augusztus 21-én zárul le.