Közös tulajdonú, ám az anyacégektől független stratégiával és árképzéssel dolgozó vállalatot alapított a Vodafone és a Tesco, amely virtuális mobilszolgáltatóként lép be a hazai piacra a jövő év elején.
A Tesco mobilszolgáltatóként sem ismeretlen más európai országokban, az angol, ír és szlovák "bevásárlók" már választhatnak az áruházlánc nevével fémjelzett mobiltelefonokat és tarifacsomagokat. A magyar Tesco Mobile azonban ezektől eltérően valódi MVNO, azaz virtuális mobilszolgáltató lesz, a végfelhasználók felé a negyedik, "teljes értékű" szolgáltatóként jelenik meg.
A nulladik percben ■ A Vodafone és a Tesco által alapított új vállalat cégbejegyzése a mai napon került a Cégbírósághoz, ezzel egy időben jelentette be mobilpiaci terveit a két vállalat - igaz, egy titkos forrásból egyesek már egy nappal korábban hírt adtak a közelgő eseményről.
A közös cégben 50-50 százalékos részesedéssel vesz részt a két alapító vállalat, ám az új résztvevő üzletileg, stratégiailag és pénzügyileg is függetlenként, azaz potenciális versenytársként száll be a hazai mobilversenybe.
A viszonylag szűkszavúan induló bejelentés önmagában csupán a közös cég létrejöttére és a mobilszolgáltatás elindításának időpontjára korlátozódott - ez egyébként a tervek szerint 2012 első negyedéve lesz. A kérdésekre válaszolva azért szerencsére kiderültek már részletesebb tények is.
Hanyas vagy? ■ Dr. Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke és
Gerry Gray, a Tesco áruházlánc magyarországi ügyvezető igazgatója egyaránt megerősítette az új cég elvi függetlenségét: elmondásuk szerint a stratégia alakításától az árversenyben elfoglalt pozíción át a termékpalettáig önálló döntési jogkörrel rendelkező vezetők állnak majd a vegyesvállalat élén. Beck szerint nem feltétlenül céljuk az sem, hogy az új szolgáltató új ügyfeleket toborozzon, hiszen már ma is több a mobil-előfizetés Magyarországon, mint ahányan itt laknak, "és másik országot egyelőre nem tervezünk meghódítani" - tette hozzá a Vodafone vezetője. A cél inkább a jó ideje megdermedt háromszor egyharmados felhasználói eloszlás újraosztása.
A végfelhasználók felé gyakorlatilag szintén száz százalékosan független szolgáltató képe látszik majd. Saját előhívóval rendelkeznek majd a Tesco Mobile ügyfelei, saját tarifacsomagok és ajánlatok között válogathatnak, és a számlázást is saját személyzet és infrastruktúra intézi majd. Természetesen a szervizt és egyéb ügyfélszolgálati teendőket a Vodafone szakemberei látják el, ám az anyacégen belül egy teljesen különálló részleget alkotnak majd, tehát ez is függetlennek tekinthető - az egyetlen, ami összeköti az új szolgáltatót a Vodafone-nal, az anyacég hálózatának használata lesz.
Az angol Tesco Mobile egyik aktuális akciója: itthon vajon hová lőnek?
A Tesco Mobile természetesen a kor követelményeinek megfelelve a hangszolgáltatások mellett mobil internetes megoldásokat is értékesít majd. A különféle szolgáltatások valamilyen formában összekötődnek majd a Tesco egyéb akcióival és programjaival, például a hűségkártyákkal is, amelyekből már több mint 1,3 millió lapul a hazai vásárlók zsebében. Arról viszont nem hangzott el hivatalos információ, céloz-e speciálisan valamilyen vásárlói szegmensre az új szolgáltató - ebben a kérdésben a külföldi példák sem segítenek, hiszen a szlovák Tesco Mobile főként az olcsó tarifákra és belépő szintű készülékekre specializálódott, míg a brit változatban a legfelsőbb szinteken is kínálnak készülékeket. Ezekben az országokban viszont nem a Vodafone a valódi szolgáltató partner, hanem az O2, ezért a hazai partnerség ma még egyedi a két vállalat kapcsolatában.