Az Apple legújabb táblagépének bejelentése óta már látható, hogy bár a megrögzött almahívők az iPad minire is rákattantak, az általános érdeklődés hűvösödik, a szakmai visszhangok pedig még kritikusabbak. Talán azért, mert az Apple most nem trendvezér, hanem egy olyan szegmensben próbál nagyot dobni, ahol már erős versenyzők csatáznak.
Tim Cook, az Apple vezetője állítólag még
Steve Jobs életében pedzegetni kezdte, hogy az iPad sikere nyomán a héthüvelykes kijelzővel szerelt eszközök kategóriájában is el kellene indítani egy almás logóval ellátott tabletet. Jobs viszont haláláig ragaszkodott ahhoz, hogy egy ilyen lépés nem lenne az Apple úttörő és agresszív viselkedéséhez méltó. Cook végül az idei év végére
átverekedte az iPad mini megjelentetését, de az első reakciók alapján lehetséges, hogy mégis Jobs tartózkodó magatartását kellett volna folytatni.
Hoppon maradt hódító ■ Az iPad mini persze a szokásos tömegjelenetek kíséretében debütált az amerikai boltok egy részében, ám érdekes jel volt már az is, hogy az eddigi éjféli boltnyitások helyett mindenhol a megszokott reggeli munkarendben kerültek polcokra a töpörített almás táblák. Amerika egyes részein, valamint az első körben érdekelt nemzetközi piacokon is jóval túlbecsülték az érdeklődést. Japánban csak pár százan várakoztak a hivatalos tokiói kereskedés előtt, de a legnagyobb pofont az Apple saját "szülővárosában", Palo Altoban kapta, ahol alig ötvenen ácsorogtak a bolt előtt, amelyben ennél jóval több eladó készült a végül meg nem jelenő tömegre.
A héthüvelykes csatatér vezérei:
iPad mini, Nexus 7, Kindle Fire HD, Galaxy Tab 2 7.0 Bár az első szakmai kritikák nem temetik egyértelműen az iPad minit, egyes jellemzőivel kapcsolatban mindegyikük határozottan kiáll amellett, hogy az Apple bizony túlhaladott technológiákat, 2012 végén már gyengének számító elemeket használ. A legtöbb kritika viszont az Apple stratégiájával kapcsolatos, a vállalatnak felróják, hogy míg a tízhüvelykes tabletek piacára elsőként érkezett, és ezért ott azóta is szinte mindent megtehet, a héthüvelykes szegmenshez túl későn nyúlt. Ahogy egy frappáns blogbejegyzés fogalmaz: "Az Apple azt hitte, hogy az első iPadhez hasonlóan most is egy lakatlan kontinenst kell meghódítania. Ehelyett most kell ráébrednie, hogy nagyon is lakott földrészről van szó, a lakók pedig már jóval többek, mint primitív vademberek".
Elkésett magabiztosság ■ A fenti idézet kifejezetten jól megvilágítja, amit sokan már
az iPad mini megjelenése előtt jósoltak. Az Apple minden bizonnyal megirigyelte a héthüvelykes tabletek jelentős előretörését, és ugrott a jónak tűnő prédára, azonban nem vette figyelembe, hogy itt már jól bejáratott versenyzők osztották fel maguk között a piacot.
Az iPad mini internetes viccek és mémek százait ihlette Persze az Apple-nek meglenne az ereje ahhoz, hogy egy ilyen közegbe is üstökösként csapódhasson be, ehhez azonban le kellett volna szállni a magas lóról. A héthüvelykes piac "legmenőbb" gyártói,
a Kindle Fire-rel bankot robbantó Amazon vagy
a Nexus 7-tel saját néven is megjelenő Google ugyanis a kisebb méret mellett kifejezetten padlóközeli árakat határoztak meg. Ezzel ráadásul nem feltétlenül jártak gyengébb hardverek vagy kompromisszumok: igaz, egy Nexus 7 vagy egy Kindle Fire elején nem Retina Display kijelző villog, mégis az első generációs modellek sem voltak elavultak, az idei ráncfelvarrás után pedig kifejezetten izmos az aktuális héthüvelykes felhozatal.
Ehhez képest az Apple a kritikusok szerint nem csinált mást, mint az egy generációval korábbi nagy iPad (az iPad 2) hardverét bezsúfolta egy kisebb házba, viszont az így már nem túl naprakésznek számító eszközt az általános Apple-gyakorlatnak megfelelő borsos áron igyekszik eladni. A héthüvelykes tabletre vágyó vevők nagy része viszont már vásárolt valamilyen egyéb modellt, vagy most választ olyat, amely ár és felszereltség terén is lepipálja az iPad minit. Az elemzők szerint sokatmondó, hogy minden eddigi iPad start első hétvégéjén hárommillió darab fölötti eladásokat jelentettek, most pedig körülbelül kétmillióra küzdheti fel magát a mini első két napos forgalma. Hogy ez hosszabb távon milyen átrendeződést jelent a szegmensben, persze nem tudható biztosan, hiszen azért itt is akad jócskán, aki az almás logóért hajlamos több pénzt adni, ám épp a héthüvelykes piac árérzékenyebb működése miatt valószínűbb, hogy az iPad mini itt csak egy játékos lesz a sok közül.
A listában a Magyarországon is elérhető, legnépszerűbb modellek szerepelnek Miben reménykedhet az Apple? Egyrészt a világszintű forgalmazásban mindenképpen, ezzel ugyanis az egyik nagy riválist mindenképpen hátrébb szoríthatja. Az Amazon ugyanis, mivel saját szolgáltatásaihoz köti a Kindle Fire tabletet, csak Amerikában forgalmazza, míg az iPad mini szép lassan megjelenik az összes kontinensen. A Google viszonteladói hálózata még szintén nem olyan szintű (sem erőben, sem elterjedtségben), mint ahány Apple képviselet és bolt hirdeti majd az iPad minit. A kereskedelmi infrastruktúra mellett viszont a legtöbb piacon ott a webes rendelés egyre népszerűbb gyakorlata, ráadásul az árérzékeny felhasználók sokkal inkább hajlamosak az interneten néhány perccel vagy órával tovább keresgélni, mint kényelmesen leballagni egy Apple Store-ba...