A tavalyi év volt az első, amely már érezhetően bebizonyította: a táblagép nem egyenlő az iPaddel. Az Apple miniatürizált megoldása még mindig siker, de már nem akkora, közben pedig a cég fejére nőtt több versenytárs is.
2012 elején még jóval könnyebb feladat lett volna összeállítani egy cikket a megelőző év táblagépes piacáról. Adott volt az aktuális iPad, amely kváziszabványként, státuszszimbólumként, alapvetésként szerepelt a köztudatban, és persze mindez az eladásokon is meglátszott. Az összes többi gyártó hiába hozott ki ígéretes, esetenként az Apple tableténél is sokkal jobban használható modelleket, a szakadékot nem sikerült átugrani, legfeljebb óvatosan szűkíteni. Most viszont már teljes nyugalommal lehet leírni, hogy valóban sokszereplőssé vált a tabletpiac, sokan támadnak sokfelől és sokféleképpen az iPadekre.
(forrás: IDC) A király még a trónon ül ■ Természetesen az Apple-t temetni még mindig korai lenne. Az iPadek tabletpiaci részesedése 2012 harmadik negyedéve alapján még mindig 50 százalék fölött járt, bár lassan, de biztosan olvadt és olvad azóta is. A retina kijelzős "új iPad" (tehát tulajdonképpen az iPad 3) azonban túl jól sikerült: más szereplők múltjából már ismerős lehet az elsőre édesnek tűnő csapda, lásd a szoftverpiacon a Windows XP vagy az Office 2003 / 2007 sikerét. A tavaly ősszel bejelentett iPad mini indulása épp ezért már
nem kirobbanóra, csak szimplán jóra sikerült, ami az Apple eddigi gyakorlatához képest bizony harmatos (meg is érezte a divatfaktor csökkenését a gyártó,
még a tőzsdén is). A tömörített iPaddel a legtöbbeknek az volt a problémája, hogy hiába próbálta követni a 7-8 hüvelykes tabletek új divatját, ha az ára a versenytársakhoz képest maradt az egekben, és bizony műszakilag is erősen túlhaladott volt már a megjelenése napján.
No meg az sem elhanyagolható marketing-tény, hogy az eddigi trend-diktátor idén trendkövető pozícióba kényszerült. Az újkori táblagépek piacát gyakorlatilag évek óta formáló iPadek kora tavaly véget ért, a tanítványok sok tekintetben túlnőtték a mestert, még akkor is, ha ehhez a növekedéshez éppenséggel zsugorodni kellett.
Tűz hét hüvelyken ■ A trendrobbantót Kindle Fire néven az Amazon dobta piacra még 2011-ben, és a 199 dolláros eszköz durván megtorpedózta az Apple hajóját. Amit az első héthüvelykes tabletek, például a legelső Samsung Galaxy Tab nem tudott elérni, ez az árgerilla megtette. Igaz, hogy az Amazon a hardveren nem keresett épp fényesen (egyes elemzések szerint vesztett is rajta), ám a felhasználókat magához kötő ökoszisztéma miatt szolgáltatásokból és alkalmazásokból bőven megtermeli a profitját. Annyira jól működött a Fire-modell, hogy
idén jött az új generáció, több taggal is.
Amazon Kindle Fire HD és Google Nexus 7: felkavarták a nem is álló vizet A Fire második generációja ugyanúgy héthüvelykes kijelzővel érkezett, ám az ára még barátibb, 159 dollár. Emellett viszont az igényesebbeknek ott a Fire HD, amely a nagyobb felbontású kijelzővel és microHDMI csatlakozóval a kistáblák világába is a nagyokra jellemző prémium funkciókat vitt. Akinek pedig mindez nem elég, vehet 8,9 hüvelykes változatot is ultra erős, 1920x1200 képpontos kijelzővel, 4G chippel, kétharmadannyiért, mint egy hasonló kiépítésű iPad 3. Érthető, hogy felbolydult a piac, a kisebb kijelzőben egyre többen láttak fantáziát.
Többek között maga a Google is, amely az Asus értő gondoskodására bízta saját tabletjének elkészítését. A Nexus 7-et ugyan nem sikerült olyan szinten jóárasítani, mint az Amazon modelljét, ám a 249 dolláros, 16 gigabájt háttértárral rendelkező modell első készlete
egyetlen hét alatt fogyott el minden raktárból. A Google saját neve presztizst, a legújabb Android rendszer pedig szakmai versenyelőnyt adott a tabletnek, amely azóta is közkedveltnek számít.
A kisebb táblák versenyében is indul persze több (ezen a téren) feltörekvő gyártó, mi például
a Huawei MediaPad 7 Lite modellt próbáltuk ki, amely valóban kissé szerényebb teljesítméyre képes a piacvezetők megoldásainál, ám pénztárcakímélő alternatívaként megállta a helyét.
Nagyok és ügyesek ■ A 9-10 hüvelyk környéki felhozatal még színesebbnek tűnt, mivel természetesen itt már nem (csak) árban, hanem hardveres újításokban, szolgáltatásokban, extrákban mérik a sikert. A Samsung tavaly táblagépre is átültette a Note "phablet" érintőtollas kezelését, a Galaxy Note 10.1 tesztünk alapján
izmos, sokoldalú és különleges eszköz mindazoknak, akik képesek kihasználni.
A "fekete vagy fehér téglalap" sztereotípia elleni küzdelemért a
Sony Xperia Tablet S kaphatná a Bitport képzeletbeli díját: a lekerekített és hajtott formákra épülő táblagép ugyan kissé borsos áron került boltokba, ám a csinos borítás mellett cseppmentes borítás, biztonságos vendégprofil, és csodaszép BRAVIA kijelző is megéri az árát.
Az üzleti tabletek között Androidos készülékkel tűnt fel a Fujitsu is, amely korbban csak Windows 7-es próbálkozással volt jelen a piacon. A
Stylistic M532-t ugyan egyelőre nem faragták olyan erősen és kiélezetten munkára, mint a Cisco dicstelen véget ért Cius tabletét vagy a ThinkPad Tabletet, de aki az öltöny mellé nem csillogó-villogó konzumer kütyüt hordana magával, nyugodt szívvel választhatja ezt a modellt.
Itt is akadt persze bőven feltörekvő versenyző: a korábban főleg navigációs eszközöket gyártó WayteQ
xTAB-100s modelljét próbálgatva ismét egyértelművé vált, hogy némi teljesítmény-visszanyesés fejében akár belépő szint közelébe is leeshet egy tízhüvelykes táblagép ára.
Hibridek és ablakok ■ A tablet azonban tavaly már nem csak egy vékony táblát jelentett: az Asus első Transformer modellje szép lassan gyártók tucatjait ihlette meg arra, hogy valamilyen felcsatolható billentyűzettel, dokkolóval lássa el saját modelljeit is. Persze a gyakorlatot még mindig az Asus csinálja a legstílusosabban, a billentyűzetet és tapipadot egyesítő dokkolóban egy kiegészítő akkumulátor is található, amely akár 14-15 órára is növelheti az eszköz üzemidejét. A gyártó épp az év végén mutatkozott be egy elég népes eszköz-seregletet, amelyben
androidos és windowsos hibrid tableteket is találhatunk. Közülük a Windows 8-as
VivoTab már járt is tesztlaborunkban, és jelesre vizsgázott. A hibridizmus egy új formája is hódít az Asusnál, mégpedig a telefont tablettel összeborító PadFone képében: az ötletes megoldásból
tavaly a második generáció készült el.
Nem jutott viszont el Magyarországra tavaly a Microsoft sajátmárkás tablet-hibridje, a Surface. Egyelőre még pontatlan információ sincs arra nézve, mikor kerül hozzánk közelebb a windowsos táblagép, amelyből egyelőre nemzetközi szinten is csak a Windows RT-s modell került boltokba - ráadásul már kritikát is kapott, mivel sokaknál
gyorsan elrongyolódik a hajlékony kiegészítő billentyűzet.
Az idei évben a legóvatosabb jóslatok szerint is igazi hibrid-invázió várható, még összébb mosódnak a tablet és a notebook közötti határok. Ugyan tavaly mutatták be, de 2013-ban hódíthat a 360 fokban kihajtható érintőképernyővel rendelkező Lenovo Yoga vagy a Dell keretben megfordítható képernyőjű XPS 12 modellje. Az Apple állítólag retina kijelzős iPad minivel javítana a tavalyi osztályzaton, a Microsoft egyre több gyártóval karöltve jelentet meg Windows 8-as és Windows RT-s tableteket, miközben folytatódik a "kicsik" harca: egyes vélemények szerint az idén eladott táblagépek 60 százaléka 8 hüvelyk alatti.