Elkerülhetetlen folyamat az okostelefonok beszivárgása a vállalati környezetbe. Van, ahol irányítottan, máshol tűzoltás-jelleggel kezelik az új eszközök megjelenését. Milyen a mobil eszközök helyzete manapság a cégeknél, és mik a legfontosabb buktatók?
A nemzetközi trendek alapján a munkáltatók, illetve a vállalati informatikai döntéshozók többnyire túlléptek már az elutasítás fázisán. A Forrester augusztusi, vállalati mobilpiacról szóló jelentése is azt mutatja, hogy egyre több okostelefon kerül be hivatalosan is a belső céges rendszerekbe. Ez azonban felvet egy sor olyan új problémát, amellyel a vállalati hálózat biztonsága és hatékonysága érdekében meg kell birkózni.

Sok mobil rendszert győz | Az új készülékek gyakran nem működnek tökéletesen együtt a belső hálózatokkal, protokollokkal vagy épp szoftverekkel. Ha pedig a telefonokat nem belső használatra választották, akkor gyakran funkcionalitásuk, esetleges biztonsági felszereltségük sem teljesíti a vállalati elvárásokat. Ezért tehát szükség van valamilyen központi megoldásra, kifejezetten a mobil eszközök kezelésére: olyan felügyeletre, amely a hardverek és mobil operációs rendszerek lehető legszélesebb körét támogatja.

A Forrester által megkérdezett (nemzetközi) vállalatok felében már működik valamilyen központi menedzsment a mobil eszközökre. A legmegbízhatóbb megoldásnak a felügyeleti oldal továbbra is a BlackBerry készülékeket és az őket kezelő BlackBerry Enterprise Servert tartják, a csaknem 500-féle beállítási lehetőséggel és szabályzattal. A kutatás szerint azon vállalatok között, akik már központilag kezelik a mobilokat, tízből hét a Research In Motion megoldásait részesíti előnyben.

Természetesen több vállalat esetében nem kizárólagos a BlackBerryk uralma: a cégek 41 százaléka rendelkezik olyan menedzsment-rendszerrel, amely támogat Windows Mobile alapú eszközöket, és 21 százalék képes az iPhone-ok kezelésére. A Windows Embedded CE operációs rendszert és a Palm OS-t egyaránt 12, a webOS-t 8, a Symbiant pedig 7 százalékuk képes központilag kezelni.

Terjed a mobilos multikulti | Emellett érdekes az a növekvő arány is, hány vállalat engedi a dolgozók saját mobiltelefonjainak használatát céges környezetben, vállalati erőforrásokon keresztül: augusztusban a vizsgált cégek 56 százaléka volt ilyen téren engedékeny. Ez viszont azt jelenti, hogy még azok a cégek is a menedzsment-rendszerük változtatására, vagy bővítésére kényszerülnek, akik a BlackBerryket már központilag kezelik. Érkeznek az iPhone-ok és az Androidos csodák, amelyekkel a kollégák a céges Wi-Fi hálózatra csatlakoznak, e-maileznek a vállalat Exchange szerverén keresztül, és megannyi egyéb olyan tevékenységet folytatnak, amelyek veszélyeztethetik a biztonságot vagy a rendszer stabilitását. Ehhez pedig két "dolog" szükséges: egyrészt friss, naprakész tudással rendelkező személyzet, akik ismerik a legújabb mobil eszközöket és operációs rendszereket, másrészt pedig olyan - gyakran harmadik fél által gyártott - mobil-menedzsment megoldás, amely nem csupán egy gyártó vagy egyfajta operációs rendszer kezelésére képes.

Az elemzésben kitérnek arra, mik a legfontosabb elvárások egy mobil-menedzsment megoldás felé. A felmérésre adott válaszok alapján a legfontosabb funkciók a következők:
· Központi konfiguráció: a céges és céges feladatokra használt mobil eszközök operációs rendszerének, működésének, és alkalmazásainak központi beállítása, akár vállalati szegmensek, dolgozói csoportok szerinti sablonok alapján.
· Teljes körű biztonsági rendszer: az egyik legfontosabb tényező, melyen belül többek között a céges jelszavak és kódok védelmét, a céges erőforrások kezelésének jogosultságát, valamint az adatok titkosítását emelték ki a válaszadók.
· Könnyen átlátható központi konzol: olyan felület, ahol egy helyen látható és kezelhető a vállalati mobil flotta.
- Valós idejű lehetőségek: igény van arra is, hogy bármilyen mobilos probléma azonnal látható legyen az adminisztrátor számára, valamint olyan funkciók, amellyel akár távirányítással helyrehozhatóak bizonyos hibák.
· Készletkezelés és riportolási funkciók: a válaszadók nagy része olyan megoldást szeretne, amelyből könnyen és gyorsan összeállíthatók a készülékekre, operációs rendszereikre, vagy épp a vállalati alkalmazásokra és azok használatára vonatkozó jelentések.
· Szoftverfrissítés és központi telepítés: olyan képességek, amelyek lehetővé teszik az új mobilos alkalmazások távoli, akár kötegelt telepítését, az operációs rendszerek frissítését.
· Skálázhatóság: természetesen egyre nagyobb igény van olyan megoldásokra, amelyek mind a felhasználószámot, mind pedig a kezelhető készüléktípusok, operációs rendszerek tekintetében folyamatosan bővíthetőek.

A legfontosabb mobil-menedzsment gyártók,
és a termékeik által lefedett területek


Aki kimarad, lemarad | Úgy tűnik, azok a vállalatok is felismerték már a központi mobil-menedzsment szükségességét, akik erre eddig nem fordítottak különösebb figyelmet: a megkérdezettek közül gyakorlatilag mindenki tervezte ilyen megoldás munkába állítását. Akik pedig már rendelkeznek ilyen rendszerrel, folyamatosan keresik a fejlesztési irányokat. A felmérés szerint a közeljövőben a BlackBerry, az iOS és az Android lesz a három legfontosabb "megcélzott" operációs rendszer, ellenben a hamarosan érkező újdonságok közül kevesen említették a Windows Phone 7-et, az új Symbian verziókat és a MeeGo-t. Arra pedig a válaszadók még nem készülnek, hogy a vállalati PC-k és mobil eszközök közös menedzsment megoldást kapjanak, a vélemények szerint egy ilyen konvergens központi eszközkezelés még évekig várat magára.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.