Elkerülhetetlen folyamat az okostelefonok beszivárgása a vállalati környezetbe. Van, ahol irányítottan, máshol tűzoltás-jelleggel kezelik az új eszközök megjelenését. Milyen a mobil eszközök helyzete manapság a cégeknél, és mik a legfontosabb buktatók?
A nemzetközi trendek alapján a munkáltatók, illetve a vállalati informatikai döntéshozók többnyire túlléptek már az elutasítás fázisán. A Forrester augusztusi, vállalati mobilpiacról szóló jelentése is azt mutatja, hogy egyre több okostelefon kerül be hivatalosan is a belső céges rendszerekbe. Ez azonban felvet egy sor olyan új problémát, amellyel a vállalati hálózat biztonsága és hatékonysága érdekében meg kell birkózni.
Sok mobil rendszert győz | Az új készülékek gyakran nem működnek tökéletesen együtt a belső hálózatokkal, protokollokkal vagy épp szoftverekkel. Ha pedig a telefonokat nem belső használatra választották, akkor gyakran funkcionalitásuk, esetleges biztonsági felszereltségük sem teljesíti a vállalati elvárásokat. Ezért tehát szükség van valamilyen központi megoldásra, kifejezetten a mobil eszközök kezelésére: olyan felügyeletre, amely a hardverek és mobil operációs rendszerek lehető legszélesebb körét támogatja.
A Forrester által megkérdezett (nemzetközi) vállalatok felében már működik valamilyen központi menedzsment a mobil eszközökre. A legmegbízhatóbb megoldásnak a felügyeleti oldal továbbra is a BlackBerry készülékeket és az őket kezelő BlackBerry Enterprise Servert tartják, a csaknem 500-féle beállítási lehetőséggel és szabályzattal. A kutatás szerint azon vállalatok között, akik már központilag kezelik a mobilokat, tízből hét a Research In Motion megoldásait részesíti előnyben.
Természetesen több vállalat esetében nem kizárólagos a BlackBerryk uralma: a cégek 41 százaléka rendelkezik olyan menedzsment-rendszerrel, amely támogat Windows Mobile alapú eszközöket, és 21 százalék képes az iPhone-ok kezelésére. A Windows Embedded CE operációs rendszert és a Palm OS-t egyaránt 12, a webOS-t 8, a Symbiant pedig 7 százalékuk képes központilag kezelni.
Terjed a mobilos multikulti | Emellett érdekes az a növekvő arány is, hány vállalat engedi a dolgozók saját mobiltelefonjainak használatát céges környezetben, vállalati erőforrásokon keresztül: augusztusban a vizsgált cégek 56 százaléka volt ilyen téren engedékeny. Ez viszont azt jelenti, hogy még azok a cégek is a menedzsment-rendszerük változtatására, vagy bővítésére kényszerülnek, akik a BlackBerryket már központilag kezelik. Érkeznek az iPhone-ok és az Androidos csodák, amelyekkel a kollégák a céges Wi-Fi hálózatra csatlakoznak, e-maileznek a vállalat Exchange szerverén keresztül, és megannyi egyéb olyan tevékenységet folytatnak, amelyek veszélyeztethetik a biztonságot vagy a rendszer stabilitását. Ehhez pedig két "dolog" szükséges: egyrészt friss, naprakész tudással rendelkező személyzet, akik ismerik a legújabb mobil eszközöket és operációs rendszereket, másrészt pedig olyan - gyakran harmadik fél által gyártott - mobil-menedzsment megoldás, amely nem csupán egy gyártó vagy egyfajta operációs rendszer kezelésére képes.
Az elemzésben kitérnek arra, mik a legfontosabb elvárások egy mobil-menedzsment megoldás felé. A felmérésre adott válaszok alapján a legfontosabb funkciók a következők:
· Központi konfiguráció: a céges és céges feladatokra használt mobil eszközök operációs rendszerének, működésének, és alkalmazásainak központi beállítása, akár vállalati szegmensek, dolgozói csoportok szerinti sablonok alapján.
· Teljes körű biztonsági rendszer: az egyik legfontosabb tényező, melyen belül többek között a céges jelszavak és kódok védelmét, a céges erőforrások kezelésének jogosultságát, valamint az adatok titkosítását emelték ki a válaszadók.
· Könnyen átlátható központi konzol: olyan felület, ahol egy helyen látható és kezelhető a vállalati mobil flotta.
-
Valós idejű lehetőségek: igény van arra is, hogy bármilyen mobilos probléma azonnal látható legyen az adminisztrátor számára, valamint olyan funkciók, amellyel akár távirányítással helyrehozhatóak bizonyos hibák.
· Készletkezelés és riportolási funkciók: a válaszadók nagy része olyan megoldást szeretne, amelyből könnyen és gyorsan összeállíthatók a készülékekre, operációs rendszereikre, vagy épp a vállalati alkalmazásokra és azok használatára vonatkozó jelentések.
· Szoftverfrissítés és központi telepítés: olyan képességek, amelyek lehetővé teszik az új mobilos alkalmazások távoli, akár kötegelt telepítését, az operációs rendszerek frissítését.
· Skálázhatóság: természetesen egyre nagyobb igény van olyan megoldásokra, amelyek mind a felhasználószámot, mind pedig a kezelhető készüléktípusok, operációs rendszerek tekintetében folyamatosan bővíthetőek.
A legfontosabb mobil-menedzsment gyártók,
és a termékeik által lefedett területek
Aki kimarad, lemarad | Úgy tűnik, azok a vállalatok is felismerték már a központi mobil-menedzsment szükségességét, akik erre eddig nem fordítottak különösebb figyelmet: a megkérdezettek közül gyakorlatilag mindenki tervezte ilyen megoldás munkába állítását. Akik pedig már rendelkeznek ilyen rendszerrel, folyamatosan keresik a fejlesztési irányokat. A felmérés szerint a közeljövőben a BlackBerry, az iOS és az Android lesz a három legfontosabb "megcélzott" operációs rendszer, ellenben a hamarosan érkező újdonságok közül kevesen említették a Windows Phone 7-et, az új Symbian verziókat és a MeeGo-t. Arra pedig a válaszadók még nem készülnek, hogy a vállalati PC-k és mobil eszközök közös menedzsment megoldást kapjanak, a vélemények szerint egy ilyen konvergens központi eszközkezelés még évekig várat magára.