Lelassultak az idén az érintés nélküli (NFC) technológián alapuló fizetésekkel és az egyéb mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos projektek Európa-szerte. Erre figyelmeztetnek a piaci elemzők, akik úgy vélik, hogy a mobilszolgáltatóknak legkésőbb 6-9 hónapon belül lépniük kell, ha nem akarnak lemaradni.
Alig egy éve soha nem látott lelkesedéssel fogtak neki NFC-s projektjeik megvalósításának az európai szolgáltatók, főként a Google pénztárca kezdeményezésének a hírére, hogy mielőbb megszerezzék a maguk szeletét a mobiltárca tortájából – írja a Fierce Wireless Europe. A folyamat azóta lassulni látszik, az egyik ismert társulás, a hollandiai Sixpack szövetség időközben meg is szűnt, az a brit vállalkozás pedig, amely egyelőre „Project Oscar” munkanéven működik, épp csak most tudta megszerezni az Európai Unió jóváhagyását két fejlesztéséhez. Ezzel egyidejűleg a Google Wallet pedig még nem igazán hagyott komoly nyomokat Európában.



Még kevés az NFC-képes eszköz
Igaz ugyanakkor az is, hogy a szolgáltatás egyik alapját adó NFC-képes okostelefonok penetrációja még mindig túl alacsony a szolgáltatás széles körű elfogadottságához – ismeri el a Gartner egyik elemzője. Előrejelzések szerint az idén 93 millió NFC-képes készülék találhat gazdára a világon, jövőre ennek a duplája várható. Még távolabbi kilátások szerint 2016-ra érheti el az 50 százalékot az ilyen képességekkel felszerelt készülékek aránya az okostelefonok piacán. A szakértő hozzáteszi még: Japánt leszámítva a piacok többségén még nem eléggé fejlett a szolgáltatáshoz szükséges ökoszisztéma sem.

A Gartner előrejelzése szerint az idén Nyugat-Európában az NFC-felhasználók száma 22,8 millió lesz, a mobilfizetések tranzakciós értéke pedig az NFC-t és az egyéb lehetőségeket is belevéve együttesen legfeljebb 15,7 milliárd eurót érhet el.

Pozitív példák
Vannak azonban már pozitív példák is. A francia Cityzi  nevű szolgáltatás, amely  a France Telecom, a Bouygues Telecom, az SFR és az NRJ Mobile összefogásából jött létre ez év júniusáig több, mint egymillió NFC-s okostelefont adott el a francia fogyasztóknak. Feljövőben a német mPass szolgáltatás is, amely minden ottani mobilelőfizető számára elérhető. Emellett számos egyéb németországi kezdeményezés is gyümölcsözőnek ígérkezik. Ilyen a MasterCard szövetsége néhány szolgáltatóval, köztük a Deutsche Telekommal vagy az Everything Everywhere-rel (EE)l, vagy Nagy-Britanniában a Quick Tap, amelyben az Orange és a Barclaycard működik együtt.

Mindezek mellett az elemzők figyelmeztetik a mobilszolgáltatókat arra, hogy ne hagyják elveszni a pillanatot, különben ők vesztik el az irányító szerepet az NFC-alapú szolgáltatások piacán, különösen annak mobiltárca szegmensében. Az ugyancsak amerikai ABI Research egyik elemzője szerint 6-9 hónapon belül lépniük kell az operátoroknak, ha nem akarják előnyhöz juttatni a rivális PayPal, Amazon és egyéb, QR-kódon vagy más technológián alapuló megoldásokat.

Az elemző cég szerint az operátorok egyik fő problémája, hogy még mindig nem tudják, hogyan árazzák be a szolgáltatást. A másik a kereskedőkkel függ össze, amelyek még nincsenek igazán meggyőzve az NFC megkerülhetetlenségéről, és szeretnék elkerülni vagy legalább korlátozni az ezzel kapcsolatos tranzakciós díjakat – állítják a szakértők. Ez utóbbit támasztja alá az NFC Times egyik legutóbbi jelentése, amelyben az olvasható, hogy az egyik legnagyobb kiskereskedelmi csoportnak számító brit Tesco a biztonsággal kapcsolatos fenntartásai miatt még mindig nem kötelezte el magát a technológia mellett, annak ellenére sem, hogy egyébként 34 szigetországi üzletében már folyik a mobiltárca tesztüzeme.

Nem mindenki gondolja azonban így a brit kereskedelemben sem. A Tier1 szövetségben együttműködik az ottani McDonald's, Starbucks hálózat és a Marks & Spencer. Franciaországban a Cityzi szolgáltatásai már élesben működnek Nizzában, Strasbourgban és Caenben, további 12 városban pedig tesztelik a rendszert.



Hazai helyzet  
Nem aggódik a mobilszolgáltatók elemzők által vélelmezett térvesztése miatt Pukler Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke. A téma kapcsán a Bitport megkeresésére elmondta, hogy mindaddig, amíg az NFC-technológián belül a SIM-kártyára épülő megoldás számít a legbiztonságosabbnak, a mobilszolgáltatók megkerülhetetlenek. Mint ismeretes, a mobiltelefonokba költöző bank- és hűségkártyákat, kuponokat az egyedi, személyes kóddal rendelkező SIM-kártya védi meg az illetéktelen használattól. Az érintésmentes tranzakciókra számos egyéb megoldás, például SD-kártyás is létezik, de utóbbiakat már mind sikerült feltörni, míg a SIM-kártyásat nem.

Itthon is megindult a tapogatózás az NFC kihasználására
Elstartolt a Google mobil pénztárcája
Együtt népszerűsítik a mobil tárcát a szolgáltatók

Mint már többször is megírtuk Magyarországon jövőre tervezik a mobiloperátorok az NFC-alapú szolgáltatások kereskedelmi célú beindítását, már zajlanak az ezzel kapcsolatos tesztüzemek. Eleinte korlátozott számú ügyfélnek teszi majd lehetővé a három mobilszolgáltató, illetve a projektekbe bekapcsolódó bankok és a hűségkártyákat üzemeltető társaság(ok), hogy a telefonokra letöltsék a mobilos bankkártyát. Ezzel az érintett ügyfelek a leolvasó terminálokon, vagy a bárhol a világon meglévő hasonló PayPass terminálokon tudnak majd fizetni. Itthon a részt vevő bankok jóvoltából ilyenek vannak már egyebek mellett a Spar áruházakban vagy a McDonald’s egyes éttermeiben – mondja Lakatos Péter, a Vodafone Magyarország vezérigazgatóhelyettese. Hozzáteszi: "a rendszert a későbbiekben ki lehet terjeszteni az összes ügyfélre. Nagy álmunk, hogy az áruházi fizetés és a pontgyűjtés mellett a jövőben ilyen módon lehessen mondjuk közlekedési jegyeket is vásárolni."

A Telenor ez év nyarán választotta ki jövendő mobiltárca projektjének szakmai partnereként az Állami Nyomdát, amely tavaly kezdte meg a technológia biztonságos működését garantáló TSM (Trusted Service Manager) rendszerének kialakítását. A két cég között egyelőre folynak még az éles üzemmel kapcsolatos tárgyalások.

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.