Lelassultak az idén az érintés nélküli (NFC) technológián alapuló fizetésekkel és az egyéb mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos projektek Európa-szerte. Erre figyelmeztetnek a piaci elemzők, akik úgy vélik, hogy a mobilszolgáltatóknak legkésőbb 6-9 hónapon belül lépniük kell, ha nem akarnak lemaradni.
Alig egy éve soha nem látott lelkesedéssel fogtak neki NFC-s projektjeik megvalósításának az európai szolgáltatók, főként
a Google pénztárca kezdeményezésének a hírére, hogy mielőbb megszerezzék a maguk szeletét a mobiltárca tortájából – írja a
Fierce Wireless Europe. A folyamat azóta lassulni látszik, az egyik ismert társulás, a hollandiai Sixpack szövetség időközben meg is szűnt, az a brit vállalkozás pedig, amely egyelőre „Project Oscar” munkanéven működik, épp csak most tudta megszerezni az Európai Unió jóváhagyását két fejlesztéséhez. Ezzel egyidejűleg a Google Wallet pedig még nem igazán hagyott komoly nyomokat Európában.
Még kevés az NFC-képes eszköz ■ Igaz ugyanakkor az is, hogy a szolgáltatás egyik alapját adó NFC-képes okostelefonok penetrációja még mindig túl alacsony a szolgáltatás széles körű elfogadottságához – ismeri el a Gartner egyik elemzője. Előrejelzések szerint az idén 93 millió NFC-képes készülék találhat gazdára a világon, jövőre ennek a duplája várható. Még távolabbi kilátások szerint 2016-ra érheti el az 50 százalékot az ilyen képességekkel felszerelt készülékek aránya az okostelefonok piacán. A szakértő hozzáteszi még: Japánt leszámítva a piacok többségén még nem eléggé fejlett a szolgáltatáshoz szükséges ökoszisztéma sem.
A Gartner előrejelzése szerint az idén Nyugat-Európában az NFC-felhasználók száma 22,8 millió lesz, a mobilfizetések tranzakciós értéke pedig az NFC-t és az egyéb lehetőségeket is belevéve együttesen legfeljebb 15,7 milliárd eurót érhet el.
Pozitív példák ■ Vannak azonban már pozitív példák is.
A francia Cityzi nevű szolgáltatás, amely a France Telecom, a Bouygues Telecom, az SFR és az NRJ Mobile összefogásából jött létre ez év júniusáig több, mint egymillió NFC-s okostelefont adott el a francia fogyasztóknak. Feljövőben
a német mPass szolgáltatás is, amely minden ottani mobilelőfizető számára elérhető. Emellett számos egyéb németországi kezdeményezés is gyümölcsözőnek ígérkezik. Ilyen a MasterCard szövetsége néhány szolgáltatóval, köztük a Deutsche Telekommal vagy az Everything Everywhere-rel (EE)l, vagy Nagy-Britanniában a
Quick Tap, amelyben az Orange és a Barclaycard működik együtt.
Mindezek mellett az elemzők figyelmeztetik a mobilszolgáltatókat arra, hogy ne hagyják elveszni a pillanatot, különben ők vesztik el az irányító szerepet az NFC-alapú szolgáltatások piacán, különösen annak mobiltárca szegmensében. Az ugyancsak amerikai ABI Research egyik elemzője szerint 6-9 hónapon belül lépniük kell az operátoroknak, ha nem akarják előnyhöz juttatni a rivális PayPal, Amazon és egyéb, QR-kódon vagy más technológián alapuló megoldásokat.
Az elemző cég szerint az operátorok egyik fő problémája, hogy még mindig nem tudják, hogyan árazzák be a szolgáltatást. A másik a kereskedőkkel függ össze, amelyek még nincsenek igazán meggyőzve az NFC megkerülhetetlenségéről, és szeretnék elkerülni vagy legalább korlátozni az ezzel kapcsolatos tranzakciós díjakat – állítják a szakértők. Ez utóbbit támasztja alá
az NFC Times egyik legutóbbi jelentése, amelyben az olvasható, hogy az egyik legnagyobb kiskereskedelmi csoportnak számító brit Tesco a biztonsággal kapcsolatos fenntartásai miatt még mindig nem kötelezte el magát a technológia mellett, annak ellenére sem, hogy egyébként 34 szigetországi üzletében már folyik a mobiltárca tesztüzeme.
Nem mindenki gondolja azonban így a brit kereskedelemben sem. A Tier1 szövetségben együttműködik az ottani McDonald's, Starbucks hálózat és a Marks & Spencer. Franciaországban a Cityzi szolgáltatásai már élesben működnek Nizzában, Strasbourgban és Caenben, további 12 városban pedig tesztelik a rendszert.
Hazai helyzet ■ Nem aggódik a mobilszolgáltatók elemzők által vélelmezett térvesztése miatt
Pukler Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke. A téma kapcsán a Bitport megkeresésére elmondta, hogy mindaddig, amíg az NFC-technológián belül a SIM-kártyára épülő megoldás számít a legbiztonságosabbnak, a mobilszolgáltatók megkerülhetetlenek. Mint ismeretes, a mobiltelefonokba költöző bank- és hűségkártyákat, kuponokat az egyedi, személyes kóddal rendelkező SIM-kártya védi meg az illetéktelen használattól. Az érintésmentes tranzakciókra számos egyéb megoldás, például SD-kártyás is létezik, de utóbbiakat már mind sikerült feltörni, míg a SIM-kártyásat nem.
Mint már többször is megírtuk Magyarországon
jövőre tervezik a mobiloperátorok az NFC-alapú szolgáltatások kereskedelmi célú beindítását, már zajlanak az ezzel kapcsolatos tesztüzemek. Eleinte korlátozott számú ügyfélnek teszi majd lehetővé a három mobilszolgáltató, illetve a projektekbe bekapcsolódó bankok és a hűségkártyákat üzemeltető társaság(ok), hogy a telefonokra letöltsék a mobilos bankkártyát. Ezzel az érintett ügyfelek a leolvasó terminálokon, vagy a bárhol a világon meglévő hasonló PayPass terminálokon tudnak majd fizetni. Itthon a részt vevő bankok jóvoltából ilyenek vannak már egyebek mellett a Spar áruházakban vagy a McDonald’s egyes éttermeiben – mondja
Lakatos Péter, a Vodafone Magyarország vezérigazgatóhelyettese. Hozzáteszi: "a rendszert a későbbiekben ki lehet terjeszteni az összes ügyfélre. Nagy álmunk, hogy az áruházi fizetés és a pontgyűjtés mellett a jövőben ilyen módon lehessen mondjuk közlekedési jegyeket is vásárolni."
A
Telenor ez év nyarán választotta ki jövendő mobiltárca projektjének szakmai partnereként az Állami Nyomdát, amely tavaly kezdte meg a technológia biztonságos működését garantáló TSM (Trusted Service Manager) rendszerének kialakítását. A két cég között egyelőre folynak még az éles üzemmel kapcsolatos tárgyalások.