Hála az ingyenes üzenetküldési formáknak, megszűnőben az eddigi "királyság" az SMS-piacon. Európán belül főként a magyar, a svájci és a spanyol szolgáltatóknak kellett szembesülniük a bevételek számottevően csökkenésével.
Komoly kihívások elé néznek a mobil operátorok az SMS-szolgáltatásból eredő bevételek kedvezőtlen változása miatt – állítja az Analysys Mason. A nemzetközi piackutató legutóbb az európai szolgáltatók helyzetét vizsgálta részletesebben, megállapítva, hogy a folyamat különösen az utóbbi két évben gyorsult fel. A nagyjából két évtizeddel ezelőtt megjelent technológiának eleinte nem jósoltak nagy jövőt, az élet azonban megcáfolta a jóslatokat, és az SMS a kétezres évek végéig a mobil iparág egyik legdinamikusabban futó termékévé vált. Időközben beérett a piac, és
megjelentek az új, korszerűbb üzenetküldési formák is, ezért mára lelassult az SMS-piac dinamikája.
Európán belül azonban igen nagyok az eltérések. Az elemzés szerint a földrészen az egy előfizetőre jutó SMS-küldések számának havi átlaga 2011-ben 81,2 darab volt, de az érintett országok között tíz olyan is van, ahol nem éri el a havi 50-et sem. Nem meglepő módon azokról az országokról van szó, amelyekben az átlagnál magasabbak az SMS-díjak. Spanyolországban például, ahol Európán belül a legdrágább, 11 eurocent az SMS-küldés átlagos díja, alig több mint 11 SMS-t váltanak havonta az ügyfelek. A másik véglet Írország és Törökország, ahol a havi átlagos SMS-mutatószám még a 200-at is meghaladja. Az SMS-küldés európai átlag tarifáját a kutatás 2,2 eurocentre becsüli.
Hazai háttér ■ Magyarországon a publikus díjak előfizetési formától függően nagy eltéréseket mutatnak, de átszámítva átlagosan nagyjából 10-12 eurocent körül mozognak. Hogy mennyi az egy előfizető által küldött SMS-ek száma, beleértve az egyes díjcsomagokba foglalt ingyenes SMS-eket is, arról mostanában nem készül hivatalos statisztika. Az Analysys elemzése ugyanakkor azt mutatja, hogy Magyarország egyike azoknak az európai országoknak, ahol az SMS-bevételek az elmúlt években már majdnem kétszámjegyű, hozzávetőlegesen 9 százalékos visszaesést mutatnak.
A témával kapcsolatban megkerestük a hazai szolgáltatókat. A Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságától az alábbi választ kaptuk:
"A Magyar Telekom adat bevételein belül az SMS-ekből származó bevétel aránya évről évre fokozatosan csökken, ami azonban párhuzamos a mobilinternet egyre nagyobb térhódításával. Az alternatív megoldások közül a mobilinternet terjedése nyomán az előfizetők valóban egyre nagyobb arányban használnak különféle internetalapú üzenetküldő megoldásokat: messenger és VoIP/MoIP szolgáltatásokat, valamint a közösségi oldalakat.
Az SMS forgalom fokozatos visszaesését tehát a mobilinternet dinamikus bővülése ellensúlyozza a mobil szolgáltatások területén belül. Vállalati szinten a bevételnövekedés forrásaira vonatkozóan a legutóbbi, augusztusban közzétett gyorsjelentésünkben szerepel, hogy a Magyar Telekom bevételei emelkedtek 2012 első félévében az előző év azonos időszakához képest, a rendszerintegrációs/IT, valamint az energia bevételek változatlanul erős hozzájárulásának köszönhetően. A bevételnövekedést a mobilinternet és az interaktív TV szolgáltatások iránti kereslet és az okostelefon-értékesítés további növekedése is segítették."
Ettől nem sokban különbözik a Vodafone értékelése:
"A Vodafone-nál is egyértelműen érezhető, hogy a 2G alapú szolgáltatások (hang, SMS, MMS) forgalmának növekedési üteme lassult, ezzel szemben a 3G alapú szolgáltatások forgalma nagy ütemben növekszik. Köszönhető ez egyrészt a technológia fejlődésének és trendeknek, az okostelefonok és tabletek terjedésének, melyek használatával az előfizetők a klasszikus rövid szöveges üzenetküldés helyett inkább az e-mailt, vagy az interneten keresztüli – elsősorban közösségi oldalakon, mint Facebook, Linkedin stb. való – üzenetküldést részesítik előnyben" – mondja
Fülöp Szilvia sajtófőnök.
Fülöp Szilvia szerint az is hozzájárul a 2G-s forgalomról 3G forgalom irányába való eltolódásnak, hogy a Vodafone a legkiterjedtebb 3G hálózatán már az ország olyan településein is elérhető a mobilinternet, ahol eddig csak 2G-s mobiltelefonokat lehetett használni. Mindemellett a Vodafone tarifáira jellemző, hogy bónusz (ingyen) SMS-t és perc kontingenst tartalmaz, így azok valós felhasználása nem feltétlenül az sms bevételben mutatkozik meg.
Jönnek az új formák ■ A változások mögött a szakértők a piac éretté válása és a fokozódó verseny mellett a változó ügyfélszokásokat említik, de nem hagyják figyelmen kívül az általános makrogazdasági környezet romlását sem. A felhasználók többsége ma már keresi az alternatív üzenetküldési formákat, amelyek közül az e-mail és az azonnali IP-alapú üzenetküldési megoldások (például BlackBerry Messenger, iMessage és a WhatsApp Messenger) válnak egyre elterjedtebbé, főleg azokon a piacokon, ahol már kellően magas az okostelefonok aránya.
A tanulmány ide sorolja Dániát és Svédországot, ahol már 40, illetve 37 százalékos a megfelelő operációs rendszert futtató mobiltelefonok aránya a teljes készülékállományon belül. A szakértők úgy látják, hogy az európai szolgáltatók reakciója a fejleményekre a szükségesnél lassúbb, csupán néhányan foglalkoznak azzal, hogy piacra lépjenek új generációs Rich Communication Suite (RCS) alapú üzenetküldő szolgáltatásaikkal. Ezek egységes kommunikációs készletben nyújtanak lehetőséget az azonnali üzenetküldésre, chatelésre, fájlküldésre, videómegosztásra vagy szöveges státuszüzenetekre, biztosítva a szolgáltatóknak a megfelelő közösségi információ kinyerését is a felhasználók telefonkönyvéből.