Összeállt az április 6-án megrendezendő Smartmobil'11 konferencia végleges programja: a legfrissebb trendeket, legújabb fejlesztéseket és a közeljövő terveit mutatják be a szolgáltatók, a fejlesztők és a szakmai média képviselői. A szervezők szerint egyre több a magyar alkalmazásfejlesztő.
A tízmilliós Magyarországon 12 millió mobil van forgalomban, és ebből 11 milliót rendszeresen használnak is. A mobilinternet előfizetések száma meghaladta az 1,3 milliót. A készülékek között
becslések szerint már 1,5 millió tekinthető okostelefonnak. A mobil tehát minden háztartásban, vállalkozásnál és kormányhivatalban meghatározó, nélkülözhetetlen szereplővé vált, ráadásul gyorsabban fejlődik és okosodik, mint eddig bármilyen technikai eszköz. A
Smartmobil'11 koncerencia összegyűjti mindazokat a szakértőket, akik az új készüléktípust ismerik, fejlesztik vagy használják, hogy átadhassák tapasztalataikat, megoszthassák tudásukat.
Mindenki másképp csinálja ■ "A Smartmobil konferencia az egyetlen hely, ahol a mobilpiac szolgáltatói, beszállítói, felhasználói, kutatói, elemzői, szabályozói és Cassandrái egyszerre vannak jelen" - fogalmaz az esemény meghívója. A rendezvény "médiabirodalmak, marketingcégek, tartalomgyártó műhelyek, e- és hagyományos kereskedők, mobil- és tartalomszolgáltatók, app-építők, mobilpiaci jövőbelátók, szabályozási szakértők és közgazdasági elemzők, ugrásra kész kockázatitőke-befektetők, sikeres és hamvába holt kezdeményezések, önjelölt és valódi mobilguruk, kommunikációs és médiaszakemberek szakmai találkozója".
A hivatalos programban több mint 60 külföldi és hazai előadó szerepel. Hallhatunk majd elemzéseket felmérések és statisztikák alapján a felhasználókról és felhasználói szokásokról, szó esik a tartalomszolgáltatók versengéséről, az alkalmazásfejlesztők előtt kitáruló lehetőségekről, az e-kereskedelem, a marketing mobilos trendjeiről. Emellett kihirdetik az "Év Alkalmazása" díj nyertesét, és lehetőség nyílik kerekasztal-beszélgetések, nyílt viták keretében eszmét cserélni az aktualitásokról.
Jönnek a magyarok ■ Egyre több hazai fejlesztésű mobilos alkalmazással találkozhatunk az App Store vagy épp az Android Market kínálatában. A már említett, testmozgásra ösztönző 5 Minutes Break a magyar HelloAndroid fejlesztőcsapat munkája, de szintén hazai ötlet a mobilos idegenvezetőként és hangos útikönyvként funkcionáló Pocket Guide is. A magyar tartalmak és fejlesztések felkarolására tucatnyi kezdeményezés indult. Több mobilos alkalmazás mutatkozhatott be a tavaly
másodszor megrendezett Innovációs TechShow-n, a Telenor pedig
az Androideák elnevezésű verseny keretében ösztönözte az itthonról induló alkalmazások létrejöttét.
Dobó Mátyás, a Smartmobil'11 konferencia szervezője szerint mostanában indul a magyar alkalmazásfejlesztők második hulláma. "Az első próbálkozók még csak kísérleteztek, vagy megpróbáltak nemzetközi trendeknek megfelelő appokat létrehozni. Most azonban kezdenek megjelenni azok, akik lokalizált tartalmakra, helyi problémára szakosodnak" – mondja Dobó. Magyarországon ugyanis leginkább ezekkel lehet ismertségre szert tenni.
Megtévesztő lehet, hogy egy mobilos alkalmazás kifejlesztéséhez elég pár tízezer forintnyi kezdőtőke. A webes alkalmazásboltokba is könnyű bekerülni, és a fizetési modell (70 százalék a fejlesztőé, az Apple illetve a Google egyaránt 30 százalékos részesedést tart vissza) is rizikómentesnek tűnhet. Ám mivel nincs külön "magyar piactér" sehol, az általános célú alkalmazások könnyen elvesznek a nemzetközi mezőny folyamatosan bővülő, több tízezer appot listázó áradatában.
A szakember szerint épp ezért a feltörekvő fejlesztők számára az igazi kitörési lehetőséget az jelentheti, ha nem valamilyen létező alkalmazás sokadik változatát készítik el. Sőt, egy külföldi app magyarítása is csak időleges ismertséget szerezhet. Dobó Mátyás szerint a nemzetközi nagy halak között a magyar kis hal úgy maradhat életben, ha magyar igényekre, helyi szokásokra, sajátos problémákra ad választ alkalmazásaival.