Az Amazon olcsó táblagépének másfél hónapra volt szüksége ahhoz, hogy a második legnagyobb piaci szereplő legyen. A közel 4 millió eladott géphez képest a Samsung a kanyarban sincs.
A leginkább az online áruházáról ismert Amazon tavaly szeptember végén jelentette be, hogy egy olcsó, 7 hüvelykes androidos táblagépet dob piacra Kindle Fire néven. A mindössze 199 dollárért árult eszköz valóban más kategóriát képvisel, mint a táblagépek (majdnem) egyeduralkodója, a legolcsóbb kiszerelésben is majd' félezer dolláros iPad.


Hetek alatt tűzbe jött...

Nulláról dobogóra  Jóllehet a fizikai szállítások csak november közepén kezdődtek el, a karácsonyi szezon néhány hete is elég volt az Amazonnak ahhoz, hogy közel 4 millió Fire-t értékesítsen - legalábbis erre jutott az IHS iSuppli az általa végzett felmérésben. A kutatás alapján 2011 utolsó negyedévében 27,1 millió tablet talált gazdára. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Kindle Fire-rel az Amazon nulláról 14 százalékra tornászta fel részesedését a piaci tortából.

A szegmens trónján ettől függetlenül természetesen még mindig az Apple táblagépét találjuk, de a dominanciája érezhetően csökken. A 15,4 millióra becsült Q4-ben eladott darabszám már "csak" 57 százalékát adja a teljes piacnak. Az egész 2011-es évre nézve pedig 62 százaléknyi tortaszelet jutott a cupertinói cégnek. Összehasonlításképpen ez 2010-ben, az első generációs iPad megjelenésének évében még 87 százalék volt. Amit érdemes megemlíteni: a kutatást végző szakember kiemelte, hogy nem feltétlenül a Kindle Fire, sokkal inkább az Apple saját terméke, az ősszel debütált iPhone 4S volt az, ami visszafogta az iPad-vásárlásokat.

Az eddig stabilan második Samsung hiába kínál számtalan méretben és változatban Android alapú tableteket, a tavalyi vásárlási lázból nem sikerült akkorát profitálni. A dél-koreai gyártó 2,1 millióra becsült eredménye mindössze egy szolid harmadik helyhez volt elég a Q4-ben. Az eddigi két listavezető így egyetlen negyedév alatt 7 (Apple) illetve 4 (Samsung) százaléknyi piaci jelenlétről volt kénytelen lemondani.

Nem eszik olyan forrón...  Ugyanakkor az Amazonnál sem feltétlenül kell túlzott optimizmusba esni. Egyrészt a könyvboltból lett óriáscég egy olyan termékkel jelent meg, ami eddig gyakorlatilag nem létezett a piacon. 200 dolláros árszinten vagy csak silány utánzatokat, vagy befuccsolt megoldásokat kaphattak eddig a vásárlók. A Fire eljövetelével megteremtődött a táblagépek alacsony árazású, de korrekt minőségű kategóriája. Erre persze lépni fognak, sőt több esetben műr léptek is a konkurensek, azaz hamarosan itt is sűrűbb lehet a mezőny.

Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy az Amazon világpiacon is egyedülálló online áruháza a temék bevezetésénél óriási könnyebbséget jelentett, amivel mondjuk a Samsung értelemszerűen nem tudott versenyezni. A bevezetést követően azonban ez a lendület veszíteni fog erejéből, hiszen nem plakátolhatja folyamatosan ki áruházát ugyanazzal (az egyre régebbi) termékkel az Amazon.

Ne temessük túl korán az Amazont!
Győztesek és vesztesek: 2011 táblagépei

Szintén érdekes, hogy ugyan a legtöbb elemző 3-4 millióra tette a Fire 2011-es várható eladásait, voltak sokkal bátrabb, egészen 6 millió környékére saccoló jóslatok is. Ennek fényében a tényleges 3,9 milliós darabszám legjobb esetben is inkább megfelel a várakozásoknak, mint túlteljesíti azokat.

+136 dollár Végül nézzük a talán legfontosabb tényezőt, ami alapvetően befolyásolja a termék sikerét. Mint ismeretes, a készülék ára még az előállítás költségeit sem éri el, azaz minimális veszteség keletkezik egy Fire eladásából. Tehát önmagában nemhogy profitot nem hoz a sokmillió eladott tablet, hanem rontja az év végi eredményt. A siker fokmérője inkább az lesz, hogy a megvásárolt eszközökön hányan és mekkora összegben fognak az Amazontól könyveket, filmeket és egyéb szolgáltatásokat rendelni. Az RBC Capital egyik elemzője ezzel kapcsolatban elég konkrét eredményre jutott: szerinte az Amazon tartalmak és szolgáltatások megrendelésével 136 dollárt fog keresni minden egyes eladott Fire után.

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.