Az Amazon olcsó táblagépének másfél hónapra volt szüksége ahhoz, hogy a második legnagyobb piaci szereplő legyen. A közel 4 millió eladott géphez képest a Samsung a kanyarban sincs.
A leginkább az online áruházáról ismert Amazon tavaly szeptember végén jelentette be, hogy egy olcsó, 7 hüvelykes androidos táblagépet dob piacra
Kindle Fire néven. A mindössze 199 dollárért árult eszköz valóban más kategóriát képvisel, mint a táblagépek (majdnem) egyeduralkodója, a legolcsóbb kiszerelésben is majd' félezer dolláros iPad.
Hetek alatt tűzbe jött...
Nulláról dobogóra ■ Jóllehet a fizikai szállítások csak november közepén kezdődtek el, a karácsonyi szezon néhány hete is elég volt az Amazonnak ahhoz, hogy közel 4 millió Fire-t értékesítsen - legalábbis erre jutott az IHS iSuppli az általa végzett felmérésben. A kutatás alapján 2011 utolsó negyedévében 27,1 millió tablet talált gazdára. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Kindle Fire-rel az Amazon nulláról 14 százalékra tornászta fel részesedését a piaci tortából.
A szegmens trónján ettől függetlenül természetesen még mindig az Apple táblagépét találjuk, de a dominanciája érezhetően csökken. A 15,4 millióra becsült Q4-ben eladott darabszám már "csak" 57 százalékát adja a teljes piacnak. Az egész 2011-es évre nézve pedig 62 százaléknyi tortaszelet jutott a cupertinói cégnek. Összehasonlításképpen ez 2010-ben, az első generációs iPad megjelenésének évében még 87 százalék volt. Amit érdemes megemlíteni: a kutatást végző szakember kiemelte, hogy nem feltétlenül a Kindle Fire, sokkal inkább az Apple saját terméke, az ősszel debütált iPhone 4S volt az, ami visszafogta az iPad-vásárlásokat.
Az eddig stabilan második Samsung hiába kínál számtalan méretben és változatban Android alapú tableteket, a tavalyi vásárlási lázból nem sikerült akkorát profitálni. A dél-koreai gyártó 2,1 millióra becsült eredménye mindössze egy szolid harmadik helyhez volt elég a Q4-ben. Az eddigi két listavezető így egyetlen negyedév alatt 7 (Apple) illetve 4 (Samsung) százaléknyi piaci jelenlétről volt kénytelen lemondani.
Nem eszik olyan forrón... ■ Ugyanakkor az Amazonnál sem feltétlenül kell túlzott optimizmusba esni. Egyrészt a könyvboltból lett óriáscég egy olyan termékkel jelent meg, ami eddig gyakorlatilag nem létezett a piacon. 200 dolláros árszinten vagy csak silány utánzatokat, vagy
befuccsolt megoldásokat kaphattak eddig a vásárlók. A Fire eljövetelével megteremtődött a táblagépek alacsony árazású, de korrekt minőségű kategóriája. Erre persze lépni fognak, sőt több esetben műr léptek is a konkurensek, azaz hamarosan itt is sűrűbb lehet a mezőny.
Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy az Amazon világpiacon is egyedülálló online áruháza a temék bevezetésénél óriási könnyebbséget jelentett, amivel mondjuk a Samsung értelemszerűen nem tudott versenyezni. A bevezetést követően azonban ez a lendület veszíteni fog erejéből, hiszen nem plakátolhatja folyamatosan ki áruházát ugyanazzal (az egyre régebbi) termékkel az Amazon.
Szintén érdekes, hogy ugyan a legtöbb elemző 3-4 millióra tette a Fire 2011-es várható eladásait, voltak sokkal bátrabb, egészen 6 millió környékére saccoló jóslatok is. Ennek fényében a tényleges 3,9 milliós darabszám legjobb esetben is inkább megfelel a várakozásoknak, mint túlteljesíti azokat.
+136 dollár ■ Végül nézzük a talán legfontosabb tényezőt, ami alapvetően befolyásolja a termék sikerét. Mint ismeretes, a készülék ára még
az előállítás költségeit sem éri el, azaz minimális veszteség keletkezik egy Fire eladásából. Tehát önmagában nemhogy profitot nem hoz a sokmillió eladott tablet, hanem
rontja az év végi eredményt. A siker fokmérője inkább az lesz, hogy a megvásárolt eszközökön hányan és mekkora összegben fognak az Amazontól könyveket, filmeket és egyéb szolgáltatásokat rendelni. Az RBC Capital egyik elemzője ezzel kapcsolatban elég konkrét eredményre jutott: szerinte az Amazon tartalmak és szolgáltatások megrendelésével 136 dollárt fog keresni minden egyes eladott Fire után.